Een webshop starten, hoe begin ik eraan?

Een webshop opstarten is geen raketwetenschap. Integendeel, je eigen virtuele winkel beginnen is vandaag makkelijker dan ooit. Maar wil je dat die ook goed draait, dan komt er nog heel wat bij kijken. Verkoopstrategie, marketing, logistiek, fiscaliteit en juridische aspecten: aan de hand van dit volledige overzicht ben je straks klaar om je online kassa te laten rinkelen.


1. Voorbereiding is alles

Heb je nog geen fysieke winkel en begin je dus van nul? Stort je dan niet halsoverkop in een online avontuur. Net zoals elke startende zelfstandige, vertrek je vanuit een idee dat je daarna boetseert tot een businessplan. Zo’n plan vertrekt vanuit enkele fundamentele vragen:

  • Wat is het huidige online aanbod? Wie zijn mijn concurrenten?
  • Hoe ga ik me onderscheiden van de anderen?
  • Naar welke markt richt ik me? Vlaanderen, Nederlandstaligen of de hele wereld?
  • Welke prijs vraag ik? En hoeveel winst maak ik daarop?
  • Welke vaste kosten (leveranciers, IT-aanbieders …) maak ik?

Online liggen er antwoorden voor het oprapen, zeker als het over je concurrenten gaat. Maar zoek uitgebreid genoeg, ook in het Engels. Want misschien wordt jouw product al verkocht in een Amerikaanse webshop, en kunnen ook Belgische consumenten daar goedkoop shoppen.



2. Met welke leveranciers werk ik?

Net als bij een fysieke winkel, heb je goede en betrouwbare leveranciers nodig. Niet alleen om de materialen voor je product tot bij jou te brengen, maar ook om het te verpakken. Ga (online) op zoek naar leveranciers van doosjes, enveloppes en/of andere verpakkingen. Je kan ervoor terecht bij koerierdiensten of bij postdiensten (zoals bpost). Maar als je wat verder speurt, vind je vast nog goedkopere leveranciers. Hou die vaste kost ook in het achterhoofd als je je financieel plan maakt.



3. Hoe verzend ik mijn product?

Je hebt ook een of meer koerierdiensten nodig. De hamvraag: verzend je enkel binnen België of ook daarbuiten? In het eerste geval volstaat bpost misschien al. Ga je buiten de landsgrenzen, dan kan je eventueel voor verschillende postbedrijven gaan. Die werken wel goedkoper, maar je processen worden omslachtiger dan wanneer je één aanspreekpunt hebt bij grote jongens zoals UPS, FedEx, DPD of DHL. Een ander alternatief is bijvoorbeeld Sendcloud. SendCloud werkt met verschillende vervoerders, zonder contract of verplicht aantal pakjes per maand. Ideaal dus als je relatief weinig pakketjes moet verzenden. 

Nauw verwant hiermee is de vraag: hoe snel wil je leveren? Particuliere koerierdiensten leveren onovertroffen snelheid, maar daar hangt een hoger prijskaartje aan vast. Stel je vooral de vraag wat je klant wil: is levering binnen een dag nodig? En ook in het weekend? Of maakt dat niet zo veel uit? Onderschat ook het gewicht van je product niet. Voor zware pakketten betaal je al snel een smak geld meer.



4. Welke (domein)naam kies ik?

Ben je een starter en ligt je focus helemaal op online, dan is een goede naam voor je zaak des te belangrijker. Ga niet enkel voor catchy en onderscheidend, maar hou het ook zo duidelijk mogelijk. Een beschrijvende naam, zoals 'sarahswollenmutsen.be' heeft twee voordelen:

  • Makkelijker te onthouden en dus te verspreiden via mond-tot-mondreclame.
  • Je site zal een stuk hoger ranken in Google als iemand ‘wollen mutsen’ zoekt.

Check natuurlijk wel of de domeinnaam nog vrij is. En ga na of er niet al iets gelijkaardigs bestaat. Denk ook op voorhand na over je toekomst! Want wat met je site over wollen mutsen als je later ook handschoenen gaat verkopen? Of als je je ook op de Franse markt wil richten?



5. Welke webshop is geschikt?

Heb je het web wat in de vingers, dan kan je gerust zelf aan de slag. Zo is Wordpress heel populair voor eenvoudige webwinkels. Je maakt gebruik van een ‘voorgemaakte’ site, waarbij je kan kiezen uit honderden lay-outs. Je webshop installeer je als ‘plug-in’. Goede opties zijn WP eCommerce en Wooocommerce. Voor een grotere webshop met complexere betaalmethodes ben je beter af met Magento, Virtuemart of Hikashop.

Klinkt als Chinees? Stap dan naar een webbureau. Of naar meerdere, en vergelijk offertes. Het prijskaartje is namelijk dé adder onder het gras. Is je aanbod relatief eenvoudig, let dan op met al te lijvige e-commercesystemen. Want dan riskeer je te betalen voor een berg functionaliteiten die je zelden of nooit gebruikt. Maak dus je huiswerk en peil naar gratis software of een huurformule. Dat kan stevig in prijs schelen met een door de leverancier zelf ontwikkeld systeem of een webshop op maat.



6. Welke betaalsystemen zijn er?

Dit hangt nauw samen met de keuze voor je webshopsysteem. Onmiddellijk de hele zwik (Bancontact, Visa, Mastercard, Maestro, Paypal …) aanbieden, is iets prijziger. Eventueel kan je beginnen met Paypal en online overschrijvingen. Hier komt het erop aan om de juiste afweging te maken, want voor sommige mensen is het ontbreken van hun favoriete onlinebetaalsysteem een drempel.



7. Wat met design en usability?

Vergis je niet: hoewel e-shoppen in de lift zit, bestaat er nog veel achterdocht tegenover online aankopen. Bezoekers op je site krijgen is één ding. Hen het vertrouwen inboezemen zodat ze hun betaalkaart boven halen, is nog een ander paar mouwen. Een professionele uitstraling is daarom een must. Maak je zelf je site? Dan kan je eventueel een designer en copywriter inschakelen om beeld en tekst de nodige klasse mee te geven.

Bedenk ook dat geduld helemaal passé is. Zorg ervoor je homepage in een oogopslag toont wat je aanbiedt. En dat bezoekers met één klik bij je belangrijkste producten terechtkomen.



8. Wat zijn de wettelijke regels?

Voor een webshop zijn er een hoop wettelijke verplichtingen. Hou hier zeker rekening mee, want de sancties zijn niet mals! Dit zijn de belangrijkste:

  • Herroepingsrecht: je klant kan zicht bedenken tot 14 dagen na de aankoop. Hij/zij stuurt je product terug, waarna jij binnen de 14 dagen de prijs terugbetaalt. Dit vermeld je op je site in begrijpelijke taal.
  • Informatieplicht: op je site én in je e-mails moet je je contactgegevens en btw-nummer tonen. En uiteraard moet elk product een duidelijke prijs hebben, inclusief alle (verzend)kosten en btw. Na de bestelling stuur je nog eens alle informatie (product, prijs, levering …) via e-mail.
  • Levertermijn: je product moet binnen de 30 dagen bij je klant liggen.
  • Algemene voorwaarden: niet verplicht, wel aan te raden. Hier kan je alle info over de levertermijn en eventuele garanties kwijt. Stuur die voor de zekerheid ook door in bevestigingsmails.
  • Reclame en marketing: op je formulieren (bijvoorbeeld om in te schrijven op e-mails) mag je geen invulvakjes op voorhand aanvinken. Je moet altijd toestemming krijgen om reclamemails te versturen.


9. Vraag ik btw?

Mik je enkel op België? Dan reken je de ‘normale’ btw (meestal 21%) aan. Lever je in Europa, dan wordt het wat technischer. Je vraagt ook btw, tenzij je aan bedrijven verkoopt. Dan wordt de btw ‘verlegd’ naar de ontvanger van de goederen. Als je je shop openstelt naar de hele wereld, dan krijg je zelfs met douanekosten te maken. Verdwaal niet in dit fiscaal doolhof, maar laat je zeker bijstaan door een boekhouder!



10. Bestaan er kwaliteitslabels?

Het BeCommerce-label dient om consumenten extra vertrouwen te geven in online shoppen. Wil je dat label op je webshop, dan word je lid van de BeCommerce-vereniging en teken je een gedragscode. Naast de wettelijke bepalingen plaats je nog enkele extra’s op je site, zoals info over privacybescherming, betaling en bestelling, dienst na verkoop, oplossen van klachten enzovoort.

Er hangt wel een kost aan vast. Maak dus voor jezelf uit of het label wel een meerwaarde is voor je webshop. Tegenwoordig zijn het vooral de grotere webwinkels die het label etaleren.



11. Hoe promoot ik mijn shop?

Zelfs al is je webshop tot in de puntjes klaar, nu begint het echte werk pas. Vaak zijn de vriendenkring, sociale kanalen en mond-tot-mondreclame een goed startpunt. Maar om het woord echt te verspreiden, is online marketing onontbeerlijk. Optimaliseer je je site voor zoektermen in Google? Probeer je Google AdWords uit? Lok je bezoekers met een boeiende blog? Maak je een aparte Facebookpagina aan? De mogelijkheden zijn legio.



12. Moet ik zelfstandige worden?

De term ‘shop’ zegt het al: als je iets verkoopt, doe je dat inderdaad met een zelfstandig statuut. Je hebt dus een ondernemingsnummer (= btw-nummer) nodig. Je betaalt dan ook om de drie maanden sociale bijdragen, berekend op je inkomsten. Heb je nog een hoofdactiviteit, dan kan je eventueel starten in bijberoep.