Marketing voor starters: 6 slimme manieren om klanten te werven

08 december 2016 door Britt Marlier

marketing voor starters.jpg

Starters steken idealiter even veel tijd in klantenwerving als in het finetunen van hun product of dienst. Dat concluderen toch ondernemer-auteurs Gabriel Weinberg en Justin Mares, die in hun boek Traction 19 manieren aankaarten om als starter snel - en relatief goedkoop - klanten te werven. Interessant leesvoer, maar om je een hoop tijd te besparen, doen we de 6 belangrijkste alvast uit de doeken.

Eigen aan de 19 tactieken die de auteurs voorstellen: als je het goed aanpakt, hou je het ook goedkoop. Hun motto? Zoek nieuwe opportuniteiten op nieuwe kanalen, geef er slechts een beetje geld aan uit, test het uitvoerig en ga er – afhankelijk van je resultaten – eventueel intensiever mee verder. Een methode die loont, en we ook wel eens lean marketing of growth hacking noemen. Zes aanraders:

1. Search Engine Optimization

Of kortweg SEO: de kunst van het scoren in zoekmachines. Vandaag de dag gaan mensen steeds vaker via Google op zoek naar de antwoorden op hun prangende vragen. Daarom is het belangrijk dat je jouw inhoud of ‘content’ op je website met relevante zoektermen doorspekt. Zo wordt je site online makkelijker vindbaar via zoekmachines.

  Aan de slag met SEO? In dit gratis e-book leer je alle nodige skills.

2. Contentmarketing

Zoals je al kon lezen: klanten hoef je niet te pushen, maar kan je ook lokken door zelfgemaakte, waardevolle informatie (content) te delen via een website, blogs, video’s, noem maar op. In ruil voor je (gratis) hulp of kennis, schenkt de klant jou zijn vertrouwen terug. Dat idee is zo krachtig en doeltreffend dat er een volledig nieuwe marketingvorm uit ontstond: contentmarketing.

Handig om te weten: je hoeft niet alles te delen via je eigen website. Om snel aan bereik te winnen, kan je je content ook op andere platformen of sites delen, met dan een link naar je eigen aanbod. Op die manier kan je makkelijk een breed bestaand publiek aanspreken.


  Alles uit de content-kast halen? In dit e-book lees je tal van tips en voorbeeldverhalen.

3. Adverteren op sociale media

Met sociale media hebben zoekmachines er te duchten concurrenten bij. Steeds meer bedrijven investeren in social advertising, vooral op Facebook en Twitter. Het voordeel ervan is dat je gerichter te werk kan gaan. Zo kan je van je doelgroepen de demografische specificaties en interesses opgeven. Deze platformen zijn ook handig voor retargeting, de tactiek waarbij je je klanten advertenties toont volgens hun activiteiten en zoekgedrag op je pagina.

  Deze vier tips helpen je ‘actiever’ te werk gaan op sociale netwerksites.

4. E-mailmarketing

Om je klanten te behouden en verder te informeren, over bijvoorbeeld je nieuwe aanbod of klantenactie, heb je hun e-mailadressen nodig. Die gegevens kan je vriendelijk in ruil vragen voor een abonnement op je lezersbrief of download van je e-book, en vervolgens onderbrengen in tools als MailChimp of CampaignMonitor. Hiermee kan je je e-mails en mailverkeer automatiseren.

5. Viral marketing

Viral marketing is het fenomeen waarbij je huidige gebruikers en klanten nieuwe geïnteresseerden aanleveren, zonder jouw tussenkomst. Enkele opties:

  • mond-tot-mondreclame - je klanten zijn zó tevreden dat ze je product of dienst spontaan aan hun vrienden aanraden.
  • incentives - je klanten krijgen een beloning als ze anderen tot het gebruik van jouw product of dienst aanzetten.
  • integratiefunctie - je product of dienst integreert probleemloos met andere sites of platformen, waardoor die laatste ook voor exposure kunnen zorgen.

6. (Eigen) events

Weinig zin om netwerkevents af te schuimen? Een alternatief is je eigen evenement organiseren. Niemand houdt je tegen om in groepsverband een zelf gekozen topic uit te diepen. Een aantal van je genodigden vertegenwoordigen ongetwijfeld je doelgroep en worden misschien je eerste kopers. Waak er wel over dat de meerwaarde van je evenement duidelijk is en dat de bijeenkomst geen verpakte salespitch voor je zaak wordt.

  Makkelijk en snel nieuwe klanten, opdrachtgevers en partners strikken? Download hier je e-book om te leren netwerken like a boss.

 

Britt Marlier

Geschreven door Britt Marlier

Britt Marlier werkt al 5 jaar als Conversation manager & Content marketeer bij Xerius. Britt gebruikt haar liefde voor content en social media om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de mooie kanten en de vele kansen van het ondernemerschap.

Ebook - starten met contentmarketing

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger