Een website voor de freelancer

29 juni 2017 door Lodi Planting

Bovenaan in Google met je website

Stel je bent op zoek naar iets. Hoe begin je jouw zoektocht? De kans is groot dat je in Google intypt wat je zoekt en de resultaten van de eerste twee pagina’s bekijkt. Dus hoe kom je daar met jouw aanbod?

Een website is een digitaal visitekaartje

Om gevonden te worden in zoekmachines als Google moet je een website hebben. Dit klinkt logisch, maar tegenwoordig zijn er nog veel freelancers zonder website.

Dat is zonde, want een website is een digitaal visitekaartje.

Zo vertelt een website 24/7:

  • Iets over jouw bedrijf.
  • Wat je aanbiedt of doet.
  • Hoe men jou kan contacteren.

Een website bezorgt jouw potentiële klanten dus een eerste indruk. Maar hoe zorg je voor een goede eerste indruk?

Het design en de techniek van een website

In eerste plaats moet het design van de website goed zijn.

Er zijn meerdere elementen die onder het design vallen:

  • De algemene huisstijl
  • Het logo
  • Pictogrammen en iconen
  • Het lettertype
  • De kleuren
  • ...

Al deze elementen bepalen het design en zijn afhankelijk van jouw smaak en misschien ook wel van jouw doelgroep (lees: ideale klant).

Daarnaast speelt de techniek een belangrijke rol. Onder techniek versta ik de volgende zaken:

  • De domeinnaam
  • Het CMS (Content Management Systeem)
  • Het thema
  • De plug-ins
  • De e-mailadressen

Met een goed design en een fijn staaltje techniek is de basis van je website in orde.

Maar het is de content (lees: de inhoud) die potentiële klanten zal overtuigen.

De 6 pagina’s van een freelance website

Dus hoe overtuig je de bezoekers van jouw website om klant te worden?

Bezoeker verwachten bepaalde informatie terug te vinden. Het is aan jou om deze informatie te voorzien (en het liefst in een bepaalde volgorde).

Even terug naar de inleiding.

Je typt iets in Google, je belandt vervolgens op een blogartikel of op de homepage van een website. Bij interesse wil je meer over de persoon of het aanbod lezen.

Als men geïnteresseerd in het aanbod, dan gaat de potentiële klant op zoek naar bewijs. Deze kun je geven middels referenties, bedrijfslogo’s of project cases.

In het geval dat je de klant hebt overtuigd dan zal hij of zij contact opnemen.

Bovenstaande situatieschets vertelt iets over de 6 pagina’s van een typische website van een freelancer:

  1. Homepagina
  2. Over jou pagina
  3. Aanbodpagina
  4. Testimonial- of portfoliopagina
  5. Blogpagina
  6. Contactpagina

Vergeet niet te bloggen!

Tot slot nog een woordje uitleg over het bloggen. Dit is niet te onderschatten voor freelancers.

Bloggen vergroot je zichtbaarheid, vergroot je zichtbaarheid, geeft je (op termijn) een expertstatus en kan als prospectietool dienen.

In andere woorden: bloggen helpt jouw website op de eerste 2 pagina’s van Google te krijgen. Mits je dit consequent doet en blijft doen.

Uiteraard is bloggen niet het enige wat helpt. Lees ook deze 6 gratis SEO tips of deze 6 slimme manieren klanten te werven.

Heb je nog geen website?

Dan kun je hier hopelijk mee aan de slag. Lees in dat geval ook dit artikel.

Welke tip heb jij nog? Deel het hieronder.

Lodi Planting

Geschreven door Lodi Planting

Hallo, ik ben Lodi Planting. Ik maak websites voor (startende) freelancers en help hen bij hun online personal branding. Ik wil uiteindelijk 10.000 freelancers succesvol maken. Neem eens een kijkje op lodiplanting.com en word ook een betere freelancer!

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger