7 onmisbare tips voor je eerste website

Een moderne business staat met één been in de digitale wereld. Als online visitekaartje, moderne marketingtool, efficiënt rekruteringskanaal of nog best alles samen: je eerste website moet en zal de ether in. Maar hoe begin je daaraan? En wat mag je zeker niet vergeten? Deze zeven tips helpen je op weg.

1. Zoek een goede domeinnaam

Nogal logisch: de URL van je site moet nog vrij zijn. Via deze site ga je dit makkelijk na. Wordt je site je belangrijkste verkoop- of marketingkanaal? Je bedrijfsnaam bedenken is dan ook een proces waar je best niet te snel overheen gaat. Zorg ervoor dat je catchy, origineel en duidelijk combineert in die ene toverformule.


Nog iets over de extensie. Tegenwoordig kan je ook voor iets als www.jouwsite.stad gaan. Ons advies? Opteer liever voor een .be (of .com als je internationaal aan de slag gaat). Dat blijft voorlopig beter ingeburgerd. Later kan je nog altijd varianten registreren.



2. Ga voor gratis (of lowbudget)

Heb je geld op overschot voor marketing? Natuurlijk niet. Als beginnende ondernemer lopen de kosten al snel op. Het goede nieuws? Een site hoeft geen handenvol geld te kosten. Het web bulkt van de gratis tools om snel je eigen site ineen te steken. WordPress is wellicht het bekendste platform, maar ook Weebly, Wix of Jimdo zijn easy as pie.


Wil je ook een webshop? Ook dan zijn er legio gratis of spotgoedkope opties, zoals WP eCommerce en Wooocommerce voor WordPress-sites. Voor een grotere webshop met complexere betaalmethodes ben je beter af met Magento, Virtuemart of Hikashop.



Let op!

Via zo’n die gratis platformen heb je al snel een puike ‘prefab’-site in handen, maar die moet je daarna nog opvullen met je eigen inhoud. Ben je geen tekst- of fotografiewonder, roep dan zeker de hulp in van een betaalbare professional (zie tip 5).



3. Optimaliseer je site voor Google

Over zoekmachineoptimalisatie of SEO bestaan de wildste indianenverhalen. Dat enkel ingewijde webwizards wijs raken uit deze mysterieuze materie, bijvoorbeeld. Niks daarvan! Laat je zeker niets aansmeren. Pluis online wel eerst uit wat die SEO-technieken precies inhouden. Daarna kan je zelf aan de slag om je site te optimaliseren.


De basis? Via de Google Keywordplanner kan je nagaan welke termen veel gegoogeld worden. De populairste zoekwoorden verwerk je op je homepage, rond de andere bouw je de rest van je webpagina’s op. Wees wel specifiek genoeg. Op een trefwoordencombinatie als ‘logopedist Gent’ scoor je makkelijker dan op louter ‘logopedist’ én zo baken je meteen je doelgroep regionaal af.



Onze tip: begin met een blog!

Door geregeld te bloggen over wat reilt en zeilt in jouw sector, word je gaandeweg een autoriteit in je niche. Maar die blogposts moeten natuurlijk ook gelezen worden. Google is hiervoor een uitstekend kanaal. Wist je dat 80% van de bezoekers op deze Xerius-blog binnenkwam via een zoekopdracht in Google?



4. Maak je site mobile friendly

Het is simpel: bij sommige consumenten zijn laptops al helemaal passé, dus móet je site wel goed te bekijken zijn op smartphones en tablets. Responsive is hier het sleutelwoord: het design van je site past zich automatisch aan de schermgrootte aan. Je kan dit makkelijk testen met je eigen mobiele toestellen, of met deze mobielvriendelijke test van Google.


Kies je voor een gratis platform, check dan zeker of de responsive functionaliteit inbegrepen is in het design van jouw keuze. Een gloednieuwe handige tool – van Belgische makelij! – is Binarta. Je lanceert er snel en voor géén geld je mobiele site mee, makkelijk aanpasbaar en SEO-efficiënt.



5. Besteed uit wat je niet zelf kan

Design, marketing, copywriting, technologie… Je hebt vast niet alle skills in huis, en nog minder tijd ervoor. Overweeg gerust freelancenetwerken als Zelba of freelancer.be. Vaak krijg je voor een beperkt budget al veel gedaan. Ook op internationale platformen als fiverr.com, elance.com of odesk.com kan je terecht.


Vaak nog beter: doe aan ruilhandel met een andere starter. In de coworkingspaces barst het van de ondernemers die elkaar uit de slag helpen. Een tof logo of sprankelende visietekst in ruil voor jouw expertise? Goeie deal!



6. Vergeet de wettelijke verplichtingen niet

Heel wat sites gebruiken cookies: kleine bestandjes die automatisch op je computer geïnstalleerd worden, bijvoorbeeld om je bezoekgegevens bij te houden. In dat geval is de site verplicht om eerst toestemming voor die cookies te vragen aan de bezoeker. Houdt je site (in spe) ook gegevens bij, bijvoorbeeld over een log-in of een taalkeuze? Dan maakt hij gebruik van cookies.


Maar ook als je Google Analytics (zie tip 7) hebt geïnstalleerd, installeert je site een cookie. Hoe je dan zo’n cookiebanner installeert? Bij sommige gratis platformen zit die banner automatisch inbegrepen in het pakket, maar soms moet je er nog een extra plug-in voor installeren. Test in elk geval jouw eerste site zodra hij online staat.


Voor webshops reikt de wetgeving nog een stuk verder. In deze blogpost lees je alles over algemene voorwaarden en andere regels.



7. Test, test, test

Een site die echt meerwaarde biedt, is er een die meegroeit met je zaak én geregeld een opfrissing krijgt. Het best kan je daarvoor Google Analytics installeren. Kinderspel, en je haalt er bijzonder veel uit: zo zie je welke pagina’s populair zijn, via welke kanalen bezoekers op je site landen, hoe lang ze erop blijven enzovoort. Op basis daarvan kan je tijdig bijsturen.


Nog een stap verder gaan in het testen? Voeg ook je site toe aan de Google Webmastertools. Dat laat je toe om in Analytics ook te zien op welke zoekwoorden je site gevonden wordt. Waarna je weer nieuwe pagina’s kan lanceren rond nieuwe zoekwoorden (zie tip 3).

Wat vind je op deze pagina?