Starten met growth hacking: 5 tips om slim en snel te groeien

17 november 2016 door Evelien Verschroeven

growthhacking.jpeg

Een eigen zaak uitbouwen kan een aardige duit kosten. En hoewel marketing van levensbelang is voor je eerste groeifase, blijft net daarvoor zelden budget over. In dat geval biedt ‘growth hacking’ een uitweg. Je kan namelijk ook groeien door bestaande methodes op een nieuwe, goedkopere manier in te zetten, te hacken zeg maar. Met deze vijf tips kan je meteen aan de slag.

Growth hacking is een mooi voorbeeld van wat we lean ondernemen noemen: de werkwijze waarbij je een product met het kleinst mogelijke risico aan de grootst mogelijke snelheid lanceert. Bijgevolg worden de termen growth hacking en lean marketing gretig en correct door elkaar gebruikt, omdat ze beide verwijzen naar technieken om je product snel, slim en goedkoop in de markt te zetten.   

De term lean gaat bij heel wat jonge ondernemers vlot over de tongen. De combinatie met ‘ondernemen’, ‘marketing’ of ‘pricing’ lijken wel toverwoorden om instant succes te boeken. Benieuwd hoe die termen zich ten opzichte van elkaar verhouden? En waardevol kunnen zijn voor je zaak?

 

In het gratis e-book Lean ondernemen ontdek je er alles over.

 

Toegegeven: lean marketeers draaien hun hand niet om voor een buzzword meer of minder. Nochtans hoeft het niet moeilijk te zijn. Met deze vijf praktische tips schud je de hacker in je wakker.

1. Creëer waardevolle content

Waarom handenvol geld uitgeven aan dure marketingcampagnes als je potentiële klanten kan lokken door zelfgemaakte, waardevolle informatie te delen via je website, blog of e-books? In ruil voor (gratis) hulp of kennis, schenkt de klant jou zijn vertrouwen terug. De kerngedachte achter contentmarketing trouwens, waaraan zich steeds meer starters wagen.   

 Alles uit de content-kast halen? In dit gratis e-book vind je tal van tips en voorbeeldverhalen.

2. Experimenteer erop los

Growth hackers hebben soms iets weg van tienjarigen met een chemiedoos. Hoe meer ze kunnen uitproberen en testen, hoe liever. Schrik er niet voor terug om uit te pakken met wat je zelf een ‘probeersel’ zou noemen. Slaat je idee niet aan, dan kan je achterhalen wat er anders en beter moet.

Door te experimenteren op kleine schaal ontdek je vroeg of laat iets dat wel verbazend goed werkt. Zodra je zo’n hack beet hebt, pas je ‘m toe op grote schaal. De kunst van ‘ooching’, volgens kenners Chip en Dan Heath: klein beginnen, zien wat het oplevert en voortdurend bijsturen. Helemaal lean dus!

3. Analyseer je data

Om al dat experimenteren en bijsturen mogelijk te maken, moet je natuurlijk ook meten. Met een gratis tool als Google Analytics kom je al een heel eind. Met een cursus of wat zelfstudie heb je het snel in de vingers en kan je berekende beslissingen nemen over je online marketing.

  • Stel concrete en meetbare doelen op. Dus niet ‘mijn bedrijf laten groeien’, maar wel ‘het aantal leads via de blog met 10% verhogen tegen eind 2016’.
  • Focus liever op 1 parameter of ‘metric’ dan op meerdere tegelijk. Ontwikkelde je een app, dan kan je nagaan hoe lang de app gemiddeld gebruikt wordt of hoeveel actieve users je app telt. Op basis daarvan stuur je bij. Vervolgens houd je een nieuwe metric tegen het licht. Enzovoort.

4. Bundel de krachten

Ontbreekt het je aan tijd of skills? Overweeg dan hulp, via freelancenetwerken als Zelba of freelancer.be. Vaak krijg je voor een beperkt budget al veel gedaan. Ook op internationale platformen als fiverr.com, elance.com of upwork.com kan je terecht. Een derde optie: help een andere starter met één van jouw skills in ruil voor de zijne of ga een samenwerking aan met derden

5. Bouw een netwerk op

Voor starters met beperkte middelen zijn goedgekozen netwerkevents altijd een slimme investering. Je leert er gelijkgestemden kennen en je ontdekt hoe zij hun marketing lean houden. Door je gezicht te laten zien, blijft ook je product of dienst onder de aandacht. En wie weet loop je wel een mede-ondernemer tegen het lijf die jou een dienst kan bewijzen?

 

Het maximum uit het minimum halen?

Lean is niet enkel gesneden koek voor technologische start-ups, maar wel degelijk elke starter doet er zijn voordeel mee. Het e-book Lean ondernemen toont je de snelste weg naar groei!

Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien Verschroeven begeleidt en ondersteunt bij Xerius mensen met een ondernemersdroom en zet hen op weg naar een eigen zaak. Evelien heeft al 8 jaar ervaring met het omzetten van businessideeën naar businessplannen en het begeleiden van starters tijdens hun eerste opstartjaar.

Gratis e-book: In 4 stappen naar een topidee

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger