Waarom correcte bedrijfgsgegevens in de KBO cruciaal zijn

Een extra activiteit uitrollen, een bijkomende vestiging openen, een andere firmanaam … Het zijn slechts enkele van de vele mogelijke manieren waarop je bedrijf verandert. Je denkt er misschien niet meteen aan, maar het is belangrijk dat je die aanpassingen tijdig doorvoert in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO). Deze blogpost vertelt je waarom.


De Kruispuntbank van Ondernemingen, kortweg KBO, bevat een aantal basisidentificatiegegevens van eenmanszaken en vennootschappen: commerciële naam, activiteiten, adresgegevens enzovoort. De databank wordt beheerd door de FOD Economie, maar heel wat partijen doen er een beroep op. Het grote voordeel voor jou als ondernemer? Dat je je bedrijfsgegevens – of eventuele wijzigingen eraan – slechts één keer centraal hoeft door te geven.

Je eigen bedrijfsinfo onder de loep nemen? Dat kan door in te loggen met je eID op My Enterprise, het onlineplatform van de FOD Economie, of via je boekhouder. Dat loont de moeite, en wel om deze redenen:




1. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juistheid van je gegevens

De bedrijfsgegevens in de KBO moeten zo nauw mogelijk aansluiten bij de werkelijke situatie van je onderneming. Verandert er iets aan je bedrijfsgegevens, dan moet je die wijziging binnen de maand (laten) doorvoeren in de KBO. Doe je dat niet, dan overtreed je de wet en riskeer je een administratieve boete. Concreet gaat het over wijzigingen aan:

  • de activiteiten die je uitoefent,
  • het adres waar je de activiteiten uitoefent,
  • de commerciële naam van je vestiging,
  • het bankrekeningnummer,
  • de persoon die de ondernemersvaardigheden aantoont.


2. Gebrekkige info kan leiden tot een weigering van je aanvraag

Niet alleen de RSZ en de btw halen gegevens uit de KBO voor hun administratie, ook allerhande overheids- en andere instanties waar je als ondernemer zelf een beroep op doet. Zo kom je met onvolledige of onjuiste activiteiten en/of ondernemersvaardigheden in de problemen bij de aanvraag van Z-platen voor je garage, de registratie van een witte kassa voor je horecazaak, een subsidieaanvraag in het kader van de KMO Portefeuille ... De betrokken dienst zal je aanvraag weigeren tot de gegevens wel correct zijn.


3. Je klanten én concurrenten kijken ook mee

Via de onlinetool My Enterprise heeft iedereen toegang tot een aantal basisgegevens. Zo kunnen ook je klanten en concurrenten je ingeschreven activiteiten en ondernemingsvaardigheden checken. Zijn die niet up-to-date, dan kan je in de problemen komen. Een wanbetaler zou voor de rechtbank zijn gelijk kunnen halen wanneer hij aanhaalt dat je volgens de KBO niet over de nodige ondernemersvaardigheden beschikt. En een concurrent zou je zelfs kunnen aangeven bij de controle-instanties op het moment dat je een contract binnenhaalt voor een opdracht die niet matcht met de officiële gegevens.

Sommige bedrijfsgegevens kan je zelf aanpassen in de KBO via My Enterprise, andere aanpassingen zijn betalend en moeten door een erkend ondernemingsloket gebeuren. Via onze website kan je heel wat wijzigingen zelf invoeren en meteen ook de betaling in orde brengen.