Starten als zelfstandige in hoofdberoep

Zelfstandige in hoofdberoep worden, wat betekent dat eigenlijk voor je? Welke administratie breng je daarvoor in orde? En welke kosten komen daarbij kijken? Dat kom je hier te weten.


Starten als zelfstandige in hoofdberoep: wat betekent dat?

Starten…

Om zelfstandige te worden moet er eerst een onderneming zijn. Treedt je niet toe tot een bestaande onderneming? Dan richt je er een op. Daarbij heb je de keuze tussen een eenmanszaak of een vennootschap. Omdat de meeste zelfstandigen bij de opstart in hoofdberoep kiezen voor de eerste optie, staan we daar iets langer bij stil. Loopt je zaak als een trein, dan kan je nog altijd overstappen naar een vennootschap.


…als zelfstandige…

Je staat dus op je eigen benen. “Eigen meester, niemands knecht”, zoals het spreekwoord zo mooi zegt. Je zorgt zelf voor je inkomen, en bijgevolg ook voor je sociale bescherming. Je hebt nu eenmaal geen baas boven jou die de portemonnee bovenhaalt voor je RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing.


…in hoofdberoep.

Je statuut als zelfstandige – hoofdberoep of bijberoep – is geen keuze die je zelf kan maken. Je statuut hangt af van je situatie, en die kan je makkelijk zelf nagaan. Laten we kijken of je een van onderstaande vakjes kan aanvinken:

  • je hebt geen andere job naast je zelfstandige activiteit;
  • of je werkt minder dan 50% als werknemer;
  • of je werkt minder dan 50% als ambtenaar buiten het onderwijs;
  • of je werkt minder dan 60% als leerkracht met een vaste benoeming;
  • of je werkt minder dan 50% als leerkracht zonder vaste benoeming.

Ergens een kruisje gezet? Dan is je eigen zaak jouw belangrijkste bron van inkomsten, en word je automatisch zelfstandige in hoofdberoep. In dat geval heb je recht op de hele boterham aan sociale bescherming.


Ben je niet helemaal zeker van je vakjes? Neem dan contact op met Xerius. Onze experts weten jou snel te vertellen welk statuut bij jou past.

Contacteer een expert



De administratieve formaliteiten om te starten als zelfstandige

Om je eigen zaak te starten moet je enkele administratieve watertjes doorzwemmen – je leeft nu eenmaal in België. Voor sommige stappen kan je terecht bij Xerius Ondernemingsloket, andere zal je zelf moeten ondernemen. Let wel op dat je geen stap overslaat. Want pas als je elke fase achter de rug hebt, mag je jezelf officieel een zelfstandige in hoofdberoep noemen.




Stap 1: ga langs bij je ondernemingsloket

Voor je verplichte wettelijke registratie als zelfstandige spring je (digitaal) binnen bij het Ondernemingsloket. Een tip: doe een beroep op Xerius. Je kent ons nu al een beetje, en wij zien jou echt graag komen. Dat kan trouwens ook volledig digitaal.


Onze experts zorgen met plezier voor:

  • je inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Je krijgt dan een ondernemingsnummer – de identiteitskaart voor je onderneming, zeg maar.
  • de activering van dit ondernemingsnummer als btw-nummer. Dit nummer zorgt ervoor dat het innen en doorstorten van de btw vlot verloopt. Dat nummer is zo uniek als je vingerafdruk, en het staat verplicht op alle documenten van je zaak. Concreet worden de letters ”BE” voor je ondernemingsnummer geplaatst.
  • je aansluiting als zelfstandige. Je bent dan sociaal beschermd als zelfstandige. Zo heb je, na betaling van je sociale bijdragen, recht op gezinsbijslag, wettelijk pensioen, terugbetaling van medische kosten en uitkeringen bij tegenslag. De sociale bijdragen betaal je elk kwartaal aan Xerius. Wij storten het geld voor je bescherming nog dezelfde dag door aan de overheid.
  • de aanvraag van vergunningen die je eventueel nodig hebt. De meest voorkomende kan Xerius voor jou in orde brengen, denk maar aan de alcoholvergunning of een eetwarenvergunning. Andere vergunningen mag alleen jij aanvragen. Daarvoor moet je vaak bij meerdere deuren aankloppen. Onze tip: ga langs bij de gemeente waar je je zaak wil vestigen of steek je licht op bij je beroepsvereniging of federatie.
Eigen zaak starten
Zelfstandige worden in bestaande zaak



Stap 2: deze varkentjes moet je zelf wassen

We kunnen helaas niet alle kastanjes voor jou uit het vuur halen, hoe graag we dat ook willen. Zo mogen wij onderstaande klussen niet in jouw naam regelen. Het volgende lijstje moet je dus in hoogsteigen persoon klaren:

  • Open een zichtrekening op naam van je zaak. De fiscus mag in deze rekening snuffelen, maar niet in je privérekening. Doe je echter een aankoop voor je zaak via deze privérekening? Dan kan de fiscus wel een kijkje nemen. Hou privé en professioneel daarom altijd goed gescheiden. Vermeld dit bankrekeningnummer op al je documenten, zoals offertes en facturen. 

    Tip: Heb je nog geen zakelijk bankrekeningnummer? Geen probleem. Xerius geeft je de kans om dit te regelen tijdens de online opstart van je zaak.
  • Breng je ziekenfonds op de hoogte van je start als zelfstandige. Zo ben je in orde met je verplichte ziekteverzekering. Je krijgt medische kosten terugbetaald en ontvangt een uitkering bij arbeidsongeschiktheid.



Zelfstandige in hoofdberoep: wat zijn de kosten?

De grootste hap uit je budget gaat uiteraard naar het draaiende houden van je zaak. Daarnaast duiken er hier en daar nog wat extra kosten op. Hier volgt het beknopte lijstje.




1. Opstartkosten

Zoals je al las, dien je eerst een eenmanszaak te starten. Prijskaartje: € 157,05. Kies je voor een vennootschap? Ga dan uit van zo’n € 1.500 kosten. Dat hogere bedrag is logisch, want er komt heel wat meer poespas bij kijken.




2. Je sociale bijdragen

Die bijdragen zorgen ervoor dat jij sociaal beschermd bent. Met andere woorden: dat je later een pensioen krijgt en dat je altijd beschermd bent bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.


De berekening van je sociale bijdragen is een klus voor de Einsteins onder ons. Op deze pagina vertellen we je alles wat je moet weten over de berekening van je sociale bijdragen.

Hebben sociale bijdragen gevolgen voor je belastingen?

Inderdaad: die gaan naar beneden. De sociale bijdragen die je betaalt zijn immers een beroepskost. Je trekt ze dus af van het inkomen dat je aangeeft in de personenbelasting. Zorg er daarom voor dat je bijdragen altijd in verhouding staan tot je inkomen. Zo heb je meer kosten wanneer je meer inkomen hebt, en dat is fiscaal de slimste werkwijze.

3. Provinciebelastingen

Elk jaar valt er een aangifteformulier en een factuur in de bus, getekend: je provincie. Hoe groter de oppervlakte van je bedrijf, hoe gepeperder de rekening van de provinciebelasting. Elke provincie hanteert een eigen tarief. Oost-Vlaanderen is het duurst, Vlaams-Brabant het goedkoopst.




4. Je belastingen: beroepskosten maken is het motto

De kans is groot dat je eenmanszaak jou in een hoge belastingschijf katapulteert, met een aanslagvoet van 45 of 50 procent. In dat geval is het belangrijk om onkosten te maken en zo deze belastingen te verlagen. Welke uitgaven daarvoor in aanmerking komen? Dat lees je allemaal in dit artikel.




5. Vergeet je verzekeringen niet

Denk in de eerste plaats aan je verplichte verzekeringen, zoals een brandverzekering voor het pand waarin je zaak gevestigd is. Ook voor dure machines laat je beter een polis opstellen.


Wil je weten welke verzekeringen jij nodig hebt? Daarvoor kan je de Xerius verzekeringsbuddy raadplegen, de handige tool van Xerius. Of klop aan bij je verzekeringsagent.




6. Je boekhouder sluit het lijstje af

Deze kosten heb je enigszins in de hand. Maar weet dat een goede boekhouder altijd goud waard is en zichzelf dubbel en dik terugverdiend. Hier leggen we je uit hoe je een boekhouder vindt die perfect past bij jou en je zaak.



Deze pagina voor je samengevat

  • Starten in hoofdberoep of niet? Dat is geen keuze. De situatie waarin je je bevindt, bepaalt in welke categorie je aansluit.
  • Je start door (digitaal) langs te gaan bij Xerius ondernemingsloket.
  • Je bepaalt zelf welk prijskaartje vasthangt aan je start als zelfstandige in hoofdberoep. De kost van de inschrijving is alvast een meevaller.