Sociale media: 4 essentiële stappen voor startende ondernemers

04 februari 2016 door Britt Marlier

Sociale_media_4_essentile_stappen_voor_startende_ondernemers.jpg

De stap gezet naar het ondernemerschap? Top! De volgende uitdaging is het uitbreiden van je netwerk. Sociale media bieden je daarvoor enorm veel mogelijkheden. Maar niet elke startende ondernemer is een digital native of geboren social media-talent. Hoe doe je dat precies, online netwerken? En wat betekent het eigenlijk om ‘actief’ te zijn op sociale netwerken? Deze vier stappen leiden je naar succes op het web.

Social media zijn een slimme vorm van marketing: goedkoop, snel en makkelijk om zelf te doen. Een vorm van lean marketing dus, waarmee je als onderneming op korte tijd snel kan groeien. Online netwerken zijn bovendien zodanig vanzelfsprekend geworden dat potentiële klanten er al meteen van uitgaan dat je online vindbaar bent. Genoeg redenen om aan je eigen social media-avontuur te beginnen!

1. Kies de juiste kanalen

Creëer niet in het wilde weg accounts, maar kies je kanalen zorgvuldig uit. Niet elk platform past bij jouw doelgroep of dienst. Voor een grafisch designer of een handtassenlabel zoals Atelier Feryn is Instagram bijvoorbeeld een logische optie. Maar voor een zelfstandig consultant of b2b-onderneming is LinkedIn wellicht beter. Hoe je die keuze maakt? Simpel: snor online eens enkele ‘droomklanten’ op en check op welke kanalen zij actief zijn.

Kies die kanalen ook in functie van je doelstellingen. Wil je evenementen in de kijker zetten? Via Facebook kan je online events aanmaken en ze promoten bij al je vrienden, zoals starter Jessica deed voor de opening van haar eigen zaak Inkfinity. Wil je vooral kort en krachtig nieuwtjes delen? Maak een Twitterprofiel aan en ontdek de wereld van hashtags, retweets en trending topics.

2. Word actief op sociale media

Wanneer je als ondernemer een social media-account hebt, verwachten je volgers ook dat je actief bent op dat platform. Maar wat houdt dat precies in? En hoe kan je op die manier groeien?

  • Zorg voor interactie met je klanten, prospects of zakenrelaties. Ze heten niet voor niets ‘sociale’ media; jouw online connecties verwachten met jou in dialoog te kunnen treden. Retweet, reply, volg, comment, deel, like … Wees ook voorbereid op negatieve feedback. Hoe je daarmee omgaat, kan je imago sterk beïnvloeden.
  • Breid je netwerk uit door anderen te volgen of te liken. Online en offline versterken elkaar, dus een goed startpunt is het toevoegen van offline kennissen aan je online netwerk. Laat ook je stem horen. Deze blogpost toont je hoe je netwerkt via LinkedIn.
  • Deel interessante inhoud. Dat kan eigen content zijn (bv. een zelfgeschreven blogpost vanop je website), maar ook relevante of entertainende inhoud van anderen kan nuttig zijn. Ontdek alles over de kunst van contentmarketing en vermijd puur commerciële social media-berichten.

Extra tips voor je contentstrategie

Hoe bepaal je nu welke content je op je zakelijk profiel deelt en welke niet? Kijk eens over de muur en trek lessen uit hoe anderen het doen. Een mooi voorbeeld is het Twitteraccount van Rent My Bike, een van onze drie starters die we met de Grote Sprong in de kijker zetten. Daar lees je interessante fietsweetjes en fietsnieuws heet van de naald. Rent My Bike retweet ook geregeld nuttige info uit fietsmagazines.

Ook altijd een goed idee: inspelen op seizoenen, trends of gebeurtenissen. Op die manier verhoog je meteen de actuele relevantie van je posts. En vergroot je de kans op een like, share of retweet.

3. Maak jezelf vindbaar én bereikbaar

Veel kans dat potentiële klanten of zakenpartners jouw naam even googelen voor ze besluiten om met jou in zee gaan. Zorg er daarom voor dat je als ondernemer vindbaar bent. Toon je belangrijkste social media-kanalen waar je kan: op je visitekaartje, in je e-mailhandtekening, op je website … Op sociale netwerken kan je vaak ook een telefoonnummer of website aan je profiel toevoegen. Maar er gebruik van om je bereikbaarheid te vergroten.

Maak ook het volgen zo eenvoudig mogelijk. Een afgeschermd profiel? Vermijden die handel. Zorg het liefst voor zo weinig mogelijk muisklikken of tussenstappen.

4. Zorg voor een goede planning

Je mag dan wel vol enthousiasme aan je social media-avontuur begonnen zijn, je moet die inspanning ook volhouden. Het is geen goed idee om de ene week dagelijks berichten te posten en de volgende week helemaal geen. Of om een week lang vragen via je kanalen onbeantwoord te laten. Op sociale media is kort op de bal spelen een must.

Plan daarom je online activiteit op voorhand in. Reserveer wekelijks (of dagelijks) wat tijd om de activiteit op jouw accounts op te volgen. Probeer dus een vaste frequentie aan te houden voor je posts. Zeker zijn dat je doorheen het jaar genoeg ‘voeding’ hebt voor je kanalen? Een kalender kan handig zijn, piece of cake via Excel of Google Spreadsheet.

Extra tip voor je planning

Net aan de slag met social media? Neem dan niet té veel hooi op je vork. Kies maximaal twee kanalen en kijk eens hoeveel tijd daarin kruipt. Ben je daar vlotjes mee weg? En lukt het je om je activiteiten op die platformen vol te houden? Dan kan je eventueel uitbreiden en meer accounts aanmaken.

Heb je zelf nog meer tips om van sociale media en online netwerken een succes te maken? Deel ze in de comments!

Britt Marlier

Geschreven door Britt Marlier

Britt Marlier werkt al 5 jaar als Conversation manager & Content marketeer bij Xerius. Britt gebruikt haar liefde voor content en social media om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de mooie kanten en de vele kansen van het ondernemerschap.

ebook_starten_met_netwerken

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger