Belastingaangifte voor zelfstandigen: zelf doen of via boekhouder?

Een keer per jaar moet iedereen er aan geloven: de jaarlijkse belastingaangifte. Deel 1 van de aangifte moet iedereen invullen. Zodra je zelfstandige bent, moet je ook een deel 2 invullen. Hoewel de meeste ondernemers hun aangifte toevertrouwen aan hun boekhouder, kan je dat in principe ook zelf doen. Maar let op, want een eenvoudige klus is het allerminst.


Optie 1: zelf invullen

Je kan je aangifte perfect zelf indienen. Welke zaken mag je dan zeker niet vergeten vermelden?

  • Je bruto-omzet: het totaalbedrag van alle verkopen van je bedrijf.
  • Je reële beroepskosten: alle uitgaven die noodzakelijk zijn om je zaak draaiende te houden. Heel wat beroepskosten kan je integraal aftrekken van je inkomsten. Denk maar aan kosten aan je kantoor of professionele huisvesting (intresten op je huur, telefoon, internet …). Ben je bijberoeper? Let dan zeker goed op met btw, en zorg voor een correcte aangifte van je kosten.
  • Je forfaitaire (beroeps)kosten: je oefent een vrij beroep uit? Dan kan je ook kiezen voor forfaitaire kosten. Die worden bepaald door een percentage van je omzet (min je sociale bijdrage). Hoe hoger je omzet, hoe kleiner het percentage. In de praktijk kiezen vele vrije beroepers toch voor de reële beroepskosten, omdat die meestal hoger liggen.
  • Je (pensioen)verzekeringen: ook een Gewaarborgd Inkomen of een VAPZ zijn beroepskosten!
  • Je sociale bijdrage: elke zelfstandige in België betaalt een stevige duit aan sociale bijdragen. Jaarlijks krijg je van je sociaal verzekeringsfonds een fiscaal attest met een samenvatting van de bijdragen die je het jaar ervoor betaald hebt. Deze zijn ook aftrekbaar, waardoor je minder belastingen betaalt. Reden te meer om je fiscaal attest netjes aan te geven.
 


Optie 2: een boekhouder inschakelen

Helemaal alleen het fiscale labyrint intrekken, is natuurlijk niet zonder risico. Alleen al de tijd die je daaraan spendeert, besteed je veel beter aan de uitbouw van je zaak. Je belastingaangifte laten invullen door je boekhouder is uiterst interessant, want…

  • er waren nog nooit zoveel fiscale codes als dit jaar. De nieuwe aangifte voor de personenbelasting telt vanaf dit jaar 38 extra codes, wat het totaal op 810 brengt.
  • ... hij ziet ongetwijfeld aftrekposten die jij over het hoofd zag. Zo helpt hij je flink wat besparen op belastingen.
  • ... hij kent alle uitzonderingen, zoals de regels rond inkomsten uit meerdere activiteiten, deels aftrekbare beroepskosten, het fiscaal statuut van de meewerkende echtgenoot, noem maar op.
  • je wint advies. Niet alleen over je aangifte en belastingen, maar bijvoorbeeld ook over hoe je een financieel plan opstelt, wanneer je best overschakelt naar een andere ondernemingsvorm, waar je privé-investeerders vindt, enzovoort
 


Deadlines, deadlines…

Als je je aangifte zelf doet, moet je je belastingbrief ten laatste eind juni indienen. Maak je gebruik van Tax-on-web, dan krijg je meestal een tweetal weken langer de tijd. Als je meer tijd nodig hebt om je belastingaangifte voor te bereiden, kan je de aangifte overlaten aan je boekhouder. Die krijgt namelijk respijt tot eind oktober. Op die manier koop je tijd om je facturen, attesten, aankoopbewijzen en btw-bonnetjes netjes op orde te krijgen.

Toch raden we je aan om niet tot het laatste moment te wachten. Wie te laat is, krijgt immers geen verwittiging meer, maar onmiddellijk een boete.

 

Conclusie 
Je belastingaangifte zelf invullen? Perfect doenbaar. Maar de hulp van een expert is zijn kost dubbel en dik waard.