Je ondernemingsplan: dit uitstekende voorbeeld zet je op weg

Brainstormen, product op punt stellen, concurrentie bespioneren en een snode marketingstrategie uitstippelen: de meeste startende ondernemers smullen ervan. Al die zaken vervolgens in een businessplan gieten en stutten met harde cijfers, blijkt echter vaak andere koek. Om je op weg te helpen, stellen we een opmerkelijk goed voorbeeld voor. Het businessplan van FashionSports én hun businessmodelcanvas – de schematische versie van je plan, zeg maar – bieden je een handige leidraad.


FashionSports is de veelbelovende zaak in spe van Jilke De Backer en Thomas Fockaert. Midden 2016 zaten zij nog volop in de opstart, maar hun businessplan werkt nu al als wegwijzer. Zo verliezen ze de essentie niet uit het oog, en kunnen ze stap voor stap groeien.



Wat dit voorbeeld écht goed maakt

Je krijgt de twee populairste formats van ondernemingsplannen: het klassieke (langere) businessplan én het businessmodelcanvas. Dat laatste is een praktisch schema met negen bouwstenen waarrond je je activiteit kan opbouwen. Ideaal dus als je je businessidee nog aan het finetunen bent. Het businessmodelcanvas kan ook dienst doen als eerste opstapje naar een volwaardig businessplan.


Daarnaast is het langere ondernemingsplan een schoolvoorbeeld van hoe het moet:

  • De samenvatting vooraan beschrijft kort en kraakhelder het bedrijf, ambities, markten en zakelijke strategie. Ideaal om partners, leveranciers of investeerders te overtuigen!
  • Elk aspect is duidelijk in kaart gebracht: de organisatie, het product, een marktanalyse, de leveranciers, de prijsstrategie én de financiële vooruitzichten.
  • Het plan bevat geen loze marketingpraatjes, maar concrete cijfers en een goed uitgewerkte SWOT-analyse.
  • Het plan oogt eigentijds, aantrekkelijk en professioneel. Als buitenstaander zie je onmiddellijk dat het Jilke en Thomas menens is.


Hoe ga je nu verder?

  1. Download gratis het voorbeeld-businessmodelcanvas en -businessplan en bestudeer het aandachtig.
  2. Bekijk de do’s en don’ts van een businessplan en voer alle nodige (zelf)analyse en research uit.
  3. Vul nu zelf een leeg canvas in (dat kan ook online). Toets even af met het voorbeeld van FashionSports, zodat je geen elementen vergeet.
  4. Neem het ingevulde canvas mee naar je boekhouder. Samen kan je nu de cijfers tot in de details bepalen.
  5. Stel tot slot je volledig ondernemingsplan op, en gebruik het FashionSports-voorbeeld als toetssteen. Eventueel kan je hier ook hulp voor krijgen.


Ook in de toekomst een houvast

Na de start van je zaak blijft je ondernemingsplan een onmisbare tool. Stuur je je strategie of ambities later bij, dan herbekijk je je plan. Op die manier blijft het voor jou, je partners en je (toekomstig) personeel duidelijk waar je heen wil.