8 haalbare voornemens om 2017 goed in te zetten

19 januari 2017 door Evelien Verschroeven

scrabble-resolutions.jpg

Minder uitgeven, meer sporten en niet bij élke gelegenheid de kurken laten knallen … Begin januari worden voornemens vlug gemaakt, maar al even snel in de koelkast gezet. Zinvoller is jezelf voldoende tijd gunnen om je successen en tegenslagen van het voorbije jaar te overlopen, en op basis daarvan nieuwe én haalbare doelstellingen op te stellen. Idealiter prijken ook deze voornemens op je lijstje.

Zelf spreekt hij van ‘de tien geboden om beter te ondernemen’, maar deze acht tips van ervaren industrieel Willy Naessens kan je even goed opvatten als haalbare voornemens:

1. Streef naar een betere work-lifebalans

Om het als ondernemer te maken, moet je je volop kunnen focussen op je zaak. Maar opperste concentratie bereik je alleen als het ook snor zit op andere vlakken. Een gezonde financiële situatie, fysieke en mentale gezondheid en voldoende vrije tijd voor jezelf zijn noodzakelijk om voldoening te halen uit je ondernemerschap. Maak dus zeker ook werk van een goede work-lifebalans.

2. Trek je stoute schoenen eens aan

Echte ondernemers vragen om vergeving en niet om toelating. Durf gewaagde ideeën een kans geven en onbekend terrein ontginnen, want net dat maakt het ondernemen zo opwindend. De mogelijke risico’s van het vak kan je beperken door te anticiperen en voldoende bescherming in te bouwen.

3. Pak meer aan, stel minder uit

Procrastinatie is geen enge ziekte, maar iets waar we allemaal wel eens last van hebben. Uitstelgedrag blijft verleidelijk: bij een nieuwe grote opdracht heerst eerst de euforie, een concrete planning stel je morgen wel op. Maar vroeg of laat wreekt die attitude zich toch, soms ten koste van klanten. Een geolied timemanagement helpt je om je werkuren optimaal te benutten.

4. Blijf leren (en lezen)

Big data, additive manufacturing, customization … Soms gaat het om een zoveelste buzzword, veel vaker om ingrijpende evoluties. Laat de nieuwe trends in ondernemersland niet zomaar aan je voorbijgaan, maar bestudeer ze met argusogen. Zo blijf je ook je concurrenten een stap voor. Onze tip? Doorblader eens deze bestsellers over ondernemen, en je bent meteen weer mee (of doe er één cadeau als nieuwjaarsgeschenk).

5. Deel vaker schouderklopjes uit

Heel wat ondernemers wachten tot ze verdrinken in het werk vooraleer ze hun team uitbreiden. Andere gaan kopje onder omdat aangeworven personeel plots het schip verlaat. Als je je met bekwame mensen omringt is het ook belangrijk dat je hen waardeert en tijdig beloont naar werk. Dat kan met opslag of een bedrijfswagen, maar zeker ook met een welgemikt compliment.

6. Perfectioneer je pitch

Niet iedereen staat communicatief even sterk in de schoenen, maar ken daarbij je eigen zwaktes. Slordig geschreven mails of vage omschrijvingen van je activiteiten zaaien al snel twijfel over je capaciteiten als ondernemer. Met een krachtige pitch win je de aandacht van investeerders, collega’s en klanten. Een kwestie van die dus goed en regelmatig in te oefenen.

7. Waag je toch eens aan dat netwerken

Als beginnend ondernemer lijk je er alleen voor te staan, maar niets is minder waar. Goedgekozen netwerkevents zijn een slimme investering. Je leert er gelijkgestemden kennen en zij jou. En wie weet loop je er wel een mede-ondernemer tegen het lijf die jou een dienst kan bewijzen? Deze interessante samenwerkingsopties komen dan zeker van pas.

8. Win aan naamsbekendheid

Dagelijks worden we om de oren geslagen met schreeuwerige en opdringerige reclameboodschappen. Wie pas met een eigen zaak begint, geraakt er met moeite bovenuit. Gelukkig bestaan er nog andere, originele en bovendien goedkope manieren om je merk in de kijker te plaatsen. Zeker het uitproberen waard in 2017: de toegankelijke tactieken van contentmarketing en ‘SEO’.

Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien heeft meer dan 10 jaar ervaring in het coachen van starters, start-ups en teams waardoor ze een breed inzicht heeft gecreëerd in de opstart en doorgroei fase van de start-ups. Haar sterke punt is de coaching op de ondernemer, de founders of het start-up team. Haar passie ligt bij innovatie, ondernemerschap en co-creatie. Ze beschikt over eens groot netwerk binnen het ecosysteem van start-ups in Vlaanderen en Brussel en legt voor Xerius de brug naar deze dynamische starterswereld.

Gratis e-book: In 4 stappen naar een topidee

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger