Btw-aangifte indienen: checklist

De btw is slechts één belasting, maar voor veel startende ondernemers wel de lastigste. Op periodieke basis stort je de btw die je ontvangen hebt van je klanten door naar de staat. En dat doe je maar beter tijdig en accuraat, want de boetes zijn niet mals. Dankzij deze handige checklist zie je geen formaliteiten over het hoofd.

De meeste zelfstandigen zijn btw-plichtig en moeten op elke klantenfactuur 21% btw aanrekenen. Er zijn enkele uitzonderingen:

  • Het tarief bedraagt in zeldzame gevallen 6% of 12%.

  • Heel wat vrije beroepen zijn vrijgesteld van btw.

  • Ook als je jaarlijkse omzet lager is dan 25.000 euro kan je vrijgesteld worden van btw.

 



Wat moet je aangeven?

Eerst geef je alle btw aan die je ontvangen hebt van je klanten. De btw die je zelf betaalde aan je leveranciers, mag je van dat bedrag aftrekken. Het verschil betaal je aan de btw-administratie. Betaalde je zelf meer btw dan je aanrekende, dan krijg je later geld terug.

Sommige zelfstandigen kunnen opteren voor een forfaitaire btw-regeling. Vaak gaat het om beroepen die weinig of geen facturen uitreiken, zoals kappers, bakkers, slagers of horeca-uitbaters. Er zijn wel een aantal voorwaarden. Die regeling is geen verplichting, dus check je best bij je boekhouder wat voor jou de beste optie is.

 



Hoe geef je je btw aan?

De aangifte moet online ingediend worden. Heel wat zelfstandigen rekenen hiervoor op hun boekhouder. Als starter kan je de aangifte gerust zelf indienen. Het enige wat je nodig hebt, is een identiteitskaartlezer.

 



Wanneer dien je de aangifte in?

De meeste starters dienen hun btw-aangifte om de drie maanden in. Dat moet ten laatste op de 20ste dag van de maand die volgt op het afgeronde kwartaal. Tijdens de zomer heb je zelfs een paar weken extra tijd. De concrete data vind je in deze kalender.

Je kan ook kiezen voor maandelijkse aangiften. Maar pas als je jaaromzet de kaap van 2.500.000 miljoen euro – exclusief btw – overschrijdt, is dat verplicht.

 



Wat moet je nog aangeven?

Naast de btw-aangifte heeft het btw-kantoor nog enkele periodieke documenten van je nodig:

  • Jaarlijkse klantenlisting: een lijst van al je Belgische klanten met een btw-nummer. Die moet je elk jaar indienen vóór 31 maart.

  • Intracommunautaire listing per kwartaal: een gelijkaardige lijst, maar dan enkel als je ook buitenlandse klanten had.

Die lijsten geef je ook online door.

 



Te laat of een fout gemaakt?

De btw-administratie lacht niet met nalatigheden. Ben je te laat, dan mag je je aan een fikse boete verwachten. Ook als je een fout maakt in je aangifte, heb je een (iets lagere) boete aan je been. Zelfs al ben je een starter met een relatief eenvoudige boekhouding, controleert je boekhouder best je aangifte. Zo bespaar je jezelf heel wat kopzorgen.