Jouw webshop: algemene voorwaarden en andere regels

Goed idee, je eigen webshop opstarten. Maar net als bij gewone winkels, komen bij virtuele shops ook een aantal regels kijken. Hoe stel je de algemene voorwaarden op? Zijn die trouwens verplicht? En wat met andere juridische bepalingen? Deze blogpost geeft je een klare kijk op de kleine lettertjes.


Natuurlijk staat of valt je webshop door meer factoren dan enkel de juiste regels toe te passen. Deze 11 stappen tonen je tot in de details hoe je een webshop opstart. Puntje 8 gaat over de wettelijke regels. Dat beknopte overzicht spitten we hieronder even uit.



Algemene voorwaarden: aanrader!

Er zijn heel wat wettelijke bepalingen die je moet vermelden op een webshop. Daarom voorzie je best algemene voorwaarden. Die verzamelen heel wat info over je site en over je producten. Denk maar aan je garantiebeleid, je levertermijn of het herroepingsrecht (zie verder).


Met algemene voorwaarden dek je jezelf bovendien in, want duidelijke informatie sluit misverstanden uit. En last but not least versterken algemene voorwaarden ook het vertrouwen van je bezoeker – als ze tenminste helder en beknopt geformuleerd zijn. Niets zo louche als paginalange opsommingenen kleine lettertjes. Daar kom je enkel mee weg als je Apple of Google heet.



Wat zet je in die voorwaarden?

Volgens de wettelijke informatieplicht dien je bepaalde info over jezelf, je diensten en je producten mee te delen:

  • Je eigen gegevens. Bovenaan plaats je je handelsnaam, je ondernemingsvorm (eenmanszaak of vennootschap), je adres, contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres) en btw- of ondernemingsnummer.
  • De leveringsvoorwaarden. Het gebied (land) waar je levert, de termijn en de kosten ervan. Best vermeld je ook dat je niet aansprakelijk bent bij vertraging van de bezorger (post of koerierdienst). Vergeet ook niet dat je product binnen de 30 dagen bij de klant moet liggen, vertraging of niet. Gebeurt dit niet, dan kan die de bestelling annuleren.
  • Betalingen. Doe je prijzenbeleid uit de doeken: de btw, eventuele extra kosten, de verzendingskosten en de totale prijs. Som ook de betaalmogelijkheden op. Zet deze info ook op de pagina waar je klant afrekent. Bij de betaalknop moet ook staan: ‘Bestelling met betalingsverplichting’.

Naast die basisinfo moet je webshop nog een hoop wettelijke regels vermelden:

  • Beschrijf kort de wettelijke garantie. Die zegt dat je product in goede staat moet zijn en (dus) moet werken. Als dat niet het geval is, heeft je klant recht op een reparatie, vervanging of terugbetaling. Je kan er ook voor kiezen om een extra garantie te geven. Informeer in dat geval grondig over de termijn en de voorwaarden.
  • Eventuele andere verkoopsvoorwaarden, naast levering en betaling
  • Verkoop je abonnementen, vermeld dan de duur van de overeenkomst. Gaat het over onbepaalde duur? Leg dan uit hoe het contract opgezegd en verlengd kan worden.
  • Verbindt je klant zich door een aankoop voor een (minimale) tijd aan je, leg dit dan uit.
  • Lever je digitale inhoud? Beschrijf dan de functionaliteiten, de eventuele technische bescherming en de manier waarop het product communiceert met andere systemen.
  • Wat met privacy? Je moet helder aangeven welke klantgegevens je bijhoudt en wat je ermee doet. De wet is duidelijk: je mag geen gegevens doorspelen aan andere partijen en ze zelf enkel gebruiken voor de bestelling. Om bijvoorbeeld reclamemails te sturen, moet je eerst toestemming krijgen. Over privacy en cookies is zeker niet alles gezegd, dus meer hierover in een volgende blogpost!

Zet ook het herroepingsrecht in je voorwaarden. Als een klant iets koopt op je webshop, dan kan die zich tot 14 dagen na de levering te bedenken, zonder daarvoor een reden op te geven. Het volstaat dat hij/zij je dit binnen die termijn schriftelijk (of via mail) laat weten. Je kan hiervoor dit modelformulier voorzien. Zodra je het product teruggekregen hebt van je klant, moet jij binnen de 14 dagen de totale kost (dus inclusief verzendkosten) terugbetalen.


Komt je product in een verpakking? Schrijf dan in je standaardtekst dat je klant het product ongebruikt en in de originele ongeopende verpakking terugstuurt, anders geldt dit herroepingsrecht niet.



Waar plaats je de voorwaarden?

Op een aparte webpagina die duidelijk zichtbaar en overal toegankelijk is vanop je site. Vlak voor het betaalproces toon je nog eens duidelijk de link, en plaats je best een zin als “Door uw bestelling te plaatsen, gaat u akkoord met de algemene voorwaarden.” Na de aankoop heb je nog eens de informatieplicht. Stuur dus de voorwaarden nog eens als bijlage mee met een bevestigingsmail.



4 gouden tips voor je algemene voorwaarden

  1. Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar wel erg handig om alle wettelijke bepalingen netjes te verzamelen.
  2. De informatieplicht is erg streng. Kies het zekere voor het onzekere, moffel geen voorwaarden weg en mijd kleine lettertjes.
  3. Ga niet af op andere webshops. De laatste wetgeving is vrij recent, uit 2014, en heel wat webwinkels voldoen (nog) niet aan alle regels.
  4. Maak op basis van deze blogpost zelf de eerste versie van je algemene voorwaarden. Laat die voor je webshop live gaat nog even controleren door een jurist.