Check-up van je onderneming: 5 aspecten om te evalueren

Elke ondernemer wil een zaak uitbouwen die ook in de toekomst vlot draait. Blijven experimenteren, testen én bijsturen zijn hiervoor de succesingrediënten. Om te weten waar het beter kan, moet je je onderneming geregeld van een grondige check-up voorzien. Neem deze 5 aspecten eens onder de loep:


1. Nieuwe klanten

Een logische levensvereiste voor je zaak: je klanten, natuurlijk. Want wat heb je aan een baanbrekend product of een waterdichte strategie als je geen kopers vindt? Dat klanten werven geen makkie is, beseffen wij ook.

Trouwens, om meer klanten te scoren, hoef je helemaal geen fors marketingbudget uit te trekken. Met de ‘lean marketing’ aanpak breng je je product of dienst kostenefficiënt en doeltreffend aan de man. Hou wel altijd in je achterhoofd: klant is koning. Zorg er dus voor dat klantenbeleving centraal staat in je businessmodel en dat je perfect weet hoe je met (potentiële) klanten omgaat.



2. Bestaande klanten

Eenmaal je over een gezond klantenbestand beschikt, kan je de stap zetten naar een volwassen zaak. De nieuwe uitdaging die hierbij komt kijken is klantenretentie, oftewel: klanten behouden. Want tevreden en trouwe klanten zijn niet alleen essentieel om te groeien, maar tegelijk ook ambassadeurs die nieuwe klanten kunnen aanbrengen. Daarom moet je je retentie …

  • meten: probeer je aantal terugkerende klanten bij te houden, én vraag hen waarom ze terugkomen. Dat kan makkelijk digitaal: treed in interactie via sociale media, lanceer eens een online enquête of bied iets extra in ruil voor meer gedetailleerde informatie of gegevens.
  • verhogen: omgaan met klanten is een business apart. Hou bijvoorbeeld goed bij in je klantenbestand wie eens een korting verdient. Je kan klanten ook gratis relevant advies geven, om zo duidelijk te maken dat je een autoriteit bent in je vakgebied.


3. Plannen en projecten

Je mag dan nog een glasheldere strategie op papier hebben, de praktijk leert dat ondernemersideeën en -projecten continu in beweging zijn. Je kan er niet omheen: ondernemen is analyseren, meten en constant bijsturen. Om dat vlot te laten verlopen, pak je je zaak best van in het begin ‘lean’ aan.

Wat dat precies betekent? De hele ‘lean’-methodologie is erop gericht om een eerste versie van je product of dienst snel uit te rollen, de juiste dingen – zoals klantenreacties – te meten, je aanbod aan te passen en nadien opnieuw te testen. Zo kan je alvast waardevolle klantenfeedback sprokkelen:

  • Laat een beperkt aantal klanten je nieuwigheid (denk aan een nieuw product, andere facturatiewijze of opgefriste look van je online dienst) uitvoerig testen.
  • Vraag je testpubliek via een e-mail, telefoontje, enquête of face-to-facegesprek om feedback.
  • Bundel de opmerkingen en pas je nieuwigheid waar nodig aan volgens hun noden of wensen.
  • Herhaal deze aanpak tot je product, project of dienst de perfecte vorm heeft.


4. Prijszetting

Naast ‘lean starten’ en ‘lean marketing’ bestaat ook ‘lean pricing’. Om te weten hoeveel je voor je product of dienst kan vragen, ga je hierbij eerst na hoeveel je potentiële klanten bereid zijn te betalen. Anders gezegd: hoeveel hebben zij over voor de waarde die jij levert? Maak een keuze uit deze pricingmethodes.



5. Leveranciers

Een luisterend oor bij je klanten, een flexibel ondernemingsplan en een prijs naar waarde. Eens je deze checks kan afvinken, ben je zo goed als klaar om er (weer) in te vliegen. Er is echter nog een laatste aandachtspunt: je leveranciers. Zij hebben namelijk een grote impact op de kwaliteit die je levert, op je winstmarges en je levertermijnen. En dus ook op je reputatie als jonge onderneming.

Overweeg je met een leverancier in zee te gaan, pols dan bij mede-ondernemers eerst eens naar zijn:

  • Betrouwbaarheid: gebeuren de leveringen en facturaties altijd correct en op tijd?
  • Kwaliteit: krijg jij wel waar voor je geld?
  • Communicatie en graad van bereikbaarheid
  • Ondersteuning.

Probeer alvast klantenreferenties op te snorren, maar check ook deze tips om je keuze te verfijnen.