6 vuistregels waaraan je als starter in 2017 best je voeten veegt

26 januari 2017 door Evelien Verschroeven

pexels-photo-110219.jpeg

Regels breken is niet alleen weggelegd voor ongehoorzame pubers of doorwinterde criminelen. Ook beginnende ondernemers mogen af en toe hun stoute schoenen aantrekken. Starters krijgen immers te pas en te onpas raad over hoe ze moeten ondernemen. Altijd goed bedoeld en vaak handig, maar vaak veel te kort door de bocht. Het kan dan ook geen kwaad om in 2017 tegen deze zes heilige huisjes te trappen. Break a leg!

Er is een verschil tussen tegendraads doen en (zware) fouten maken. Advies opvolgen is echter geen verplichting. Voor sommige ondernemers kan het dan ook lonen om deze zes tips met een stevige korrel zout te nemen.

1. Antwoord binnen de 24 uur op e-mails

Niet elke e-mail is hoogdringend. Als je je taken stelselmatig onderbreekt om op je e-mails te reageren, dan verlies je steeds je concentratie. Probeer telkens minstens een uur geconcentreerd te werken, waarna je een kwartier vrijmaakt voor je e-mails. Sluit tijdens dat ‘werkuur’ ook je e-mailprogramma, zo word je niet om de haverklap gestoord.

2. Werk niet samen met vrienden

Starters krijgen soms de raad om geen onderneming op te richten met kameraden. Nochtans kunnen vrienden professionele vertrouwensbronnen zijn, en geven ze eerlijke feedback. Weinig mensen kennen immers je minpunten en kleine kantjes zo goed als je BFF. Bovendien kan samenwerken met maten de sfeer op de werkvloer ten goede komen. Al lees je best nog even deze blogpost met tips over je samenwerkingsvorm door.

3. Blijf het gaspedaal induwen

Beginnende ondernemers hebben veel weg van workaholics. Maar na inspanning, komt ontspanning. Je kan dan wel in 4 stappen naar een topidee gaan, zet af en toe ook een pas opzij.

Moet het voor jou toch vooruitgaan? Dan is een lean start-up – een methodologie waarmee je je bedrijf snel lanceert en dan pas bijstuurt – jou op het lijf geschreven.

4. Think outside the box

Het platgetreden gezegde ‘think outside the box’ bestaat al sinds de jaren 70. Bijna een halve eeuw later gooi je het beter over een andere boeg: ken de binnenkant van de box zoals je broekzak. Steek je energie in het door en door onderzoeken en begrijpen van een specifieke markt of niche. Door die research stoot je ongetwijfeld nog op uitdagingen die creatieve oplossingen vergen. Zo ga je automatisch wat uit die box denken.

5. Ga niet over een nacht ijs

Leg de nadruk op vooruitgang, niet op perfectie. Vraag maar aan Julie Seutin, de Belgische oprichter van Floom: ‘Ga er gewoon voor, ook al staat je zaak niet 100% op punt’. Als starter is het immers geen schande om af en toe een misstap te begaan. Deze blogpost legt uit hoe je uit je fouten kan leren.

6. Bezuinig, ’t is crisis

Investeer in je bedrijf, ook in woelige economische tijden. In het Chinees bestaat het woord ‘crisis’ niet voor niks uit twee tekens: ‘gevaar’ maar ook ‘opportuniteit’. Investeren in marketing hoeft trouwens niet duur te zijn. Wie slim inzet op contentmarketing en Search Engine Optimization (SEO), bespaart een flinke duit.

Soms zijn regels niets meer dan oude gewoontes die mensen niet durven te veranderen. Maar het ondernemerschap, da’s aan de waaghalzen. Deze blogpost toont je hoe je de risico's ervan beperkt.

Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien heeft meer dan 10 jaar ervaring in het coachen van starters, start-ups en teams waardoor ze een breed inzicht heeft gecreëerd in de opstart en doorgroei fase van de start-ups. Haar sterke punt is de coaching op de ondernemer, de founders of het start-up team. Haar passie ligt bij innovatie, ondernemerschap en co-creatie. Ze beschikt over eens groot netwerk binnen het ecosysteem van start-ups in Vlaanderen en Brussel en legt voor Xerius de brug naar deze dynamische starterswereld.

Gratis e-book: In 4 stappen naar een topidee

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger