Uw klant laten overstappen

Uw klanten hangen niet met een scheepsketting vast aan hun sociaal verzekeringsfonds. Zelfstandigen en vennootschappen kunnen probleemloos naar elders overstappen. Welke formaliteiten komen kijken bij die verhuis? En vooral: wanneer beveelt u als vertrouwenspersoon deze overstap aan? Dit artikel schept licht in de duisternis.

Wenst u na uw lectuur meer informatie over veranderen van sociaal verzekeringsfonds? Dan staat uw accountmanager bij Xerius graag tot uw dienst.





Nuttig om te onthouden

  1. Uw klant kan probleemloos en gratis veranderen van sociaal verzekeringsfonds.
  2. De aanvraag moet gebeuren vóór 30 juni, de overstap gebeurt dan op de eerstvolgende 1ste januari.
  3. Ook als boekhouder kunt u de voordelen plukken van de overstap.




Veranderen van sociaal verzekeringsfonds: gratis en gemakkelijk

Wat zijn de voorwaarden om over te stappen?

Veranderen van sociaal verzekeringsfonds is een fluitje van een cent. Het hele proces kan helemaal online verlopen. Al moet uw klant eerst wel deze twee vakjes kunnen aanvinken:

  • hij is minstens 4 jaar aangesloten bij zijn huidige fonds. In het geval van een vennootschap geldt een termijn van 3 jaar.
  • alle sociale bijdragen zijn netjes betaald.

Is dat allebei het geval? Dan contacteert uw klant – of u, uiteraard – het sociaal verzekeringsfonds waar hij heen wil. Deze partij neemt dan contact op met het huidige fonds om de overstap te regelen.

Overstappen voor zelfstandige
Overstappen voor vennootschap
Overkomsten in bulk >> Neem contact op met uw accountmanager



Wanneer vindt de overstap effectief plaats?

U of uw klant dient de aanvraag in vóór 30 juni. De overstap gebeurt dan op de 1ste januari die daarop volgt. Met andere woorden: klopt u aan op 2 januari, dan duurt het nog 364 dagen voor uw klant onder dak is bij zijn nieuw sociaal verzekeringsfonds. Doet u de aanvraag in juni, dan moet hij een half jaar geduld oefenen.




Hoeveel kost overstappen naar een ander sociaal verzekeringsfonds?

Niks. Nul. Nada. Noppes. De overstap naar een ander sociaal verzekeringsfonds is helemaal gratis voor uw klant.





Wanneer is de overstap interessant voor uw klant?

Het antwoord is helder als kristal: wanneer hij zich kan verbeteren. Betaalt hij minder werkingskosten bij het nieuwe sociaal verzekeringsfonds? Geniet hij een sterkere ondersteuning?


Beide vragen krijgen een positief antwoord bij een overstap naar Xerius. Met 3,05% behoren onze werkingskosten tot de laagste op de markt. En de ondersteuning die uw klant geniet is uniek in de sector.




1. Uw klant heeft 24 uur op 24 toegang tot zijn dossier.

Iedere zelfstandige die aangesloten is bij Xerius consulteert zijn digitaal dossier wanneer het hem uitkomt. In het midden van de dag of in het holst van de nacht, 24 uur op 24, 365 dagen per jaar kan hij gebruik maken van de handige functies.




2. Als boekhouder hebt u direct toegang tot het online dossier van uw klant.

Zo volgt u zijn evolutie als zelfstandige op de voet. Uw advies speelt altijd in op zijn meest actuele situatie.




3. Sociale zekerheid en Groeipakket onder 1 dak

Xerius en MyFamily zijn gevestigd op hetzelfde adres. Uw klant heeft dus 1 enkel aanspreekpunt voor al zijn vragen over sociale bijdragen of Groeipakket voor zijn gezin. Da’s handig.




4. Xerius ondersteunt in elke fase van de loopbaan, inclusief gratis pensioenberekening.

Onze experts maken gratis een pensioensimulatie – waarde: € 338,80 – voor uw klant. Zo kennen u en uw klant alle kansen en valkuilen. En u geeft pasklaar advies om uw klant een welverdiend pensioen te garanderen.





De overstap van uw klant naar Xerius is ook interessant voor u als boekhouder.

In 2017 hield het onafhankelijke onderzoeksbureau Profacts een enquête bij boekhouders en accountants. De vraag: welk sociaal verzekeringsfonds scoort het best op dienstverlening, vakkennis en digitale tools? Xerius kwam als primus uit de bus, en daar zijn we trots op. We doen immers elke dag opnieuw ons uiterste best om uw professionalisme als boekhouder te ondersteunen.




1. Vaste contactpersonen staan toegewijd tot uw dienst.

Door hun jarenlange ervaring beschikken zij over veel expertise. Zij denken actief mee met u en uw klant.




2. Xerius ondersteunt uw knowhow.

U bent van harte welkom op opleidingen en leermomenten die Xerius organiseert. Onze experts komen ook graag langs in uw kantoor voor infosessies. Al gebeurt dat in coronatijdens uiteraard volledig coronaproof, dus digitaal.




3. Wij vereenvoudigen uw administratie.

Bij Xerius vindt u alle diensten onder één dak. Deze one-stop-oplossing bespaart u en uw klanten veel tijd, werk en administratie. Is uw klant aangesloten bij SD Worx? Dan wint u nog meer tijd.




4. Meer toegevoegde waarde dankzij proactief advies.

Xerius stelt de nieuwste digitale tools tot uw beschikking. Deze instrumenten laten u toe om met pasklare aanbevelingen in te spelen op de noden van uw klanten. Voor elke klant hebt u toegang tot een digitaal dossier, waardoor u ook nog eens meer tijd bespaart.




5. Wij helpen u en uw klant om subsidie te krijgen.

Heeft uw klant recht op een subsidie? Xerius kan de aanvraag doen in zijn plaats. Onze experts zijn gespecialiseerd in deze dossiers, waardoor de kans op steun gevoelig vergroot. Krijgt uw klant de subsidie toch niet? Dan zijn er geen kosten.

Overstappen voor zelfstandige
Overstappen voor vennootschap
Overkomsten in bulk >> Neem contact op met uw accountmanager