Zo vind je een goede leverancier

Een goede leverancier is als een rots in de branding. Het is goud waard wanneer je een bestelling of taak met een gerust gemoed aan iemand kan toevertrouwen. Dit artikel helpt jou om de geschikte kandidaten te vinden. Vervolgens scheid je het kaf van het koren met behulp van een handige lijst met criteria.

Nuttig om in je achterhoofd te houden

  • Verken de markt, en informeer je grondig voor je een leverancier kiest.
  • De prijs van je leverancier heeft een invloed op je eigen kostprijs.
  • Maak een overzicht van de leveranciers die je nodig hebt.
  • Steek je teen in het water met een testbestelling.
  • Zorg voor een plan B dat in werking kan treden als je vaste leverancier uitvalt.



Waarvoor heb je allemaal een leverancier nodig?

Leveranciers zijn als de figuranten in een Hollywoodfilm : ze komen altijd in beeld. Stel bijvoorbeeld dat je producten verkoopt die je eerst zelf moet aankopen. Daar heb je uiteraard leveranciers voor nodig. Breng je producten aan de man die je zelf maakt? Zoek dan leveranciers voor je grondstoffen, ingrediënten of onderdelen.


Ook als dienstverlener ontsnap je niet aan de zoektocht. Of ga je het softwareplatform waarmee je werkt – om maar een voorbeeld te geven – zelf schrijven? Daar komen nog de leveranciers bij voor je energie, je drukwerk en je website. Moraal van het verhaal: een starter zonder leveranciers is als een bolide zonder wielen.




Checklist: hoe kies je de juiste leverancier?

Respecteert hij de afgesproken levertijd? Een leverancier moet je blind kunnen vertrouwen. Een laattijdige levering kan nefaste gevolgen hebben voor je zaak.


Hanteert hij een correcte prijs? Komen daar nog extra kosten bovenop, zoals voor de levering? Kan je op dat bedrag zelf voldoende marge nemen? Spreek vooraf een prijs af, en onderhandel over mogelijke kortingen.


Moet je overstapkosten neertellen als je kiest voor een andere leverancier? Als die kosten te hoog zijn, is veranderen van partner haast onmogelijk. Iets om in de gaten te houden.


Welke kwaliteit biedt de leverancier? Doet hij daarmee beter of slechter dan de concurrenten? Ook belangrijk om je af te vragen: is die kwaliteit continu gegarandeerd?


Dien je belangrijke contractafspraken te voorzien? Denk bijvoorbeeld aan een minimale afnameverplichting of een exclusiviteitsvoorwaarde, waarbij jij als enige het merk of product mag verdelen.


Hoe snel reageert de leverancier op je vragen? Is hij makkelijk bereikbaar? Staat er een klantendienst tot je dienst? Hoe vlot is deze bereikbaar?


Welke watertjes heeft je leverancier al doorzwommen? Het is zeker een voordeel wanneer je leverancier al een tijdje actief is in jouw sector. Ervaring is altijd een pluspunt.


Welk terugnamebeleid houdt de leverancier erop na? Kan je de aankoop teruggeven als je niet tevreden bent? Krijg je een tegemoetkoming in de prijs?


Ga je in zee met een grote of een kleine leverancier? Hoe belangrijk ben je voor een grote speler? Als je een kleine garnaal bent: stopt je leverancier voldoende tijd en energie in je bestelling?


Is je leverancier financieel gezond? Met andere woorden: loop je het risico dat hij er binnenkort het bijltje bij neerlegt? Dat kan je nagaan door de bedrijfsbalans na te pluizen op de website van de Nationale Bank. Op basis van het btw-nummer of de naam kan je elke leverancier in België terugvinden.


Wat zegt jouw buikgevoel over de leverancier? Heb je een goed gevoel bij het contact? Lees er zeker de klantencommentaren eens op na, door de naam van je leverancier in te tikken op zoekmachines.


Hoe creatief is je leverancier in zijn aanbod? Dat is vooral belangrijk wanneer je producten doorverkoopt. Hoe meer dit aanbod onderscheidend is, hoe unieker de troef die jij in handen hebt.


Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jou? Als je een groen etiket wil op je zaak, dan moet je leverancier dat ook hebben. Ga na of je potentiële partner aandacht heeft voor het milieu.


Waar is je leverancier gevestigd? Kies je voor een buitenlands bedrijf, bekijk dan of er extra kosten bij komen kijken. Hou ook eventuele taal- en cultuurverschillen in het oog.

Werk met je leverancier aan een langetermijnrelatie

Wanneer je elkaar kent en vertrouwt, vallen er betere afspraken te maken. Een prijsvoordeel onderhandelen of een gunstiger betalingstermijn afspreken is makkelijker met een leverancier waarmee je al jaren scheep gaat.

Hoe vind je geschikte leveranciers?

Steek je voelsprieten eerst uit op het internet. Daar vind je al een reeks namen en – zeker even belangrijk – hoe klanten het werk beoordelen. Polsen in je netwerk levert eveneens belangrijke informatie op. En uiteraard zijn er de websites van de leveranciers zelf. Ook daar vind je vaak getuigenissen van klanten, al moet je die meestal met een korrel zout nemen.


Neem je contact op met een leverancier? Vraag dan altijd documentatie op. Dat maakt het jou makkelijker om alle partijen te vergelijken. Je kan uiteraard ook op de man af vragen stellen. Gebruik de bovenstaande lijst van criteria, zodat je alle antwoorden naast elkaar kan leggen.


Ga je uiteindelijk een stapje verder, en knoop je een gesprek aan? Ga dan ook na of je een klik voelt. Een langetermijnrelatie met je leverancier is het einddoel, en dat lukt makkelijker als je samen door één deur kan.


Heb je de witte raaf gevonden, en komt er een contract op tafel? Lees dan zeker de kleine lettertjes. Daar kan je af en toe wel een verrassing in aantreffen, en voorzichtigheid blijft de moeder van de porseleinkast.




Hoe onderhandel je met een potentiële leverancier?

Een voorbereid starter is er twee waard. Stel voor het gesprek een aantal vragen, gebaseerd op de criteria die jij belangrijk vindt. Enkele suggesties:

  1. Welke betalingsvoorwaarden hanteert de leverancier?
  2. Hoe bereikbaar is de kandidaat? Op welke manieren kan je hem contacteren?
  3. Hoe lang zijn de levertermijnen?
  4. Wat zijn de verkoopsvoorwaarden?
  5. Welke referenties kan hij voorleggen? Verifieer deze na het gesprek.
  6. Welke marge kan je halen met deze leverancier?


Ontwijkt je gesprekspartner de vraag, of verschuilt hij zich achter halve antwoorden? Dan zoek je beter een andere leverancier. Je kan echt geen enkel risico nemen, zeker wanneer het gaat om grondstoffen of diensten die een hoeksteen zijn van je eigen zaak.




Hoeveel leveranciers heb je nodig?

“Verdeel en heers”, wisten de Romeinen. Dat geldt ook voor je leveranciers. Verdeel je bestellingen over meerdere partners, zodat je hen tegen elkaar kan uitspelen. Mooi meegenomen: je beschikt over een plan B, C en zelfs D wanneer een leverancier een uitschuiver maakt en zijn verplichtingen niet nakomt.


Keerzijde van deze werkwijze: de rekening zal iets duurder uitvallen, omdat je minder aanspraak kan maken op volumekortingen of kortingen voor exclusiviteit. Aan jou om beide werkwijzen op de weegschaal te leggen en te kijken hoe de balans overhelt.

De proef op de som: een testbestelling

Krijg je een goed gevoel bij de leverancier? Neem dan de proef op de som met een kleine bestelling. Wees kritisch over het geleverde product, het contact, de verpakking, de levering en alle andere aspecten. Doorstaat de test je toets? Dan kan je met deze leverancier naar de oorlog.





Nog meer lezen?

Ken je concurrenten.

Lees meer

Wie zijn je klanten? Waar vind je ze?

Lees meer

Smeed een ijzersterk businessplan.

Lees meer