Hoe vraag ik mijn btw-nummer aan?

28 november 2016 door Dirk Dello

btw-aanvragen.jpeg

Vaak gehoord bij starters: “Ik vraag mijn btw-nummer aan en dan kan ik starten als zelfstandige.” Dat klopt echter niet helemaal. Het btw-nummer is slechts één essentiële stap in de opstartformaliteiten. Deze blogpost zet alle stappen nog even helder op een rij. Spoiler alert: het makkelijkst is om alles in één keer online te regelen.

Wat is een btw-nummer?

Het btw-nummer is een soort cijfercode van je bedrijf. Het bestaat uit 10 cijfers, voorafgegaan door BE, bijvoorbeeld BE 0123.456.789. Je bent verplicht om dit btw-nummer te vermelden op je facturen en officiële documenten. Ook op je website moet je dit btw-nummer kenbaar maken.

Wie heeft een btw-nummer nodig?

De meeste zelfstandigen, of dat nu in een eenmanszaak of vennootschap is. Er is maar één uitzondering: sommige vrije beroepen hebben geen btw-nummer nodig. Het gaat vaak om medische beroepen (artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen …) en nog een reeks andere: auteurs, kunstenaars, jeugdhuizen, ziekenvervoer, familiehulp … Een volledige lijst vind je hier.

Wanneer en hoe vraag je dit nummer aan?

1. Bepaal het type zaak dat je wil oprichten

Eenmanszaak of vennootschap? Dit is de allereerste knoop die je doorhakt. Bekijk alvast even alle mogelijke juridische vormen voor je bedrijf. Neem hiervoor zeker een boekhouder in de arm. Kies je voor een vennootschap, dan moet je in de meeste gevallen eerst langs de notaris.

2. Schrijf je zaak in bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)

Dat doe je bij een officieel Ondernemingsloket, en kan eenvoudigweg online. In het geval van een eenmanszaak krijg je dan je ondernemingsnummer. Bij de meeste vennootschappen heb je dit ondernemingsnummer al van je notaris gekregen.

3. Laat je ondernemingsnummer activeren als btw-nummer

Bij die online inschrijving in de KBO kan je in één beweging ook dit ondernemingsnummer laten ‘activeren’ als btw-nummer. Dat kost  66,55 euro (btw inclusief). Spaar je die kost liever uit, dan kan je je btw-nummer zelf laten activeren bij het btw-kantoor in jouw regio.

Bij deze stap moet je wel op voorhand weten welke btw-regeling je wil: als kleine onderneming met een beperkte omzet kan je bijvoorbeeld voor de btw-vrijstelling kiezen. In de andere gevallen kies je het type van btw-aangiften: per maand, per kwartaal of forfaitair? Ook hier geldt het motto: vraag raad aan je boekhouder!

4. Sluit je aan als zelfstandige

Je zaak is nu ingeschreven, maar vervolgens moet je jezelf ook als zelfstandige aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Dat betekent dat je een aantal sociale rechten krijgt in ruil voor sociale bijdragen. Ook deze aansluiting kan je makkelijk samen met de inschrijving van je zaak (stap 2 en 3) in orde brengen.

 

Dirk Dello

Geschreven door Dirk Dello

Dirk Dello werkt al 8 jaar bij Xerius. Als klantenadviseur begeleidt hij elke dag ondernemers bij de start van hun eigen zaak.

Download nu: 10 stappen naar je eigen zaak

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger