Personal branding: hoe onderscheid ik me als zelfstandige van de anderen?

Personal branding. Het zoveelste buzzword ? Nieuw is het niet. Nuttig? Meer dan ooit, zo blijkt. Jezelf in de markt zetten als merk is essentieel om je als zelfstandige te onderscheiden van anderen en succesvol te zijn. Maar hoe pak je dat nu precies aan? Ontdek drie belangrijke insights die jou voorsprong kunnen opleveren!


In 1997 schreef Tom Peters het artikel ‘The Brand Called You’ met het sindsdien vaak geciteerde “we zijn allen CEO’s van onze eigen levens’’. Wat heeft dit met personal branding te maken, vraag je je af? Als CEO ben je ook het gezicht van je bedrijf. Het is dus van groot belang dat de boodschap die op jouw gezicht te lezen staat, alles wat je uitstraalt, overeenkomt met de reden van bestaan van je zaak.

 

Wat is personal branding nu eigenlijk?

De eenvoudigste definitie van personal branding is: jezelf en je werk in de markt zetten als een merk. Waarom is dit belangrijk? Wanneer we kiezen voor een bepaald product is dat vaak omdat dit een bepaald goed gevoel bij ons oproept. Mensen verkiezen een koffiemerk omdat ze het ‘gezellig’ vinden, dol zijn op het aroma en zich (stiekem) herkennen in die tv-spot van dat gescheiden koppel dat toch weer met elkaar praat.  Dit werkt ook zo op persoonlijk vlak voor jou als zelfstandige ondernemer. Zorg ervoor dat mensen voor jou kiezen om de juiste redenen. Omdat jij een originele kijk op de zaken hebt of goed werk stipt aflevert.

 


Waarom is personal branding belangrijk voor zelfstandigen?


Net zoals het koffiemerk wil je dat klanten bepaalde kwaliteiten associëren met jouw zaak. Via personal branding kun je als zelfstandige deze associaties zelf in de hand werken. Vaak blijkt de kunst erin te zitten enkele van je eigenschappen uit te vergroten. Met andere woorden: kies uit je vele karaktertrekken en talenten de twee of drie belangrijkste, dit worden de pijlers voor je persoonlijk merk. Belangrijk hierin is dat de troeven die je gaat uitspelen stroken met de werkelijkheid: hoe echter, hoe beter. Authenticiteit is essentieel in het digitale tijdperk. Een goed voorbeeld hiervan is tv-kok Jeroen Meus, die ondanks zijn enorme succes steeds dezelfde nonchalante en ontwapenende stijl heeft behouden. Meus is - naast de ideale schoonzoon - ook het uithangbord van de degelijke Vlaamse keuken geworden.



Een sterk personal brand creëren: hoe pak je dit aan?

1. Leer jezelf kennen

Het uitgangspunt ‘hoe echter, hoe beter’ brengt je meteen bij stap één: ken jezelf. Net zoals bij grote merken als Nike, Coca Cola of H&M moet je jezelf - als een soort brand manager - enkele belangrijke vragen stellen. Wat maakt mijn product of dienst zo speciaal? Wat inspireert me? Over welke unieke kennis beschik ik? Wat kan ik beter dan anderen? Wees niet te bescheiden, maar ook niet te vol van jezelf. Tip: zoek een goede vriend met wie je hierover kunt pingpongen. Aangezien hij een goede vriend is, zal hij jou ook de ongezouten waarheid vertellen.


Eens je klaar bent met met deze vragen en antwoorden, kan je uitkijken naar mogelijke klanten om jouw verhaal op los te laten. Kun je hen overtuigen? Dan ben je al een stap verder!

Dit soort van denkoefeningen zullen ook later belangrijk blijven. Want ze zijn de basis voor je communicatie, dé weg om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten dat heerlijke gevoel te geven dat ze goed zitten bij jou. Is jouw service sneller dan die van de concurrentie? Werk je aan een duurzaam project dat aandacht verdient? Communiceer dit duidelijk naar de buitenwereld.

 

 

Personal brand: Ellen breit er één

Ellen Kegels is de jonge Vlaamse ondernemer die  haar eigen knitwearbedrijf LN/Knits uit de grond stampte. Of liever: ze breide er een bij elkaar. De manier waarop zij dat doet houdt echt wel steek: stap voor stap maar consequent.

 Meer dan tien jaar geleden begon ze haar eigen ontwerpen te verkopen op lokale markten, nu leidt ze een team van meer dan 300 Peruviaanse vrouwen en heeft ze haar eigen winkel in Antwerpen. Zelfs na tien jaar is haar boodschap duidelijk en recht door zee: “Alles is handgemaakt en heeft een fairtrade afkomst met aandacht voor mens en natuur.” Dit kernverhaal brengt ze op 101 manieren onder de aandacht.



2. Positioneer jezelf als een expert

Met welke talenten en expertise kun jij uitpakken? Ben jij een kenner binnen een breed technisch domein of weet je alles over één bepaald product of productengroep? Kom met je kennis naar buiten en zet jezelf in de markt als een expert. Schrijf een blog, deel je kennis via de traditionele én de sociale media, stel jezelf kandidaat als spreker voor evenementen, organiseer workshops: grijp elke kans om je expertise te delen met het juiste publiek.

Kies voor partners die jouw reputatie naar een hoger niveau tillen. Welke andere merken met een sterke brand vertellen een gelijkaardig verhaal en kunnen jou meenemen in hun succes? Volgens Carole Lamarque van Duval Union Consulting hoef je niet meteen grootse partnerships te ambiëren. “Je vrienden en klanten zijn een belangrijk marketinginstrument. Gebruik je netwerk om op een geloofwaardige manier je reputatie naar de buitenwereld op te bouwen.”



3. Bouw een sterke online reputatie

  • Kies voor een duidelijke website die jouw naam en kwaliteiten goed in de verf zet. Dit vergroot je kansen om hoog in de zoekresultaten van Google te belanden. Op die manier heb je zelf in de hand welke informatie mogelijke klanten voor ogen krijgen. Getuigenissen van bestaande klanten en partners over jouw sterke kanten geven jouw website zeker meer geloofwaardigheid.
  • Durf ook jezelf eens te googelen en houd meldingen over je merk in het oog. Het is net zo belangrijk te weten wat er over jou wordt geschreven, zodat je hierop kunt inpikken als dat nodig is. Heeft een klant commentaar of zit iemand met een vraag? Speel kort op de bal, toon je expertise.
  • Opteer voor de sociale mediakanalen die jouw verhaal en merk ondersteunen. Op die manier bereik je ook de juiste doelgroep. “Zorg ervoor dat de boodschap die je online brengt ook consistent is. Als je focus voortdurend wijzigt, dan zal dat je inspanningen ondermijnen’, aldus Carole Lamarque.

Ellen Kegels hanteert een duidelijke online strategie. Ze is erg aanwezig op visuele sociale media als Instagram en Facebook, waar ze klanten bijvoorbeeld een voorproefje geeft van nieuwe collecties, aankomende projecten en een inkijk in haar eigen leven. Via haar blog word je als lezer meegenomen achter de schermen van LN/Knits.

Geïnspireerd door het voorbeeld van Ellen Kegels? Onthoud vooral dat de nadruk in ‘personal branding’ op het eerste woord ligt: personal. Je merknaam opbouwen, dat doe jij als géén ander.