Met deze tips bescherm je je tegen frauduleuze berichten

Valse e-mails, telefoontjes of facturen: ze zijn in opmars, en steeds moeilijker te onderscheiden van de echte. Twijfel je aan de echtheid van een bericht dat je van Xerius kreeg? Met deze tips kan je nagaan of het daadwerkelijk om een nepbericht gaat. 

‘Phishingmails’ en valse e-mails

‘Phishingmails’ zijn frauduleuze e-mails die je vragen om persoonlijke gegevens (wachtwoorden, adres- of bankgegevens …) door te geven, om geld over te schrijven of om een internetlink te volgen naar een frauduleuze website die er vaak “echt” uitziet.

Soms zet zo’n e-mail je ook aan om een bestand uit bijlage te openen of een internetlink te volgen, waardoor dan een virus geïnstalleerd wordt.

‘Valse’ of vervalste e-mails zijn e-mails waarin de stijl en lay-out van Xerius gekopieerd werd, om je te doen geloven dat je werkelijk met onze dienst communiceert. Wees dus ook op je hoede voor dergelijke e-mails die vragen om bepaalde (trans)acties te bevestigen of persoonlijke info op te sturen.

Op deze manieren kan je nagaan of je al dan niet een phishingmail of ‘valse’ e-mail ontvangen hebt:

  • een e-mail van Xerius heeft als domein steeds @xerius.be (check bijvoorbeeld of er geen ‘1’ staat in plaats van een ‘i’, zoals in het valse @xer1us.be). Controleer dit door van rechts naar links lezen (@xerius.be is prima maar @xerius-be.org is vals).
  • een e-mailadres van Xerius is altijd een naam@xerius.be of afdeling@xerius.be –kijk niet enkel naar de naam van de afzender in de mail, maar kijk ook of die overeenkomt met de naam in het e-mailadres.
  • Wordt er in de e-mail gevraagd om door te klikken? Controleer dan altijd de link. Ga over de link zonder erop te klikken en kijk of het om een realistisch adres gaat. Bijvoorbeeld naar een webpagina van Xerius of van POM.
  • Vind je de link verdacht? Klik er niet op en surf rechtstreeks naar My Xerius of onze website. Sla deze ook op bij je favorieten, zo vind je onze plekken op het web snel terug.

 

 

 

Verdachte telefoontjes

Om meteen te weten of je opgebeld wordt door een Xerius-medewerker, kan je best de telefoonnummers van onze diensten (of persoonlijke contactpersonen) op je telefoon opslaan:

 

  • Xerius Sociaal Verzekeringsfonds: +32 78 15 05 52 of +32 3 221 09 80
  • Xerius Ondernemingsloket: +32 78 48 47 77 of +32 3 609 63 19
  • Xerius Onderlinge Verzekeringsvereniging: +32 3 221 09 72 of +32 3 613 36 14

 

 

 

Misleidende bankrekeningnummers   

                                        
Ontvang je een betaalaanvraag of factuur van Xerius, toets dan het vermelde bankrekeningnummer nog eens af met onze officiële bankrekeningnummers:


Xerius Sociaal Verzekeringsfonds

  • BE36 4100 4034 8181: sociale bijdragen
  • BE15 0682 1587 3830: sociale bijdragen
  • BE86 6300 3299 8550: sociale bijdragen
  • BE13 4100 6416 7139: vennootschapsbijdrage
  • BE72 4264 0749 1116: VAPZ

Xerius Ondernemingsloket:

  • BE04 7330 1753 7731

Xerius Onderlinge Verzekeringsvereniging: 

  • BE45 7340 5532 7189

Een verdachte e-mail, oproep of betaalaanvraag ontvangen?

Breng ons zeker op de hoogte. Van verdachte e-mails kan je steeds een screenshot (niet de e-mail zelf) doorsturen naar isditok@xerius.be

Onze experten nemen die vervolgens onder de loep.