6 ondernemerstips van Pieter-Jan Vandendriessche, het brein achter Tripodmaker

19 oktober 2017 door Evelien Verschroeven

pieter-jan Tripodmaker ondernemerHet ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Dat ondervond ook burgerlijk ingenieur Pieter-Jan Vandendriessche. Op de schoolbanken droomde hij al van een eigen zaak, maar toch belandde hij eerst in een groot bedrijf. Daar verdiepte hij zich in de wondere wereld van 3D-printing, wat uiteindelijk leidde tot het ontwerp van zijn eigen 3D-printer en de start van zijn fulltime ondernemerscarrière.

Wat? Tripodmaker, het bedrijf achter de eerste 3D-printer van Belgische bodem

Wie? Pieter-Jan Vandendriessche en partner Eva Spillebeen

Toen hij nog aan de slag was bij Atlas Copco, ontwikkelde Pieter-Jan Vandendriessche een prototype van de ‘Tripodmaker’, zijn eigen 3D-printer op basis van 3D-deltatechnologie. En dat legde hem geen windeieren. In 2014 won Pieter-Jan de Bizidee-wedstrijd van het Agentschap Innoveren en Ondernemen. Met de prijzenpot van 25.000 euro kon hij zich volledig toeleggen op zijn zaak en het ondernemerschap. Intussen kan hij alvast deze lessen aan mede-ondernemers meegeven:

1. Laat je begeleiden

Toen ik mijn job voor het ondernemerschap omruilde, bevond Tripodmaker zich nog in volle startup-fase. Daarom liet ik me in het begin begeleiden door organisaties als Bryo en Netwerk Ondernemen – om te netwerken met andere starters en ervaren ondernemers – en imec, die technische ondersteuning bood. Zo hielp imec me om het samenstellingsproces van de 3D-printers te versnellen en verbeteren.

2. Streef naar samenwerkingen

Ik ben ingenieur van opleiding en vooral sterk in het technische aspect. Maar bij een zaak komt zo veel meer kijken: je marketing, je administratie, je verkoop … Dat betekent dat je uit je comfortzone moet durven treden, maar ook tijdig taken doorgeeft aan medewerkers of elders uitbesteedt. Naast mijn vriendin helpen intussen ook een marketeer en saleskracht de zaak draaiende houden.

Een ander voorbeeld: de eerste 70 printers heb ik gemaakt in mijn living, samen met jobstudenten, gepensioneerden en interim werkkrachten. De volgende 100 kon ik op verplaatsing laten maken en na verloop van tijd werd het proces bandwerk. Met de beschutte werkplaatsen die ons sinds het begin ondersteunden, werken we tot op vandaag samen.

3. Leg de lat hoog voor leveranciers

De geschikte leverancier vinden was niet evident. Ik had er zo’n 40 gecontacteerd, maar niemand had gehoor naar onze kleine volumes. Via-via leerde ik uiteindelijk een familiebedrijf kennen die met ons in zee wou gaan. Vervolgens was het een kwestie van een evenwichtig akkoord te vinden: als klant moet je op je strepen staan, maar je mag ook niet arrogant uit de hoek komen. 

Voor ons is het belangrijk om te weten welk opvolgsysteem leveranciers gebruiken voor hun kwaliteitscontrole. Als ik op zoek ga naar een nieuwe partner, pols ik eerst bij mijn bestaande leveranciers. Zij kennen elkaar en hebben elk hun specialiteit, dus echte concurrenten zijn het niet. Bovendien werken ze vaak al samen voor andere klanten.

4. Investeer zuinig 

Ondernemen is spannend, maar dat betekent ook anticiperen op onvoorziene situaties. Op het eerste zicht leken we met de 25.000 euro van Bizidee een flinke marge te hebben, maar na drie maanden ging het grootste deel ervan al naar stock en marketing. Al snel leerden we zuiniger uitgeven: de printers die we maken, verkopen we eerst, om dan met de winst weer een nieuwe reeks te bouwen.

5. Leer uit je fouten

De minuscule onderdelen van onze printers worden op maat gemaakt. Beschadigingen, vertragingen of misverstanden zijn nooit uit te sluiten. Soms geef je bepaalde productiematen door, maar vergat je rekening te houden met de verfdikte. Een klein foutje met grote gevolgen: de onderdelen passen niet, je moet opnieuw bestellen en intussen wacht de klant. Te vermijden? Dat proberen we, maar belangrijker is dat we dezelfde fout geen twee keer maken. Ondernemen is een constant leerproces. 

6. Evalueer op de lange termijn

Als je jezelf van dag tot dag evalueert, lijkt het soms dat je niet snel genoeg vooruitgaat of zelfs achterloopt op je doelstellingen. Bekijk je het van week tot week, dan zie je al kleine stappen. Mijn tip? Blik eens terug op het begin. Zo sta ik versteld van het enorme parcours dat we al afgelegd hebben.

Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien heeft meer dan 10 jaar ervaring in het coachen van starters, start-ups en teams waardoor ze een breed inzicht heeft gecreëerd in de opstart en doorgroei fase van de start-ups. Haar sterke punt is de coaching op de ondernemer, de founders of het start-up team. Haar passie ligt bij innovatie, ondernemerschap en co-creatie. Ze beschikt over eens groot netwerk binnen het ecosysteem van start-ups in Vlaanderen en Brussel en legt voor Xerius de brug naar deze dynamische starterswereld.

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger