Omgaan met concurrentie: 9 manieren om eruit te springen

Ronaldo zou dezelfde voetballer niet zijn, mocht er geen Messi op deze aardbol rondlopen. Beide balvirtuozen hebben elkaar nodig om het beste uit zichzelf te halen. Een treffend voorbeeld van hoe concurrentie stimulerend werkt. Hetzelfde geldt voor ondernemers: de dag dat je een aanval vanuit de flanken moet incasseren, is er geen reden tot paniek. Integendeel, omarm die concurrentie en zie er de voordelen van in.


Als ondernemer moet je met verschillende partijen kunnen omgaan: klanten, leveranciers … maar evengoed met concurrenten. Een business bloeit het best in een competitieve poel. Laat je daarom niet afschrikken door je rivalen, maar put extra troeven uit hun aanwezigheid. En wel op deze negen manieren.



1. Segmenteer specifieker

Stel: je ontwikkelt een CRM-tool voor bedrijven. Je bent bijna klaar om je markt te veroveren, maar nu blijkt plots dat een ander bedrijf met een gelijkaardige tool in dezelfde vijver vist. Ben je nu op achtervolging aangewezen? Zeker niet. Een betere optie is je doelgroep verder segmenteren. Zo kan je bijvoorbeeld specifiek mikken op kmo’s uit jouw provincie die maar weinig kaas gegeten hebben van IT-systemen. Op die manier creëer je je eigen nichemarkt.



2. Gun jezelf een nieuw jasje

Concurrentie als motivator om te verbeteren: daarvoor hoef je het warm water niet opnieuw uit te vinden. Pak bijvoorbeeld uit met een verbeterde versie van je bestaand product, waardeer je service op, of presenteer een ruimer dienstenpakket aan dezelfde prijs. De snelheid waarmee je anticipeert, is echter cruciaal. Pas dus zeker de principes van lean marketing toe.



3. Zoek zijn zwaktes

“Keep your friends close, but your enemies closer.” Hou dit altijd in het achterhoofd, of laat het desnoods op je arm tatoeëren. Ga genoeg netwerken en wees actief op sociale media. Is er een new kid in town, hou hem van in het begin in de gaten. Door te mystery shoppen (vraag bijvoorbeeld eens een offerte aan) kan je zijn sterktes en zwaktes in kaart brengen. Probeer vervolgens beter te scoren op die zwaktes en leg zo een bredere business aan de dag.



4. Pas je prijs aan

Let op, hier staat niet: snoei in je prijzen. Andere manieren om je product of dienst goedkoper aan te bieden à volonté: verleid je klant door bijvoorbeeld betalingen op termijn toe te staan. Of doe net het omgekeerde en hou enkele extra opties of diensten achter de hand. Daar kan je ‘gratis’ mee uitpakken als de nadruk op je prijs komt te liggen. Hiermee kan je je richten tot de meerwaardezoeker.



5. Koester je klanten

Brand loyalty is, op z’n zachtst gezegd, nog moeilijk te vinden. Vandaag switchen klanten zonder aarzelen van leverancier, zolang ze maar snel en goed geholpen worden. Koester dus je bestaande klanten, en verwen ze van tijd tot tijd. En, wie weet, helpt die aanpak je ook nieuwe klanten werven?



6. Bezin over je bestaansreden

Het is eigen aan de mens: zichzelf definiëren tegenover anderen. Voor ondernemers is het een verplichte oefening. Als er kapers op de kust liggen, doe je er goed aan om het unieke karakter van je zaak in vraag te stellen: ben je wel nog de enige van je soort? Is jouw business future proof? Of is je technologie achterhaald? Je businessplan biedt houvast.



7. Gooi sociale media in de strijd

Zelfs met meerdere spelers op de scène, moet jij de schijnwerpers claimen. Een handige manier om jezelf in de kijker te werken zijn sociale media. Maar voorzichtigheid is hier aangewezen. Klassieke reclameboodschappen of product placement worden er al snel als spammy beschouwd. Doe liever aan doordachte contentmarketing. Zorg daarbij voor een geoliede SEO-strategie en kies je kanalen op maat.



8. Speel je ervaring uit

Als je spreekt van een ‘nieuwe’ concurrent, betekent dat automatisch dat jij al langer bezig bent. Vergeet jezelf dus niet als autoriteit te profileren. Geef de groentjes het nakijken met twee dingen die zij minder hebben: kennis en klanten. Zo kan je je geloofwaardigheid versterken met testimonials van tevreden klanten op je site, of je expertise bundelen in een gratis te downloaden e-book.



9. Bundel de krachten

Brengen bovenstaande tips geen zoden aan de dijk? Dan rest ons nog één advies: if you can’t beat them, join them. Zeker als start-up is het moeilijk opboksen tegen de grote jongens. Het is vooral een kwestie van je te onderscheiden met een heel specifiek product. En niets belet je om vervolgens je zaak te gaan pitchen bij die grote speler.