Pop-up starten? Dit moet je weten

Pop-upstores zijn vandaag niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Of het nu gaat om een pop-upbar, een pop-uprestaurant of een pop-upwinkel. Een kenmerk hebben ze gemeen: een pop-up is altijd van tijdelijke aard. Maar hoe tijdelijk ook, er zijn een aantal zaken die je in orde moet brengen. We nemen je mee op pad.


De pop-upstore: waarom kies je ervoor?

Een pop-up is een laagdrempelige manier voor bedrijven, vooral webshops, om zonder grote kosten en verplichtingen te testen hoe het is om een fysieke winkel te hebben. Zo kun je testen of je producten het ook goed doen in een echte winkel.




Een pop-upstore is de ideale proeftuin

Drempels overwinnen en risico’s nemen: het hoort erbij als ondernemer. Niet geschoten is altijd mis, toch? Maar meteen een loodzwaar meerjarig huurcontract aangaan voor je bedrijfspand? Dan dreigt een financiële strop met onzekere afloop, vooral als je aanbod nog niet volledig op punt staat.


Aan een klassieke handelshuurovereenkomst ben je normaal gezien een aantal jaren verbonden. Logisch, want zo krijgt de eigenaar zekerheid over een constante stroom aan inkomsten. Alleen is dat allesbehalve de ideale manier om een concept uit te testen in een soort proeftuinsetting. Of om een tijdelijk aanbod te lanceren. Enter: de oplossing genaamd de pop-up-store.




Gunstige regels vergemakkelijken de start

De overheid stelde een aparte wet op voor pop-up stores. Daarbij vallen enkele onmiskenbare voordelen voor jou als huurder op:

  • De duur van het contract is maximaal één jaar. Je kan wel meerdere opeenvolgende huurovereenkomsten sluiten, bijvoorbeeld twee contracten van telkens vier maanden.
  • Je kan de huur vroegtijdig (aangetekend) opzeggen, minstens één maand op voorhand. De verhuurder kan het contract niet zomaar beëindigen.
  • Je mag verbouwingen laten uitvoeren. Verwittig daarvoor wel schriftelijk de verhuurder. De werken moeten overeenkomen met de afspraken in het contract. En na afloop van de huurperiode kan de eigenaar je vragen om het pand te herstellen in oorspronkelijke staat.

Is je tijdelijke shop een schot in de roos? Dan kan je je korte huurcontract omvormen tot een klassieke handelshuurovereenkomst. Zo neem je de stap naar een permanente winkel. Meer informatie over deze bepalingen kan je nalezen in het decreet houdende huur van korte duur voor handel en ambacht.





Waar popt de shop?

Heb je een idee in je hoofd? Dan begint de zoektocht naar je ideale locatie. Er zijn een aantal factoren om bij stil te staan. De belangrijkste? Bepalen welk soort ruimte het beste bij jouw idee past. Veel pop-ups maken gebruik van de volgende ruimtes:

  • Lege winkel. Een ruimte die er simpelweg om vraagt gebruikt te worden. Het enige wat je hoeft te doen is je locatie aanpassen aan je merk.
  • Winkelcentra. Veel winkelcentra hebben lege winkels of speciale kiosken die je kunt huren. Een ruimte in een winkelcentrum kost misschien iets meer, ze brengt je wel in contact met de beste soort voorbijgangers: mensen die mogelijkheden zoeken om geld uit te geven.
  • Pop-ins. Kleine winkeltjes in een winkel. Een fantastische manier om mee te liften op het succes van een bestaande winkel. Denk daarbij ook aan een winkel in een hotel.
  • Galerieën en evenementenlocaties. In tegenstelling tot pop-in shops zijn galerieën en evenementenlocaties als een onbeschreven blad waarop je jouw digital merk precies zo tentoonstelt als je wilt. Deze locaties zijn bovendien ingesteld op evenementen, wat lang niet bij elke gewone winkel het geval is.
  • Mobiele locatie. Als je jezelf niet wilt beperken tot één locatie kun je nog altijd mobiel gaan en een vrachtwagen of bus huren voor je pop-upshop. Zo had je bijvoorbeeld de fashionbus van Mio Care die heel Vlaanderen rondtourt.

TIP! Creëer hype en bekendheid

Ziet jouw pop-up geen bezoekers? Dan luidt de conclusie al te vaak: het concept werkt niet. Fout! Want misschien genereerde je te weinig aandacht voor je shop? En maakte je je zaak te weinig bekend.


Om het maximale effect te bereiken moeten klanten precies weten wanneer je pop-up shop begint en weer afgelopen is. Maak bijvoorbeeld een Facebook-evenement pagina aan en stuur een e-mail naar al je volgers. Heb je slechts een kleine voorraad producten? Maak je winkel dan nog exclusiever door te laten weten dat de pop-up shop dichtgaat op het moment dat de producten op zijn. Fear of missing out zet je klanten aan om sneller een bezoekje te brengen.

Om je te helpen bij je zoektocht zijn er tal van platformen zoals The Box, NomadNess , Pop this place en Spacified, Deze initiatieven brengen verhuurders en pop-up-aspiranten bij elkaar.


Vraag zeker ook bij jouw stad of gemeente of er gunstige regelingen zijn voor tijdelijke handelsruimtes. Sommige steden pakken uit met projecten die leegstaande panden koppelen aan ambitieuze starters, zonder al te rigide huurcontracten. ‘Kortrijk Zaait’ en ‘Popstart Leuven’ zijn daar slechts enkele voorbeelden van.


Ook andere steden als Antwerpen, Brugge, Gent en Brussel helpen je bij de zoektocht naar een geschikte locatie.

Een goede voorbereiding is de beste start

Wil je zeker zijn dat je aan alles gedacht hebt bij je start als zelfstandige? Ga dan zeker even langs de overzichtspagina. Daar krijg je een handig draaiboek voor een geruste start.

Bekijk het overzicht

Hoeveel kost een pop-up openen?

Je hebt de kosten van je huur. Reken daarnaast op een aantal bijkomende kosten. Zo is er de inrichting van je pop-upstore. Want het grote voordeel van een fysieke winkel ten opzichte van een webshop is de unieke ervaring die je je klanten kunt geven. Voorzie dus zeker een budget voor inrichting en decoratie.


Denk verder aan kosten voor je internet, het kassasysteem, opslagruimte, verlichting, muziek afspelen, enzovoort.





Hoe start ik een pop up?

Dat hangt ervan af. Verkoop je al via een webshop of collect & go? Dan is een pop-up-store een handig fysiek verlengstuk. Een mooi voorbeeld zijn de vegan kaneelrolletjes van Have A Roll. Zij startten hun concept via online bestellingen die je eenmaal per week kon afhalen. Dit werd zo’n succes dat ze hun eerste pop-upstore openden in Antwerpen waar je nu naar hartenlust zoetigheden kan inslaan.


Wanneer je al verkoopt via bijvoorbeeld een webshop, heb je al een ondernemingsnummer. Dan is het een kwestie van de juiste locatie te vinden, een huurovereenkomst af te sluiten en je nieuwe pop-up helemaal te organiseren zoals je dat in je hoofd hebt. Vergeet niet om je pop-up als vestiging in te schrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen.

Bijkomende vestiging openen

Ben je nog niet gestart als zelfstandige? Dan moet je je pop-up eerst inschrijven en aansluiten als zelfstandige via Xerius. Je kan dan meteen ook je btw-nummer activeren.

Eigen zaak starten

Deze pagina voor je samengevat:

  • Een pop-up is een laagdrempelige manier om je idee of product te testen.
  • Er is een speciale wetgeving om de huur op een en eenvoudige manier te regelen.
  • Sta voldoende stil bij het soort ruimte dat je wilt huren. Je wil je klanten een unieke ervaring bezorgen.

Wat je nog kan interesseren

Hoe begin ik aan een communicatieplan? Katrien Cambre

Een communicatieplan opstellen in 4 stappen

Lees meer
Logo designen Wilfried

Hoe maak je een sterk logo?

Lees meer
Online je gegevens juist zetten Rita Vankevelaer

Het belang van juiste online gegevens

Lees meer

Wat vind je op deze pagina?