Je merknaam als fundament van je logo

De kracht van een sterk logo valt nauwelijks te onderschatten. Een appel met een hap eruit? Apple. De beroemde “swoosh”? Nike. Een groene krokodil? Lacoste. Een dame met een mand vol fruit op het hoofd? Chiquita. Een mannetje van rubberbanden? Michelin. Sommige merksymbolen worden zo sterk, dat je de merknaam gewoon kan weglaten. 

Zo’n impact met je logo bereik je niet van vandaag op morgen. Toch loont het de moeite om met zorg naar je logo te kijken. Kies je voor een afbeelding of hou je het bij letters? Welke kleuren kies je? Hanteer de vuistregels hieronder, en je bent al een eind op weg.

Je logo ontwerpen: een woord, een beeld of een combinatie?

Een woordmerk zet je naam duidelijk in de verf.

Visueel is zo’n letterwoord geen dankbare speeltuin, maar een goede grafisch ontwerper kan er veel kanten mee uit. Met een opvallend lettertype, spiegelschrift of een bewerking van de letters trek je toch de aandacht.


Zorg ervoor dat het lettertype – modern, klassiek of strak – aansluit bij de persoonlijkheid van je zaak. Vermijd de valkuil van veel lijnen en krullen. Dat keldert de leesbaarheid van je logo, zeker op het scherm van een smartphone, tablet of computer.


Wil je uitpakken met een uniek lettertype? Koop dan een eigen font aan – liefst het complete pakket, zodat je ook tekst kan onderlijnen of in het vet zetten. Hou er wel rekening mee dat ontvangers van je communicatie dit unieke lettertype niet hebben. In dat geval zien zij je tekst verschijnen in een standaard lettertype, zoals Times New Roman. Daarom kan je ook de kerk in het midden houden, en het unieke lettertype enkel gebruiken voor je logo en slogan. De andere teksten kan je dan in een standaard font zetten.




Het beeldmerk: de abstracte samenvatting van je zaak in één beeld

Is naamsbekendheid niet je prioriteit, dan kan je kiezen voor een figuur, beeld, symbool of tekening als logo. Je kent vast wel het leeuwtje van Delhaize, de schelp van Shell of het vogeltje van Twitter. Je beeldmerk dient niet alleen erg herkenbaar te zijn, het moet jou ook onderscheiden van je concurrenten. Heb je plannen om de grens over te steken? Zorg er dan voor dat je logo ook in het buitenland steek houdt. De tijger van Esso was bijvoorbeeld geen succes in de landen van Zuid-Oost Azië, waar het dier niet geassocieerd wordt met kracht, maar met gevaar.




Een combinatielogo combineert het beste van 2 werelden

De beroemdste merken ter wereld zagen ooit het licht als een combinatielogo. Twintig jaar geleden adverteerde McDonald’s de beroemde “M” nooit zonder de merknaam. Eens de “brand awareness” door het dak ging, kon de naam steeds vaker achterwege blijven. Voor jouw zaak is dat nog toekomstmuziek. Maar door logo en merknaam te combineren zet je alvast een verstandige eerste stap naar een grotere naamsbekendheid.




Enkele vuistregels voor een logo uit de duizend

  1. Om te beginnen met drie open deuren in te trappen: je logo moet steek houden, aantrekkelijk zijn en de aandacht van je doelgroep trekken.
  2. Je logo hoeft niet complex of ingenieus te zijn. Integendeel: een goed logo is duidelijk en vraagt amper uitleg. Het maakt duidelijk welke producten of diensten je levert.
  3. Maak bij voorkeur een actief logo. Zorg dat er beweging inzit. Remember the swoosh?
  4. Hou er altijd rekening mee dat kleuren gevoelens met zich meebrengen. Geel is geluk, groen is natuur, blauw is betrouwbaarheid, wit is kalmte. Tenminste, hier bij ons. In Japan is wit de kleur van de dood. Moraal van het verhaal: zelfs de keuze van een kleur moet je zorgvuldig afwegen, zeker als je internationale ambities koestert.





Maak je jouw logo zelf?

Dat is natuurlijk ook een optie, vooral wanneer je wat artistiek aangelegd bent. Een gouden raad: koop nooit een voorgefabriceerd logo. Dat is best goedkoop, maar je verloochent de eigenheid van je zaak. Bovendien bestaat het gevaar dat je jouw logo op een dag elders ziet opduiken, omdat het ook aan andere ondernemingen is verkocht.


In de zoektocht naar een logo is het samenstellen van een moodboard een slimme eerste stap. Verzamel alle mogelijke beelden die bij je onderneming passen: logo’s, foto’s, tekeningen, personages, alles wat de sfeer ademt van je bedrijf of product. Dat doe je niet om te kopiëren, maar om uit te vinden welke stijlen jij verkiest. Voor een grafisch ontwerper is zo’n moodboard een onmisbare routekaart.


Vraag ook regelmatig feedback van mensen met een frisse blik. Wanneer je dag in dag uit met het logo bezig bent, zie je door de bomen het bos niet meer. Zeker bij het finale doorhakken van de knoop kan een nieuwe kijk verhelderend zijn.


Wat ook een belangrijke rol speelt bij de keuze van je logo: zorg ervoor dat het als gegoten zit op alle mogelijke communicatiedragers. Je logo moet niet alleen knallen in je etalage, maar ook op je offertes, facturen en eventuele relatiegeschenken.


Tot slot nog dit: je kan niet alleen je logo laten ontwerpen, maar ook je complete huisstijl. Zo stapt je bedrijf of merk naar de doelgroep toe in stijl, als een dame of heer in haute couture.