Wat is een ondernemingsnummer? 4 verhelderende antwoorden

06 februari 2017 door Dirk Dello

ondernemingsnummer

Voor zelfstandigen in spe zijn de formaliteiten om te mogen starten niet altijd even duidelijk afgebakend. De eerste stap richting officieel ondernemerschap is de aanvraag van een ondernemingsnummer. Deze blogpost doet de eventuele mist opklaren, met antwoorden op de meest gestelde vragen over ondernemingsnummers.

1. Wat is het, en wie heeft het nodig?

Een ondernemingsnummer is een unieke cijfercombinatie van tien getallen. Die vormt de identiteitskaart van een onderneming, zoals 0123 456 789. Alle bedrijven hebben dit nodig, om gegevens uit te wisselen met de overheid. Verwar het wel niet met je btw-nummer (waarover straks meer): dat bestaat uit de letters “BE” plus je ondernemingsnummer.

2. Wanneer vraag je een ondernemingsnummer aan?

In eerste instantie heb je een goed beeld nodig van wat je precies gaat doen – idealiter heb je dat in een businessplan gegoten. Heb je ook met een boekhouder gepraat en heb je een duidelijk financieel plan voor ogen? Dan kan je in principe starten met ondernemen. En het ondernemingsnummer aanvragen is net die officiële start als ondernemer.

Wat breng je wanneer in orde om zelfstandige te worden? Dit handige stappenplan brengt raad.

3. Hoe vraag je het aan?

Start je in een eenmanszaak, dan zorgt een officieel ondernemingsloket zoals Xerius voor je ondernemingsnummer. Je krijgt het als je je inschrijft in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Die centrale database verzamelt de gegevens van alle ondernemingen in België, waardoor officiële instanties die snel en makkelijk kunnen opvragen. Bij Xerius kan dat snel en efficiënt online.

Bij de meeste vennootschappen kent de griffie van de rechtbank van koophandel het nummer toe. In de praktijk krijg je het dan via je boekhouder, notaris of ondernemingsloket.

4. Wat is het verschil met een btw-nummer?

De meeste starters voeren zogenaamde ‘handelsactiviteiten’ uit, waarvoor ze een btw-nummer nodig hebben. Dit nummer wordt echter vaak verward met het ondernemingsnummer. Om een btw-nummer te krijgen, moet je je ondernemingsnummer laten ‘activeren’. Dat kan in een btw-kantoor in jouw buurt, maar Xerius kan je die moeite besparen en hiervoor al het nodige doen.  

Tip! Bij deze stap moet je wel op voorhand weten welke btw-regeling je wil: als kleine onderneming met een beperkte omzet kan je bijvoorbeeld voor de btw-vrijstelling kiezen. In de andere gevallen kies je het type van btw-aangiften: per maand, per kwartaal of forfaitair? Ook hier geldt het motto: vraag raad aan je boekhouder! .

Samengevat: wat moet je zeker onthouden?

  1. Een ondernemingsnummer is de eerste officiële stap naar een zelfstandig statuut.
  2. Een btw-nummer is eigenlijk een ‘geactiveerd’ ondernemingsnummer.
  3. Vervolgens moet je jezelf aansluiten als zelfstandige bij een sociaal verzekeringsfonds. Dan krijg je een aantal sociale rechten in ruil voor sociale bijdragen.
Dit lijkt misschien omslachtig, maar bij de opstart van je bedrijf doorloop je al deze stappen in één keer. Bij Xerius sluit je je snel en eenvoudig online aan.

Twijfel je nog over welk sociaal verzekeringsfonds je kiest? Met deze 4 criteria maak je een doordachte keuze.
Dirk Dello

Geschreven door Dirk Dello

Dirk Dello werkt al 8 jaar bij Xerius. Als klantenadviseur begeleidt hij elke dag ondernemers bij de start van hun eigen zaak.

Gratis e-book: In 4 stappen naar een topidee

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger