3 creatieve technieken voor startende ondernemers

17 oktober 2016 door Dirk De Boe

creatieve-technieken.jpg“Creativiteit? Niet echt mijn ding.” Je hoort het vaker dan verwacht bij startende ondernemers. Toch is creatief zijn niet enkel weggelegd voor designers, interieurontwerpers of tekstschrijvers. Want vergis je niet: met een eigen zaak bots je vroeg of laat op een onverwacht obstakel, een taaie klantenvraag of een technisch vraagstuk. Hoe snel je een oplossing uit je hoed tovert, heeft alles te maken met jouw vermogen om creatief te denken. Daarvoor reikt gastblogger Dirk De Boe drie basistechnieken aan.

Je creatief oplossingsvermogen is als een spier: door ze regelmatig te oefenen, word je er steeds beter in. Bovendien zijn creatieve oefeningen allesbehalve tijdrovend. Je kan er zowat overal mee aan de slag: onderweg naar een klant, thuis in de zetel of op café bij gelijkgestemde zielen.

1. Observeer met alle ogen

Je ziet het vaak bij grafische ontwerpers of artiesten: in een boekje – of op een Pinterest-board – houden ze interessante vondsten en goede ideeën bij die ze elders opgepikt hebben. Hoe specifiek jouw vraag of probleem ook mag zijn: het mechanisme dat een uitweg biedt, is vast al in een andere sector of op een ander product toegepast.

Zit je dus even geblokkeerd met een probleem? Trek dan liever de stad in dan dat je je hoofd zit te breken in een hoekje. ‘Straatjutten is bijvoorbeeld een goede methode om nieuwe ideeën te sprokkelen. Ga op pad, geef je ogen de kost en neem foto’s van alles wat je opvalt. Daarna analyseer je de foto’s, vlooi je uit wat je zo origineel vond en wakker je bijgevolg de creatieve stroom aan.

2. Switch naar een creatieve mindset

De ideeënkiller bij uitstek? “Ja, maar …”. Velen onder ons zijn heel pragmatisch ingesteld, zelfs in die mate dat we creatieve vonken graag genadeloos de kop indrukken met praktische bezwaren. De Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde heeft daar een probaat middeltje tegen gevonden. Zijn “Ja, maar”-stoel geeft een elektrische stroomstoot zodra de inzittende de ideeënkiller bovenhaalt. Reken maar dat het werkt.

Vermijd dus niet alleen praktische bezwaren die een creatief proces in de weg staan, maar ga ook nog een stap verder en zoek bewust de weg van het absurde op. Enkele voorbeelden:

  • Je breekt je been. Wat zijn de voordelen?
  • Al je potentiële klanten wonen aan de andere kant van de wereld. Hoe bereik je hen?
  • Een griepvirus velt je hele team. Hoe profiteren jouw klanten daarvan?

Dergelijke ‘wat als’-vragen dwingen je niet alleen om je creatieve knobbel aan te spreken, maar bereiden je tegelijk al voor op onverwachte obstakels.

3. Denk buiten je box

Het geheim van elk succesvol bedrijf? Het weet snel en slim in te spelen op maatschappelijke trends. Het lucratieve businessmodel dat je nu voor ogen hebt, is misschien binnen een paar jaar al achterhaald. Daarom kan je maar beter geregeld een stap terug doen en je businessidee van naaldje tot draadje onder de loep nemen:

  • Stel jezelf de vraag: wat is de Uber of Airbnb van mijn sector? Welk businessmodel zou mijn zaak kunnen ontwrichten? En vooral: kan ik daar zelf op inspelen?
  • Stel je eigen box in vraag. De beste manier om je eigen concept in kaart te brengen en niet te verzanden in een lijvig boek: het businessmodelcanvas.
  • Maak associaties. Welke woorden komen spontaan bij je op als je start bij het kernidee van je zaak? Noteer die en gebruik ze om nieuwe associaties te maken. Op de duur heb je een hele lijn of boomstructuur aan nieuwe ideeën.

 

Dirk De Boe

Geschreven door Dirk De Boe

Dirk deed zijn liefde voor innovatie en creativiteit op als ingenieur bij Philips. Inmiddels heeft hij verschillende boeken op zijn naam staan, waaronder Creashock, een klassieker bij ondernemers. Dirk brengt graag de creatieve microbe over op kleine of grote groepen tijdens lezingen, workshops, brainstormsessies of innovatietrajecten.

Gratis e-book: In 4 stappen naar een topidee

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger