Hoe werkt het herroepingsrecht voor webshops?

14 december 2016 door Sendcloud

herroepingsrecht-sendcloud.jpg

Het herroepingsrecht, soms ook wel retourrecht genoemd, is in het leven geroepen om consumenten te beschermen bij kopen op afstand, waar e-commerce uiteraard tot behoort. Online zijn producten immers niet tastbaar waardoor het moeilijk is om de producten te beoordelen.

Maar hoe zit het herroepingsrecht nu precies in elkaar en waar dien je je als webshop allemaal aan te houden? We sommen het graag voor je op:

 

  • Bedenktijd: Van zodra jouw klant zijn pakje ontvangen heeft, heeft hij 14 dagen de bedenktijd. Wat dus betekent dat hij het product binnen de 14 dagen mag terugsturen, zelf zonder dat daar een specifieke reden voor is.

  • Beoordelen van het product: Uiteraard mag de klant het product uitproberen, daarvoor is het herroepingsrecht immers in het leven geroepen. Echter niet meer dan nodig is om het product uit te proberen. Constateer je schade aan een product dat retour komt? Dan mag je die schade in rekening brengen. Je kan de geleden schade dan verminderen op het aankoopbedrag en de restwaarde gewoon vergoeden.

  • Vergoeding: Als webshophouder dien je binnen de 14 dagen nadat je de retourzending ontvangen hebt de aankoopsom inclusief de verzendkosten te vergoeden. Deze vergoeding dien je uit te keren in hetzelfde betaalmiddel als waarmee de klant betaald heeft. Het is dus niet toegestaan een tegoedbon aan te bieden als de klant hiermee niet betaald heeft. 

  • Retourkosten: De kosten om het product terug te zenden dien je niet te vergoeden. Je mag dit echter wel vrijwillig doen, als vorm van klantenbinding. Of je het nu wel of niet doet, bepaal je volledig zelf. Het is echter wel aangeraden dit duidelijk te communiceren op je website. Zo weet de klant vooraf waar hij aan toe is, indien hij het product zou willen retourneren en vermijd je dat de klant voor een onaangename verrassing komt te staan.

  • Retouren aanmelden: Als webshop moet je de klant de mogelijkheid aanbieden om het product retour te melden. Dit kan je doen via het modelformulier dat is opgelegd door Europa aan te bieden in je webshop. Maar je kan ook een eigen oplossing voorzien om retouren te melden. Denk hierbij aan het retourportaal dat SendCloud aanbiedt. Hiermee kunnen klanten eenvoudig hun retourzending melden en eenvoudig hun retourlabel afprinten.

  • Communicatie herroepingsrecht: Last but not least, ben je verplicht om het recht van retour duidelijk te communiceren. Indien je dit niet doet, heeft de klant zelfs het recht om het product tot 12 maanden na ontvangst te retourneren. Geef hierbij ook aan hoe het retourproces van jouw webshop in z’n werk gaat. Onderzoek heeft immers aangetoond dat maar liefst 67% van online shoppers, het retourbeleid doorneemt alvorens ze beslissen over te gaan tot een aankoop. Je retourbeleid speelt dus een grote rol bij de aankoop van een product. In onze blogpost vertellen we meer over hoe retourzendingen een meerwaarde kunnen beteken voor je webshop.

 

Tot slot

Het herroepingsrecht blijft een doorn in het oog van vele webshophouders. Het biedt dan ook vooral voordeel voor de consument. Maar webshops dienen zicht er nu eenmaal aan te houden. Daarom is het belangrijk om als webshop de nodige aandacht te besteden aan je retourbeleid. Je kan er immers ook voordeel uit halen door je te differentiëren van je concurrenten en op die manier conversie in  je shop te stimuleren.

Sendcloud

Geschreven door Sendcloud

SendCloud is een verzendtool voor webshops. Het bedrijf is ontstaan doordat drie jonge vrienden met een webshop ondervonden dat het verzendproces een blok aan het been was. Ontdek er alles over op: www.sendcloud.be.

Download nu: 10 stappen naar je eigen zaak

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger