Je horecaconcept uitwerken: zes praktische tips van een expert

16 februari 2017 door Karl Magnus

water-drink-glass-drinking.jpg

Droom jij ervan om een culinaire onderneming uit de grond te stampen? Dan doe je dat best niet te overhaast. “Hoe langer je je bedrijfsconcept laat sudderen in de denkfase, hoe groter de kans dat je straks begint met een à point idee”, zegt horecaspecialist Karl Magnus. Hij is de oprichter en zaakvoerder van horeca-incubator PROEF, en geeft in zijn eerste Xerius-gastblog zes concrete tips voor ruwe restaurantconcepten.

Welke fases moet je zeker doorlopen voor je een eigen zaak – horeca of niet – start? Dit handige stappenplan brengt raad. Zit je nog in de prilste fase van je onderneming, en verdient je idee nog wat aandacht? Dan helpen dit e-book en deze gouden tips van Karl je verder op weg.

1. Sta niet langs de zijlijn

Sites zoals Pinterest – een online ideeëncatalogus – afschuimen is niet genoeg. Je hoeft niet per se ervaring te hebben in de horecasector, maar wél een gezonde dosis interesse en de goesting om op termijn een bedrijf te leiden. Bekijk eens wat je mist in het huidige horeca-aanbod en verleg je geografische grenzen: ga op reis en hou je ogen open voor originele ideeën. Geen mooier souvenir dan inspiratie voor je toekomstige bedrijf.

Vind ook het warm water niet uit: breng al je mogelijke concurrenten in beeld. Beantwoord de vragen ‘Hoe onderscheiden ze zich?’ en ‘Waarom komen mensen naar hun zaak?’. Hoe beter je hierin slaagt, hoe groter de kans dat je concept een gat in de markt wordt.

2. Sta open voor kritiek en suggesties

Toets je concept af bij vrienden, kennissen en organisaties, en neem hun suggesties of opmerkingen ter harte. Ze bieden soms een andere kijk, bedoelen het goed én vormen mogelijk je toekomstig cliënteel. Vraagt iemand je bijvoorbeeld hoe je je doelgroep zal bereiken? Neem dit dan te baat om goed te denken over je communicatie en naamsbekendheid. Als je in je cocon blijft zitten, kan je onderneming niet doorbreken en bloeien.

3. Laat je helpen

Ken je eigen sterktes en zwaktes. En sta helpende handen toe wanneer nodig. Ben je geen krak in financiën? Vraag dan raad aan een specialist: je boekhouder, een sectororganisatie als Horeca Vlaanderen, of een incubator als PROEF. Zo doe je heel wat nuttige inzichten op, soms zelfs specifiek voor de horeca. Een voorbeeld: de maand januari brengt bijna altijd beduidend minder geld in het laatje dan de kerst- en eindejaarsperiode.

4. Ken je doelgroep

Enkel als je je doelgroep door en door kent, weet je waar je hen kan vinden én hoe je hen het best kan bereiken. Een kwestie dus van je in hun leefwereld te verplaatsen. Als je bijvoorbeeld met het idee loopt om een gezonde broodjesbar op te richten, doe je dat best niet in een dorp of woonwijk met jonge gezinnen. Dan is een studentenstad met jeugdige sporters of bruisend handelscentrum met zakenmensen meer aangewezen. Het komt er dus op aan om een grondig marktonderzoek te voeren. Daarin breng je je toekomstige markt én je concurrenten in kaart.

5. Bereik je doelgroep

Op de vraag ‘Hoe ga je de geboorte van je zaak de ether insturen?’ is een antwoord als ‘sociale media’ lang niet voldoende. Dankzij je kennis van de doelgroep heb je een goed zicht op de geschikte kanalen om hen te bereiken. Ook met een klein budget kan je veel impact creëren – denk maar aan sociale media. Maar staar je niet blind op likes en volgers: een virtuele duim van iemand die in Honduras woont is waardeloos als je een zaak uitbaat in Smeerebbe-Vloerzegem.

6. Creëer een herinnering

Sommige starters onderschatten het belang van de naam, logo of interieur van hun onderneming. Terwijl net die zaken een uiting zijn van je concept, en het zelfs versterken. Onthoud dat een restaurantbezoek meer inhoudt dan een maaltijd: het is een ervaring. Als je een concept uitwerkt rond fingerfood – waarbij hongerige zielen zonder bestek eten van gemeenschappelijke borden – is een ronde tafel praktischer dan een vierkante. Dergelijke details maken de totaalervaring compleet.

Als je wil ondernemen in de horeca, dan moet je ingeschreven zijn als zelfstandige. Dat kan snel en efficiënt bij Xerius. Pluis je liever eerst uit in welke fase je toekomstige bedrijf zit, en welke stappen je best nog doorloopt? Deze infografiek schept duidelijkheid.
Karl Magnus

Geschreven door Karl Magnus

Karl Magnus is de drijvende kracht achter PROEF.org, een horeca-incubator die starters helpt hun restaurantidee bij te schaven op conceptueel, financieel en hygiënisch vlak. PROEF stuurt concepten van beginnende ondernemers bij in hun denkfase met een voortraject van drie maanden, en geeft hen daarna zes maanden de kans dat idee uit te testen in een bestaand restaurant of pop-up.

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger