Het antwoord op al je vragen over je sociale bijdragen

Door sociale bijdragen te betalen geniet jij sociale bescherming. Hoe wordt jouw bijdrage precies berekend? Hoe kan je meer of minder betalen? Wat doe je wanneer het niet zo goed gaat? Xerius legt het systeem duidelijk uit, zodat jij altijd weet waar je aan toe bent.


De sociale bijdragen uitgelegd van naad tot draad

“Hoe komen ze toch aan dat bedrag?” – het is de vraag die het vaakst de ronde doet over sociale bijdragen. De berekening is een behoorlijk kluwen, maar toch is het nuttig om even stil te staan bij de optelsom. Ze gidst jou immers naar een vraag die nog crucialer is: past een ander bedrag misschien beter bij jou? Hoe kan je meer of minder betalen? Wat doe je als betalen moeilijk wordt?


Xerius denkt met jou mee, zodat jij de juiste knopen doorhakt. Want het antwoord op deze vragen heeft vaak gevolgen tot aan je pensioen.




Hoe ziet je afrekening eruit?




Hoe berekent Xerius je sociale bijdragen?

Je sociale bijdrage is een wettelijk percentage van 20,5% op je jaarlijkse netto belastbaar beroepsinkomen.


Je sociale bijdragen worden altijd berekend op het inkomen van een heel jaar. Werkte je geen volledig kalenderjaar? Dan wordt je inkomen herberekend naar een volledig jaarinkomen.


Je jaarlijkse netto belastbaar beroepsinkomen wordt berekend als volgt:


Je omzet over 1 jaar
 - je beroepskosten
 - je sociale bijdragen
= je jaarlijks netto belastbaar beroepsinkomen


In de praktijk beïnvloeden nog meer factoren de hoogte van je inkomen. Je boekhouder kan jou het volledige plaatje tonen. 





De sociale bijdragen die je betaalt, zijn voorlopige bijdragen. Dit wil zeggen dat de sommen gebaseerd zijn op een schatting van je inkomen. Ben je reeds een tijdje actief als zelfstandige, schatten wij je inkomen van 3 jaar terug. Voor starters gaan we de eerste 3 jaar uit van een geraamd inkomen.


Twee jaar later, wanneer Xerius je precieze inkomen doorkrijgt van de belastingen, herberekenen we het definitieve bedrag. Dan ontvang je een zogenaamde regularisatie: je past het verschil bij tussen je voorlopige en definitieve bijdrage of – beter nog – je krijgt dit verschil terug.


Wanneer betaal je de sociale bijdragen?

Stiptheid is het ordewoord. Je betaling moet steevast op de laatste dag van elk kwartaal op de rekening van Xerius staan. Je sociaal verzekeringsfonds stort jouw betaling nog dezelfde dag door naar de overheid.


Om deze trein niet te missen betaal je ten allerlaatste op de volgende data:

  • je bijdrage van kwartaal 1: op 25 maart

  • je bijdrage van kwartaal 2: op 25 juni

  • je bijdrage van kwartaal 3: op 25 september

  • je bijdrage van kwartaal 4: op 25 december

Je hebt twee uitstekende redenen om stipt te betalen:

  • je trekt je sociale bijdragen af van je bruto inkomen. Bij tijdige betaling staan ze keurig op je fiscaal attest, en breng je bijdragen in mindering voor het jaar waarin je ze hebt betaald.

  • bij laattijdige betaling rekent het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen verhogingen aan.

    Deze boetes zijn best pittig. Je betaalt 3% op de onbetaalde bijdragen per begonnen kwartaal. Sta je op 31 december nog steeds in het krijt? Dan komt er eenmalig 7% extra verhoging bij.


Jij kan je sociale bijdragen beïnvloeden

Door je beroepskosten en sociale bijdragen te laten variëren, kan je elke factor in de berekening verhogen of verlagen. Neem dus zeker contact op met je boekhouder of accountant, en vraag hem wat voor jou fiscaal de meest interessante combinatie is.


Meer of minder sociale bijdragen? Hogere of lagere beroepskosten? Of bouw je beter extra zekerheid in met een oplossing voor aanvullend pensioen of een verzekering gewaarborgd inkomen?


Betalen, verhogen of verlagen?

Je las het hierboven al: de sociale bijdragen die je betaalt zijn voorlopig. Voor de berekening gebruikt men jouw geschatte inkomen als startende zelfstandige, of je inkomen van 3 jaar terug als je al minstens 3 jaar actief bent. Wanneer je het betalingsvoorstel onder de neus geschoven krijgt, kan jij op drie manieren in actie schieten.




Als je inkomen ongeveer hetzelfde is als 3 jaar terug: betaal het voorgestelde bedrag

Dat is altijd de handigste – en bijna altijd de beste – oplossing. Bij veel zelfstandigen schommelen de inkomsten weinig over een periode van drie jaar. Blijkt achteraf dat je toch meer of minder verdiende? Dan krijg je het tegoed terug of pas je het verschil bij – uiteraard zonder verhogingen te moeten betalen.




Als je méér verdient dan 3 jaar terug: verhoog je sociale bijdragen

Zo vermijd je binnen 2 jaar een regularisatie die pijn doet aan je portemonnee. Hogere sociale bijdragen brengen bovendien interessante voordelen met zich mee:

  • Je verlaagt je belastingen, omdat hogere sociale bijdragen een grotere fiscale aftrekpost vormen.
  • Je vrijwillige bijbetalingen komen in je jaarlijkse reserve terecht. Xerius spreekt dat spaarvarken aan bij de berekening van je definitieve bijdragen.

Je boekhouder of accountant weet beter dan wie ook of een verhoging voor jou een goed idee is. Deze expert heeft immers ook zicht op de andere factoren die een rol spelen.


Een verhoging vraag je aan via deze tool.

Verhoging aanvragen

Tip: je kan uiteraard nog andere troefkaarten uitspelen om minder sociale bijdragen en belastingen te betalen, zoals een formule voor een aanvullend pensioenkapitaal.




Als je minder verdient dan 3 jaar terug: verlaag je sociale bijdragen

Het klinkt jou vast niet als een verrassing in de oren: méér sociale bijdragen betalen loopt van een leien dakje, minder betalen gaat wat stroever. De overheid kijkt nauw toe of je voldoet aan de criteria voor verlaging.



1. Je inkomen moet lager liggen dan je inkomen van drie jaar terug

Dat lagere loon kan vele oorzaken hebben. Denk maar aan:

  • een bevalling
  • ziekte, ongeval of handicap
  • een faillissement van jezelf of een klant
  • sluiting van een vestiging
  • een erkende crisis in je beroepssector
  • afbetalingen die je doet voor investeringen in het bedrijf
  • ongevallen en rampen die je beroepsactiviteiten hinderen.

Jouw oorzaak in kwestie moet je bovendien bewijzen met een “objectief, duidelijk en niet voor interpretatie vatbaar element”. Bruikbaar zijn bijvoorbeeld:

  • een attest van je arts;
  • foto’s van wegenwerken in je straat, krantenartikels hierover of documenten van de plaatselijke overheden;
  • bewijzen van eventuele schulden, van de afbetalingsovereenkomsten en de effectieve betalingen;
  • vonnissen bij lopende rechtszaken tegen leveranciers of klanten;
  • officiële documenten van je verzekeringsmaatschappij bij schade door natuurrampen.

De lijst is net zo eindeloos als het aantal oorzaken zelf. Overleg zeker met je boekhouder of accountant welk bewijsmateriaal je allemaal kan aanslepen.



2. Je inkomen moet lager liggen dan de vastgelegde drempelbedragen. 

Je vindt een overzicht van de wettelijk vastgelegde drempelbedragen hier.


Een verlaging vraag je aan via deze tool.

Verlaging aanvragen

Maar voorzichtigheid is de moeder van de porseleinwinkel.


Kies enkel voor deze optie als de voorgestelde sociale bijdragen jou te zwaar op de maag liggen. Blijkt achteraf dat je onterecht een vermindering aanvroeg? Probeer dan voor het einde van het jaar bij te betalen. Zo vermijd je op de valreep een pittige verhoging, waarvan de nalatigheidsintresten kunnen oplopen tot 19% per jaar.


Moraal van het verhaal: je doet altijd een slimme zet door de voorgestelde sociale bijdragen te betalen. Je sociale rechten zijn in veilige haven, je vermijdt administratieve rompslomp en je ontsnapt gegarandeerd aan onaangename verhogingen.


Xerius helpt bij betalingsmoeilijkheden

Het succes van je zaak hangt af van veel factoren. Hoe goed je de zaken ook aanpakt, als er morgen wegenwerken starten in jouw straat – om een vaak voorkomend voorbeeld te geven – dan ga je een moeilijke tijd tegemoet. Sociale bijdragen betalen wordt dan een heikele opgave.


In dat geval kan Xerius helpen. Je verneemt er alles over met een klik op de knop hieronder.

Oplossingen bij betalingsmoeilijkheden






Hoe pas je jouw sociale bijdragen aan?



Wil je meer sociale bijdragen betalen..

.. en zo dure regularisaties vermijden? Vraag het aan via onderstaande formulier. Xerius bezorgt jou dan een nieuwe afrekening.

Persoonlijke gegevens

Wil je minder sociale bijdragen betalen..

.. wanneer je financiële ademruimte nodig hebt? Bezorg ons de nodige bewijsstukken. Na goedkeuring bezorgen we jou een nieuwe afrekening.

Verlaging aanvragen


Misschien vraag je je dit nog af?

  • Waarom rekent Xerius beheerskosten aan?

    Xerius is een doorgeefluik. Wij berekenen je sociale bijdragen en storten deze door aan de overheid – nog op de dag van jouw betaling. Om deze werking te verzekeren, rekenen alle sociale verzekeringsfondsen beheerskosten aan. Xerius hanteert daarbij het laagste tarief in de sector: slechts 3,05%. Daar krijg je bovendien nog eens een massa advies en hulp voor terug.

  • Wat betekent het vak “nog te betalen van vorige kwartalen” op mijn afrekening?

    Hoe werkt de POM-betaalknop?

    Dit is het nog niet betaalde bedrag aan sociale bijdragen, verhogingen en kosten van vorige kwartalen. Op de keerzijde van je afrekening vind je datzelfde bedrag terug, uitgesplitst tot in elk detail.

    POM staat voor “Peace Of Mind”, en dat is niet gelogen. Met deze handige betaalknop in de e-mail die je van Xerius ontvangt, regel je snel, eenvoudig en in alle veiligheid de afrekeningen van je sociale bijdragen. Je betaalgegevens zijn vooraf ingevuld, en je voert de transactie uit met één vingerklik. De betaling gebeurt bovendien pas op de vervaldatum, zodat het geld zo lang mogelijk op uw eigen rekening blijft staan.

    Krijg je je afrekeningen op papier, en schakel je graag over naar het comfort van digitale afrekeningen? Dan kan je hier je voorkeur wijzigen. Als je een actieve domiciliëring hebt, hoef je helemaal niets te doen. Je ontvangt dan een e-mail met de afrekening, zonder de POM-betaalknop.

    Het grote voordeel van betalen met POM is dat je de betaalopdracht geeft wanneer je de afrekening ontvangt, en dat de betaling toch pas uitgevoerd wordt op de vervaldag. Je hoeft daarvoor geen aparte betaalopdracht in te geven via je bank: je klikt gewoon op de POM-knop in de e-mail. Alleen wanneer je het bankrekeningnummer nog moet bevestigen (bij je allereerste afrekening, of wanneer je het bankrekeningnummer wijzigt), wordt de betaling onmiddellijk uitgevoerd in de plaats van op de vervaldag

     
  • Waarom betaal ik dit jaar meer sociale bijdragen dan vorig jaar?

    Wat betekent het vak “nog te betalen van vorige kwartalen” op mijn afrekening?

    Je sociale bijdragen worden altijd berekend op je inkomen van 3 jaar geleden. Is dat inkomen hoger dan het jaar voordien? Dan betaal je dit jaar meer sociale bijdragen dan vorig jaar.

    Liggen je sociale bijdragen niet in lijn met je inkomen? Dan kan je deze verhogen of een verlaging aanvragen.

    Dit is het nog niet betaalde bedrag aan sociale bijdragen, verhogingen en kosten van vorige kwartalen. Op de keerzijde van je afrekening vind je datzelfde bedrag terug, uitgesplitst tot in elk detail.

  • Ik voerde onlangs een betaling uit. Waarom houdt mijn afrekening er geen rekening mee?

    Waarom betaal ik dit jaar meer sociale bijdragen dan vorig jaar?

    Je betaling kwam wellicht net te laat bij ons toe. Op je afrekening kan je zien tot welke datum wij betalingen nog konden meenemen.

    Wees gerust, je betaling gaat uiteraard niet verloren. Je kan drie dingen doen:

    • de beste optie: surf naar je persoonlijke dossier op Mijn Dossier. Je vindt er een overzicht van al je betalingen en je resterende saldo. Je downloadt er ook handige documenten zoals afrekeningstaten en fiscale attesten.
    • of: hou bij je volgende betaling gewoon rekening met het bedrag dat je al hebt betaald.
    • of: vraag je klantverantwoordelijke om een nieuwe afrekening, waarin je betaling is opgenomen.
     

    Je sociale bijdragen worden altijd berekend op je inkomen van 3 jaar geleden. Is dat inkomen hoger dan het jaar voordien? Dan betaal je dit jaar meer sociale bijdragen dan vorig jaar.

    Liggen je sociale bijdragen niet in lijn met je inkomen? Dan kan je deze verhogen of een verlaging aanvragen.

  • Heb ik recht op uitstel van betaling?

    Ik voerde onlangs een betaling uit. Waarom houdt mijn afrekening er geen rekening mee?

    Als startende zelfstandige krijg je automatisch uitstel van betaling voor de eerste twee kwartalen. Je betaalt deze bijdragen dan telkens een kwartaal later, zonder bijkomende verhogingen of kosten. Enige voorwaarde: op je startdag als zelfstandige moet je reeds aangesloten zijn bij je sociaal verzekeringsfonds.

    Stel: je sluit op 10 januari aan bij Xerius, en je zaak start op 20 januari:

    • Op 25 maart betaal je dus niets.
    • Op 25 juni betaal je de uitgestelde bijdragen van het eerste kwartaal.
    • Op 25 september betaal je de uitgestelde bijdragen van het tweede kwartaal plus de bijdragen van het derde kwartaal.
    • Op 25 december betaal je de bijdragen van het vierde kwartaal.

    Je betaling kwam wellicht net te laat bij ons toe. Op je afrekening kan je zien tot welke datum wij betalingen nog konden meenemen.

    Wees gerust, je betaling gaat uiteraard niet verloren. Je kan drie dingen doen:

    • de beste optie: surf naar je persoonlijke dossier op Mijn Dossier. Je vindt er een overzicht van al je betalingen en je resterende saldo. Je downloadt er ook handige documenten zoals afrekeningstaten en fiscale attesten.
    • of: hou bij je volgende betaling gewoon rekening met het bedrag dat je al hebt betaald.
    • of: vraag je klantverantwoordelijke om een nieuwe afrekening, waarin je betaling is opgenomen.
     
  • Ik ben gestopt als zelfstandige. Waarom ontvang ik toch nog afrekeningen?

    Heb ik recht op uitstel van betaling?

    De afrekeningen die je krijgt zijn regularisaties.

     

    Je sociale bijdragen worden immers berekend op je inkomen van 3 jaar terug. Xerius krijgt pas na 2 jaar je werkelijke inkomen door van de belastingen. Op dat moment herberekenen wij je sociale bijdragen, en bezorgen wij jou een regularisatie.

    Klinkt ingewikkeld, en dat is het ook. Gelukkig kan een voorbeeld veel duidelijk maken.

    Stel, je stopt in 2018 als zelfstandige.

    • In 2019 krijgt Xerius jouw inkomen door van 2017. Je ontvangt dus in 2019 een regularisatie voor 2017, ook al ben je in 2018 gestopt.
    • In 2020 bezorgt de belastingdienst jouw definitieve inkomen van 2018 aan Xerius. Je ontvangt dus in 2020 een regularisatie voor 2018.
    • In 2021 sturen wij geen regularisatie meer, omdat je in 2019 geen inkomen meer had als zelfstandige. Je was immers gestopt in 2018.

    Opgelet: je kan ook afrekeningen ontvangen omdat je administratief iets over het hoofd zag. Zo kan je bijvoorbeeld aangesloten zijn bij Xerius als sociaal verzekeringsfonds en bij een andere organisatie als kinderbijslagfonds. Wees er dus zeker van dat je alle instanties op de hoogte brengt over het stopzetten van je activiteit.

    Als startende zelfstandige krijg je automatisch uitstel van betaling voor de eerste twee kwartalen. Je betaalt deze bijdragen dan telkens een kwartaal later, zonder bijkomende verhogingen of kosten. Enige voorwaarde: op je startdag als zelfstandige moet je reeds aangesloten zijn bij je sociaal verzekeringsfonds.

    Stel: je sluit op 10 januari aan bij Xerius, en je zaak start op 20 januari:

    • Op 25 maart betaal je dus niets.
    • Op 25 juni betaal je de uitgestelde bijdragen van het eerste kwartaal.
    • Op 25 september betaal je de uitgestelde bijdragen van het tweede kwartaal plus de bijdragen van het derde kwartaal.
    • Op 25 december betaal je de bijdragen van het vierde kwartaal.
  • Ik ben gestopt als zelfstandige. Waarom ontvang ik toch nog afrekeningen?

    De afrekeningen die je krijgt zijn regularisaties.

     

    Je sociale bijdragen worden immers berekend op je inkomen van 3 jaar terug. Xerius krijgt pas na 2 jaar je werkelijke inkomen door van de belastingen. Op dat moment herberekenen wij je sociale bijdragen, en bezorgen wij jou een regularisatie.

    Klinkt ingewikkeld, en dat is het ook. Gelukkig kan een voorbeeld veel duidelijk maken.

    Stel, je stopt in 2018 als zelfstandige.

    • In 2019 krijgt Xerius jouw inkomen door van 2017. Je ontvangt dus in 2019 een regularisatie voor 2017, ook al ben je in 2018 gestopt.
    • In 2020 bezorgt de belastingdienst jouw definitieve inkomen van 2018 aan Xerius. Je ontvangt dus in 2020 een regularisatie voor 2018.
    • In 2021 sturen wij geen regularisatie meer, omdat je in 2019 geen inkomen meer had als zelfstandige. Je was immers gestopt in 2018.

    Opgelet: je kan ook afrekeningen ontvangen omdat je administratief iets over het hoofd zag. Zo kan je bijvoorbeeld aangesloten zijn bij Xerius als sociaal verzekeringsfonds en bij een andere organisatie als kinderbijslagfonds. Wees er dus zeker van dat je alle instanties op de hoogte brengt over het stopzetten van je activiteit.