5 tips om klanten te werven: een praktische checklist

“Een goed product verkoopt zichzelf!” Als ondernemer weet je dat dit maar de halve waarheid is. Zeker als je zaak nog maar recent uit de startblokken is geschoten. Actief klanten werven is onontbeerlijk, maar hoe begin je eraan? Deze checklist in vijf stappen biedt raad.


Stap 1: doelgroep al afgebakend?

Voorbereiding is alles. Als pientere ondernemer heb je vast al je businessplan opgesteld – of tenminste de krijtlijnen ervoor al uitgetekend. Natuurlijk moet het financiële plaatje kloppen, maar onderschat zeker ook je marktonderzoek en marketingplan niet. Want daarin baken je je doelgroep af. En als je zo’n groep personen glashelder voor ogen hebt, krijg je enkele onmiskenbare voordelen:

  • In een kleine niche heb je minder concurrentie.
  • Je kan je product of dienst beter afstemmen op die doelgroep.
  • Marketing naar een kleinere doelgroep is eenvoudiger en vaak goedkoper.

Ook binnen je doelgroep kan je segmenteren. De opdeling die je maakt, heeft alles te maken met wat je precies aan de man brengt. Segmentatie kan op regio, beroep, inkomen, koopgedrag, het type klant enzovoort. Op basis van die klantprofielen stem je niet enkel je aanbod af – bijvoorbeeld via een basisversie en een premiumversie – maar ook je klantencommunicatie.



Stap 2: werk aan je netwerk

Heel wat startende ondernemers vinden hun eerste klanten via een zorgvuldig opgebouwd netwerk. Denk aan organisaties zoals Bryo of Flanders DC, maar ook aan collega-ondernemers, coaches enzovoort. Trek dus je stoute schoenen aan en ga naar zoveel mogelijk events. Je scoort er in het begin misschien weinig opdrachten mee, maar bekijk dit als een noodzakelijke investering. Op termijn zal je merken dat mond-tot-mondreclame goud waard is.


Natuurlijk hangt veel af van je beroep. Als freelancer zijn coworkingspaces ideaal om contacten te smeden, voor digitale starters zijn tech-events zoals BetaGroup dan weer interessant. Een kwestie van de vinger aan de pols van je sector te houden.



Stap 3: stel je elevator pitch op punt

Met dit korte verhaal – mik op maximaal 30 seconden – maak je potentiële klanten warm. Geen plat verkooppraatje, maar een concreet betoog dat aanstipt hoe jouw zaak hun leven beter zal maken.


Drie musts voor elke elevator pitch: trek de aandacht met je eerste zin, leg passie in je gesprek en gebruik cijfers om je betoog te staven. Oefen je pitch voor de spiegel, of probeer ‘m uit op iemand die je in vertrouwen neemt.



Stap 4: zorg voor uitgekiende marketing

Ook hier hangt alles af van de precieze aard van je zaak. Gelukkig hoeft marketing tegenwoordig niet peperduur te zijn. Enkele beproefde technieken voor start-ups:

  • Zorg voor een site die goed vindbaar is in Google. Misschien kan je zelf al aan de slag met een gratis platform als WordPress en enkele relatief eenvoudige SEO-technieken.
  • Ook met een blog lok je potentiële klanten. Schrijf over de trends in je sector, belicht tal van aspecten van je dienst of product en deel kennis. Zolang je je lezers maar verder helpt.
  • In sommige sectoren is jezelf in de kijker zetten via social media een aanrader. Kies wel het juiste kanaal: Facebook voor persoonlijke of leuke boodschappen, LinkedIn voor zakelijke communicatie en Twitter om een buzz te creëren. Tip: focus je niet op het aantal fans en volgers, maar denk na over je doelen. Bijvoorbeeld feedback van je netwerk, potentiële klanten, verrijking van je database of meer verkeer naar je website.
  • Las genoeg promoties en tijdelijke aanbiedingen Bijvoorbeeld: stevige kortingen in het openingsweekend van je winkel, een vroegboekkorting voor een workshop of een gratis upgrade van je product voor de eerste 100 klanten.
  • Bel potentiële klanten op. Dé regel: spreken is zilver, zwijgen is goud. Stel genoeg vragen, want hoe beter je de klantennoden kent, hoe beter je er kan op inspelen. Ook als het gesprek geen verkoop oplevert, sprokkel je waardevolle input om je product of je communicatie te verbeteren.
  • Ook een offerte kan klanten in spe over de streep trekken. Deze tips om een goede offerte te maken (mét voorbeeld) helpen je verder.


Stap 5: verwen je bestaande klanten

Je las het al in stap 2: mond-tot-mondreclame is vaak de beste manier om je startende zaak te doen bollen. Win je de harten van je klanten, dan is de kans reëel dat ze je in contact brengen met andere klanten. Een goede klantenbinding is vandaag dus meer dan ooit cruciaal.



Meer tips?

Meer tips om klanten binnen te halen? Klanten werven en verkopen is een vak apart. Met het e-book Starten met netwerken leer je meer uit je zakelijke contacten te halen.