Ondernemen in de mode: hoe begin je eraan?

12 december 2016 door Philippe Arts

starten-in-de-mode.jpeg

De modebranche is een van de invloedrijkste creatieve sectoren ter wereld. Originele initiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond. Heb jij geniale modeplannen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Philippe Arts, ervaren rot in de modesector en coach bij Netwerk Ondernemen, zet je op weg met zijn gouden tips.

1. Het klappen van de zweep

Al lijkt een eigen zaak onweerstaanbaar, het best doe je eerst nog wat ervaring op. Leer de stiel bij voorkeur bij grote namen met een goede reputatie. Beperk je niet tot één aspect van de industrie. Je kan als beginnend ontwerper heel wat leren van ervaren inkopers. Hetzelfde geldt voor een winkelier met ervaring in de modeproductie: die kan klanten perfect uitleggen hoe die prachtige blouse gemaakt wordt. Niets schept zoveel vertrouwen als een ondernemer met kennis van zaken.

Dit is absoluut mijn toptip. Zelf liep ik 3 jaar stage in verschillende Italiaanse textielfabrieken. Daarna werkte ik jarenlang in een kledingswinkel. Ik leerde er alles wat ik nodig had om mijn eigen bedrijf op te starten.

2. Denk als een professional

Begin niet aan een eigen bedrijf zonder een realistisch financieel plan. Naast die cijferprognoses heb je ook een duidelijke beeld nodig van je markt, concurrenten, partners en marketing. Al die elementen giet je in een onderbouwd businessplan. Geen idee hoe je zo’n plan moet uittekenen? Ontdek snel dit voorbeeld van een solide businessplan.

Daarnaast moet je, voor je met je bedrijf kan starten, een aantal formaliteiten in orde brengen. In deze infografiek vind je een handige checklist van de essentiële stappen die elke beginnende ondernemer moet zetten.

3. Nestel je in een niche

Of je nu ontwerper, inkoper of retailer wil worden, kies voor één specialisatie. Meteen zowel heren-, dames- en kinderkleding op de markt brengen, is te veel van het goede. Specialiseer je in een niche die aansluit bij je passies en talenten. Je bevindt je bovendien in goed gezelschap: zowat alle grote modehuizen zetten tegenwoordig duchtig de schaar in hun portfolio.

4. Creëer je eigen verhaal

De mode-industrie is een showwereld. Schrijf je eigen verhaal en vertaal die naar een totaalbeleving voor je klant. Waarom werk je met bepaalde materialen of ontwerpers? Hoe wordt je product vervaardigd? Kwaliteit in combinatie met een goede story en uitstekende service leveren je een trouw klantenbestand op. Een slimme ondernemer blijft zijn klanten teasen via sociale media.

5. Firenze, Milaan en Düsseldorf

Wil je kunnen leven van je passie, dan kijk je best verder dan ons eigen Belgenland. Bezoek de grote, internationale modebeurzen. Niet alleen ontwerpers en inkopers, maar ook invloedrijke modebloggers missen geen enkele editie van deze events. Je kan er je collectie aan de man brengen, interessante nieuwe ontwerpers ontdekken, maar legt er ook waardevolle contacten.

6. Doe het niet alleen

Er bestaan heel wat initiatieven om starters in de modesector te ondersteunen. Net als Netwerk Ondernemen, begeleidt ook Flanders Fashion Institute beginnende ondernemers.

Er zijn bovendien tal van incubatoren voor creatieve starters, zoals De Winkelhaak in Antwerpen. Buzzkruit biedt je dan weer een serie workshops waarin je leert hoe je een succesvolle elevator pitch creëert. Hou zeker ook deze startersblog in de gaten, vol handige tips, checklists en voorbeeldcases voor startende ondernemers.

 

Philippe Arts

Geschreven door Philippe Arts

Philippe Arts richtte 30 jaar geleden zijn eigen mode-agentuur voor Italiaanse herenmode op: Italian Fashion Agencies. Voor Netwerk Ondernemen begeleidt hij jonge starters in de mode-industrie. Hij deelt maar wat graag zijn tips voor een succesvol modebedrijf met ons.

Gratis e-book: In 4 stappen naar een topidee

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger