Waarom is het belangrijk om je merknaam te laten registreren?

16 september 2016 door Evelien Verschroeven

merknaam-beschermen.jpg

De kogel is door de kerk. Na een brainstorm heb je een merknaam voor je concept of product bedacht. Heb je er ook al over nagedacht om deze merknaam te laten registreren? Wij zetten de belangrijkste wetenswaardigheden even voor jou op een rij.

Maatschappelijke naam, handelsnaam of merknaam: wat is het verschil?

Elk bedrijf beschikt over twee namen: een maatschappelijke naam en een handelsnaam. Wanneer je een specifiek product of bepaalde dienst van jouw onderneming wilt omschrijven, dan hebben we het over een merknaam.

  • Maatschappelijke naam
    Dit is de officiële benaming waaronder jouw onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen is ingeschreven. Deze naam wordt doorgaans niet gecommuniceerd naar klanten en leveranciers.

    Wanneer je een éénmanszaak hebt, dan is de maatschappelijke naam  jouw familienaam en voornaam (bijvoorbeeld ‘Janssens, Kevin). Startte je jouw onderneming op als een vennootschap, dan heb je in principe een vrije keuze om de maatschappelijke naam te kiezen. Er is slechts één verplichting: de naam moet voorafgegaan of afgesloten worden met de rechtsvorm van je vennootschap (bijvoorbeeld ‘nv Vandamme Horeca’ of ‘Vandamme bvba’).
  • Handelsnaam
    De handelsnaam of de commerciële naam is de naam die bekend is bij het publiek en waaronder je zaken doet. Deze naam verschijnt zowel op facturen en bestelbonnen, maar ook op jouw naamkaartjes en website. Zowel voor de handelsnaam van een éénmanszaak als van een vennootschap geldt dezelfde voorwaarde: deze naam kun je vrij kiezen, maar kies voor een naam die sterk verschilt van de concurrentie. Wil je dit nagaan? Doorzoek de Kruispuntbank van Ondernemingen naar gelijkende namen.

    Het is mogelijk om van je maatschappelijke naam ook meteen je handelsnaam te maken, maar doorgaans wordt gekozen voor een iets creatievere invulling. Zeker in het geval van een éénmanszaak is het handig om jezelf te onderscheiden, aangezien je maatschappelijke naam je eigen naam is.

    Er bestaan geen specifieke procedures om de handelsnaam van je zaak te beschermen. Van zodra je jouw handelsnaam openbaar gebruikt, dan heb je het recht op die naam officieel gemaakt. Meer weten? Over naar de website van de Vlaamse overheid.

Een voorbeeld: Je start een eigen drankenwinkel. De maatschappelijke naam van jouw zaak is ‘nv Vandamme Horeca’. Als handelsnaam kies je voor ‘De grote dorst’. Deze naam wordt geafficheerd aan de voorgevel, is te vinden op jouw website en op je flyers.

 

  • Merknaam
    Een merknaam omschrijft een dienst die jouw bedrijf levert of een product dat je produceert.

    Een voorbeeld: In je drankenwinkel ‘De grote dorst’ verkoop je zelfgemaakte limonade onder de naam ‘Limoo’. ‘Limoo’ is dan de merknaam van jouw product.  

Heb je hulp nodig bij het bedenken van een pakkende merknaam? Dan kunnen de tips in deze blogpost je alvast op de goede weg helpen. Vergis je niet: zolang jij je originele merknaam niet beschermt, hebben andere ondernemers het volste recht om dezelfde naam te gebruiken. Dit kun je als ondernemer makkelijk vermijden door je merknaam te laten registreren bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom.

Waarom zou jij je merknaam laten beschermen?

Elke ondernemer moet voor zichzelf beslissen of hij investeert in de registratie van zijn merknaam. Wij lijsten voor jou op wat jij moet weten over merkregistratie en waarom het toch een verstandige keuze is om je merknaam te laten beschermen.

  • Garandeer jouw economische waarde
    Een merk kun je verkopen. Wanneer je een sterk merk opbouwt, gaat dit automatisch gepaard met een zekere economische waarde. Om deze te waarborgen biedt een registratie van jouw merknaam een groot voordeel. Zo ben je opgewassen tegen copycats.
  • Voorkom naamswijziging
    Voor je een merknaam gaat gebruiken, controleer je best of iemand anders deze naam al heeft geregistreerd. Als je vooraf niet op onderzoek trekt, kan het zijn dat je nadien toch nog een naamsverandering moet doorvoeren omdat er al een merk bestaat met dezelfde naam. Dit kun je voorkomen door je op voorhand voldoende te informeren en je merknaam te laten registreren.
  • Beschermd doorheen de hele Benelux
    Van zodra je beslist om je merknaam te laten registreren, ben je beschermd in België, Nederland en Luxemburg. Dat betekent ook dat wanneer een soortgelijke merknaam als die van jou wordt gebruikt in één van deze buurlanden, jij daartegen in actie kunt schieten. Let op: de klasse waarbinnen jouw product of dienst valt, kan tot gevolg hebben dat jouw merk toch gebruikt mag worden. Lees hierover meer in de volgende paragraaf.
  • Bescherming volgens klassen
    Jouw merknaam laten registreren betekent niét dat helemaal niemand binnen de Benelux dezelfde merknaam mag gebruiken. Merkregistratie gebeurt in verschillende klassen. Voor goederen bestaan er 34 verschillende onderverdelingen, van chemische producten over textiel of kledingstukken tot alcoholische dranken. Voor diensten maakte men 11 groeperingen, zoals bijvoorbeeld reclame en verzekeringen.

    Dat betekent dat een bedrijf in een totaal andere sector toch jouw merknaam mag gebruiken. Om dit te vermijden moet je dus meerdere klassen toevoegen wanneer je je merk laat registreren. Dit is zeker aan te raden wanneer je onder jouw merknaam bijvoorbeeld zowel juwelen (klasse 14) als kleding (klasse 25) op de markt wilt brengen. Wel kun je bezwaar aantekenen wanneer een ander merk dezelfde naam gebruikt.   
  • Ongebruikt is onbeschermd
    Als ondernemer mag je zo veel merknamen registreren als je wilt. Let wel op: het beschermrecht vervalt wanneer je een merknaam binnen de vijf jaar niet gebruikt.
  • Merknaam blijft onveranderd gedurende 10 jaar
    Het is belangrijk dat je zeker bent over de keuze van je merknaam. Wanneer je je merknaam laat registreren, is dat voor een periode van minstens 10 jaar. Die kun je in tussentijd niet meer laten veranderen.
Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien heeft meer dan 10 jaar ervaring in het coachen van starters, start-ups en teams waardoor ze een breed inzicht heeft gecreëerd in de opstart en doorgroei fase van de start-ups. Haar sterke punt is de coaching op de ondernemer, de founders of het start-up team. Haar passie ligt bij innovatie, ondernemerschap en co-creatie. Ze beschikt over eens groot netwerk binnen het ecosysteem van start-ups in Vlaanderen en Brussel en legt voor Xerius de brug naar deze dynamische starterswereld.

Gratis e-book: In 4 stappen naar een topidee

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger