Een kerstcadeau op maat: 7 ‘must reads’ voor ondernemers

23 december 2016 door Evelien Verschroeven

boeken-kerstboom.jpegVergeet dat paar wollen sokken of die Bongobon. Dit jaar leg je een boek onder de kerstboom. Zo geef je een passend geschenk waar je medeondernemer, klant of leverancier écht iets mee is. En daalt de kans dat je cadeau begin januari al op een tweedehands verkoopsite pronkt. Hieronder vind je 7 geschikte geschenken  voor een ondernemer.

Wanneer was de laatste keer dat je een cadeau kreeg waarvan je dacht: ‘Eureka, net wat ik nodig had’? Juist, ja. Dankzij deze 7 boekentips voor ondernemers, opent je collega-ondernemer zijn pakje wél met een oprechte glimlach: 

1. Finance is fun – Vera Smets

Xerius-gastblogger Vera onthult sinds 1995 met haar bedrijf Fincover de geheimen van het financiële denken aan niet-financiële professionals. Finance is fun is niet alleen haar motto, maar ook de titel van haar boek. Ze legt er onomwonden de basis van financiële documenten uit, en spijst het boek met een rits voorbeelden. Ideaal leesvoer om wegwijs te raken in de financiële wereld. Als toetje vind je er ook 50 ludieke quizvragen.

2. How to make it in Belgium – Gill Quisquater

Het eerste wat Gill Quisquater deed toen hij 18 werd? Een btw-nummer aanvragen. Het startersverhaal van de jonge ondernemer kun je lezen in How to make it in Belgium. Hij vertelt over hoe hij na zijn studies in Los Angeles meteen aan de slag ging als zelfstandige in België. Vandaag verdeelt hij zijn tijd over drie bedrijven. Al liep zijn weg naar succes soms over onverharde wegen. De lessen die hij daaruit trok, bundelde hij in dit boek.

3. Suits en hoodies – Quintin Schevernels

Voor de volgende cijfers ga je best even zitten: 50% van alle start-ups gaat binnen de 4 jaar failliet. De meeste anderen blijven aanmodderen. Slechts 0.5% (!) heeft succes en groeit door. Tot daar de slechtnieuwsshow. Quintin is oud-CEO bij successtart-up Layar en toont in zijn boek Suits en hoodies welke 7 eigenschappen garant staan voor succes, zowel bij start-ups als bij grote spelers. Je vindt er toonaangevende voorbeelden, maar ook leestips en checklist voor je eigen onderneming. 

4. Hoek af – Erik Kenis

Klanten, ondernemen, netwerken, talent en tijd: dat zijn de 5 passies van Erik Kenis. Hij werkte lange tijd voor Voka en kan niet stilzitten. Erik is ook de geestelijke vader van Bryo, een project dat ondernemers begeleidt. Zijn liefde voor schrijven en ondernemen bundelt hij in Hoek af: een portret van én ode aan de eigenwijze ondernemer.

5. The Spirit of the Valley – Peter Hinssen & Steven Van Belleghem

In The Spirit of the Valley nemen Peter HinssenSteven Van Belleghem en vrienden de belangrijkste innovatiehub ter wereld onder de loep. De insteek: wat kunnen jonge ondernemers leren van Silicon Valley? Via interviews met de wizzkids van vandaag, maar ook via bezoeken aan Google, Tesla en Apple gaan ze op zoek naar wat radicale vernieuwers te bieden hebben.

6. Het Belgische startuplandschap – Omar Mohout

Start-ups: een tijdelijk fenomeen of hét bedrijfsmodel van de digitale wereld? In Het Belgische startuplandschap beschrijft expert en Xerius-gastblogger Omar Mohout wat start-ups kenmerkt en waar ze vandaan komen. Heel relevante materie voor starters, die zo meer te weten komen over businessplannen, schaalbaarheid, incubators en digitale technologie. In een notendop schetst Mohout wat ons land kan en moet betekenen voor start-ups.  

7. De prinses op het witte paard – Kurt Ostyn

Met alle marketingboeken die al verschenen zijn, kan je een kloeke bibliotheek vullen. Maar De prinses op het witte paard is een geval apart. Op deze blog kon je al lezen waarom vrouwen en ondernemen een topcombinatie is. Dit boek doet daar nog een schepje bovenop: ook in koopgedrag is er een ‘vervrouwelijking’ aan de gang. Marketeer Kurt Ostyn beschrijft er hoe hij voor een parketspecialist een campagne bouwde rond de slogan ‘Floors and Female’, met een omzetstijging van liefst 80% als gevolg. Verplicht leesvoer voor oplettende marketeers!

 

Ken je interessante ondernemersboeken die de revue nog niet zijn gepasseerd?
Laat het ons weten in de comments!

Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien heeft meer dan 10 jaar ervaring in het coachen van starters, start-ups en teams waardoor ze een breed inzicht heeft gecreëerd in de opstart en doorgroei fase van de start-ups. Haar sterke punt is de coaching op de ondernemer, de founders of het start-up team. Haar passie ligt bij innovatie, ondernemerschap en co-creatie. Ze beschikt over eens groot netwerk binnen het ecosysteem van start-ups in Vlaanderen en Brussel en legt voor Xerius de brug naar deze dynamische starterswereld.

Download nu: 10 stappen naar je eigen zaak

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger