10 gratis tools voor jou als freelancer

27 juli 2017 door Lodi Planting

pexels-photo-50614.jpeg

Als freelancer wil je jouw tijd besteden aan datgene waarom je bent gaan freelancen. Daarom is het efficiënt gebruiken van tools belangrijk. In dit artikel krijg je 10 gratis tools om jou te helpen!

Eerst een disclaimer. Er bestaan honderden tools voor freelancers. In dit artikel krijg je alleen de tools die ik (Lodi Planting) dagelijks gebruik.

1. Jouw website

Het is wellicht banaal en stom, maar de website van een freelancer is wellicht de belangrijkste tool om te gebruiken.

Een website is veel meer dan een digitaal visitekaartje. Een website heeft ontzettend veel potentieel en het is de moeite waard om hier tijd en/of geld in te investeren!

2. Todoist

Todoist is mijn takenlijst voor professionele als persoonlijke taken. Todoist zorgt er voor dat ik elke dag perfect weet wat ik moet doen.

Het fantastische aan deze tool is dat het zowel online als offline werkt. Meer nog het synchroniseert tussen alle apparaten waarop je Todoist installeert (IOS/Android).

Zelf gebruik ik Todoist ook als project management tool. Zo weet iedereen met wie ik samenwerk wat er moet gebeuren en kunnen klanten ook meekijken.

In deze categorie zijn er heel veel alternatieven: Asana, Trello, Wunderlist, enzovoort. Elk alternatief heeft zijn voor- en nadelen. Maar zelf ben ik zeer tevreden over Todoist. Eens te meer omdat Todoist ‘communiceert’ met vele andere online tools die ik gebruik zoals IFTTT en Toggl.

3. Franz

Franz is een applicatie waarmee je al je chatprogramma’s in één venster kunt samenvoegen. Ik laat het automatisch opstarten wanneer ik mijn laptop aanzet.

Franz is ideaal voor mensen die nu telkens al chatprogramma’s apart openen zoals Whatsapp, Facebook Messenger, Telegram, Skype en zelfs Slack. Na een eenvoudige koppeling kun je meteen aan de slag met chatten.

Gelukkig voor je productiviteit kun je de notificaties op stil of zelfs helemaal uitzetten.

4. Dropbox & Google Drive

Dropbox en Google Drive slaan al jouw documenten op in de ‘cloud’. Dit betekent dat je altijd en overal (met een internet/wifi verbinding) aan je documenten kunt hetzij je via je eigen computer hetzij via het internet.

Wanneer je Dropbox installeert creëer je een map op jouw eigen computer. Alle documenten die je hierin zet komen dan in de ‘cloud’ te staan.

Hetzelfde geldt voor Google Drive dat ik als mijn harde schijf gebruik. Alles wat ik doe wordt automatisch in Google Drive opgeslagen en gesynchroniseerd. Zo weet ik zeker dat ik mijn belangrijke documenten niet kwijtraak moest ik mijn laptop om welke reden dan ook kwijtraken.

5. Skype, FaceTime & Google HangOut

Skype en alle varianten zijn ideale tools om op een goedkope of vaak zelfs gratis manier te communiceren met elkaar via video.

6. Slack

Slack is een gratis chat- en communicatietool.

Via Slack kun je via geschreven berichten communiceren met elkaar. Het aangename aan deze tool is dat het alle berichten bijhoudt. Zo kun je hele dialogen nalezen.

Daarnaast kun je ook mensen toevoegen en verwijderen aan conversaties, simpele documenten met elkaar delen en speciale kanalen/groepen aanmaken. Het is dus ideaal om met jouw teamleden, business partners of andere mensen snel te kunnen communiceren.

7. Toggl

In het kader van productief zijn helpt chatten natuurlijk niet. Al is het belangrijk dat je regelmatig communiceert met alle partijen met wie je samenwerkt.

Om mijn persoonlijke effectiviteit en dus productiviteit te boosten werk ik via de Pomodoro techniek. De online tool die me hierbij helpt is Toggl.

Ik probeer al mijn taken zo in te plannen dat deze maximaal 25 minuten duurt. Met Toggl kan ik ook precies meten hoe lang ik uiteindelijk aan een taak heb gewerkt. Voordat ik begin druk ik op “start timer” en na 25 minuten hoor ik een geluid. Als ik nog niet klaar ben, dan neem ik 5 minuten pauze en anders kies ik de volgende taak uit.

8. MailChimp

MailChimp is een zeer belangrijke tool voor me. Dankzij MailChimp kan ik onder andere rechtstreek communiceren met mijn doelgroep.

9. Buffer

Buffer gebruik ik voor het verspreiden interessante content via mijn sociale media kanalen: LinkedIn, Facebook, Google+ en Twitter.

Buffer kun je zo instellen dat het op de door jouw gekozen tijdstippen content deelt. Elk nieuw artikel wat je toevoegt wordt automatisch toegevoegd aan je lijst.

Hoe ik mijn sociale media beheer (los van de handmatige updates) lees je in dit artikel. Ik gebruik overigens een betalend account op Buffer.

10. IFTTT

IFTTT is de laatste online tool die ik wil toelichten. IFTTT staat voor If This Then That en helpt je bij het automatiseren van activiteiten die je online doet.

In IFTTT maak je recepten aan (of je kopieert bestaande recepten). Een recept is een specifieke taak. Een taak tussen twee online programma’s. De meest gekke combinaties zijn hier mogelijk. Het enige wat je moet doen om de recepten te laten werken is de programma’s koppelen.

Bekijk dit zeker omdat je het enorm veel tijd kan besparen. Zeker wanneer je vaak dezelfde handeling uitvoert.

Dit waren mijn 10 tools die ik dagelijks gebruik.

Welke tool gebruik jij die niet op de lijst staat? Laat het weten in de comments!

Lodi Planting

Geschreven door Lodi Planting

Hallo, ik ben Lodi Planting. Ik maak websites voor (startende) freelancers en help hen bij hun online personal branding. Ik wil uiteindelijk 10.000 freelancers succesvol maken. Neem eens een kijkje op lodiplanting.com en word ook een betere freelancer!

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger