Een logo ontwerpen voor je zaak

Je naam heeft een zaak gekregen? Dan is het tijd voor de visuele kant van je identiteit: een logo gebaseerd op je merknaam. Maar hoe begin je eraan? Waar dien je allemaal op te letten? Kan je jezelf voorbereiden? Ga je zelf aan de tekentafel zitten? Vragen, vragen en nog eens vragen. Dus volgen hier antwoorden, antwoorden en nog eens antwoorden.

Wat hou je beter in je achterhoofd?

  1. Een goed logo straalt vertrouwen uit en kwaliteit. Schenk er dus voldoende tijd en aandacht aan.
  2. Een prima voorbereiding is het halve werk. Dat doe je door goed na te denken over de identiteit van je zaak.
  3. Een sterk logo is expertenwerk. Huur daarom een freelancer of een agency in.




Wat is het nut van een logo?

Je merknaam is de naam van je onderneming, je logo het gezicht. Woord en beeld vormen samen het wezen van je identiteit. Ze zijn het fundament van de communicatie die je zaak voert naar je doelgroep. Vergelijk het met een ontmoeting. Je eerste indruk bepaalt vaak je mening over iemand. Dat is net zo met je zaak. Een verzorgd logo staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en degelijkheid. Je naam en je logo zijn de eerste indrukken die je potentiële klant over je zaak oppikt. Op basis daarvan beslist hij – in een fractie van een seconde – of hij met jou in zee gaat.




Een voorbeeld maakt veel duidelijk

Een logo is geen spielerei voorbehouden aan de grote ondernemingen van deze wereld. Zelfs voor een kleine speler of eenmansbedrijf maakt een sterk logo het verschil. Bekijk maar eens dit logo van Quantumize, een consultantbureau. De cirkel met het puntje staat voor de letter Q, de eerste letter van de merknaam. De cirkel zelf staat symbool voor een tafel, want als consultant brengt zaakvoerder Pascal Renders mensen daar samen. Het puntje is Pascal zelf, die naar een consensus (eveneens de cirkel) toe werkt. Aan de hand van dit logo kan de zaakvoerder het hele verhaal van zijn bedrijf vertellen. En dat is van goudwaarde om potentiële klanten te overtuigen.

Aan de slag voor het maken van een sterk bedrijfslogo

Stap 1: bepaal de identiteit van je onderneming

Je merkt het al in het voorbeeld hierboven: een goed logo weerspiegelt de identiteit van de onderneming. Daarom dien je eerst en vooral vast te leggen waar je zaak voor staat. De onderstaande vragen kunnen helpen om je persoonlijkheid zo precies mogelijk af te lijnen.

  • Wie ben jij? Hoe functioneert je onderneming? Wat zijn je pluspunten?
  • Wat is je doel? Wat wil je bereiken?
  • Wie bewonder je in de sector? Naar welke organisaties kijk je op? Dat mag gerust ook een wereldspeler zijn.
  • Welk bedrijf benijd je voor zijn mooie en juiste communicatie?
  • Welke bedrijven doen het helemaal anders binnen je vakgebied? Welke kanalen gebruiken zij?
  • Waar wil je gezien worden? In de straat? Op televisie? Op het internet?

Net als voor een merknaam is het belangrijk om voor je logo iets verder te kijken dan sluitingstijd vanavond. Waar wil je staan met je zaak binnen vijf of tien jaar? Is je huidige logo dan nog bruikbaar?


Eventueel kan je de werkwijze ook omdraaien: ontwerp een logo dat toont waar je heen wil. De Stad Mechelen is daarvan een mooi voorbeeld. Zij kwamen indertijd op de proppen met een logo dat de waarden weerspiegelde die de stad voor ogen had: modern, vooruitstrevend en kleurrijk. Dit logo was een leidraad naar de toekomst toe. Het past nu perfect bij de identiteit van Mechelen als moderne, multiculturele stad.

De gouden raad van een expert: “zorg ervoor dat je logo jou onderscheidt van de concurrentie”

Tom Andries is creatief designer bij Today, een bureau gespecialiseerd in het ontwerpen van logo’s en huisstijlen. “Mensen die een logo willen zeggen vaak: ik wil iets zoals mijn concurrent. Maar het is net de kunst om iets anders te doen, zodat je opvalt als merk. Een goede branding geeft jouw zaak een interessante smoel in alles wat je schrijft, toont en zegt. Dat begint bij de merknaam, en zet zich door in het logo. Onthoud altijd: het is de bedoeling dat je logo je identiteit weerspiegelt. Als je daarin slaagt, ben je goed bezig, want je identiteit is uniek.”

Stap 2: denk goed na over wat je zoekt in een logo

De kracht van een sterk logo valt nauwelijks te onderschatten. Een appel met een hap eruit? Apple. De beroemde “swoosh”? Nike. Een mannetje van rubberbanden? Michelin. Sommige merksymbolen worden zo sterk, dat je de merknaam gewoon kan weglaten.

Zo’n impact met je logo bereik je niet van vandaag op morgen. Maar je moet toch ergens beginnen, dus loont het de moeite om vanaf dag één met zorg naar je logo te kijken. Je logo kan bestaan uit een woord, een beeld of een combinatie van beide. Hieronder lichten we het even toe.



Een woordmerk zet je naam duidelijk in de verf.

Visueel is zo’n letterwoord geen dankbare speeltuin, maar een goede grafisch ontwerper kan er toch veel kanten mee uit. Met een opvallend lettertype, spiegelschrift of een bewerking van de letters trek je de aandacht. Zorg ervoor dat het lettertype – modern, klassiek of strak – aansluit bij de persoonlijkheid van je zaak. Vermijd de valkuil van veel lijnen en krullen. Dat keldert de leesbaarheid van je logo, zeker op het scherm van een smartphone, tablet of computer.


Wil je uitpakken met een uniek lettertype? Koop dan een eigen font aan – liefst het complete pakket, zodat je ook tekst kan onderlijnen of in het vet zetten. Hou er wel rekening mee dat ontvangers van je communicatie dit unieke lettertype niet hebben. In dat geval zien zij je tekst verschijnen in een standaard lettertype, zoals Times New Roman. Daarom kan je ook de kerk in het midden houden, en het unieke lettertype enkel gebruiken voor je logo en slogan. De andere teksten kan je dan in een standaard font zetten.



Het beeldmerk: de abstracte samenvatting van je zaak in één beeld

Is naamsbekendheid niet je prioriteit, dan kan je kiezen voor een figuur, beeld, symbool of tekening als logo. Je kent vast wel het leeuwtje van Delhaize, de schelp van Shell of het vogeltje van Twitter. Je beeldmerk dient niet alleen erg herkenbaar te zijn, het moet jou ook onderscheiden van je concurrenten. Heb je plannen om de grens over te steken? Zorg er dan voor dat je logo ook in het buitenland steek houdt. De tijger van Esso was bijvoorbeeld geen succes in de landen van Zuidoost Azië, waar het dier niet geassocieerd wordt met kracht, maar met gevaar.



Een combinatielogo combineert het beste van 2 werelden

De beroemdste merken ter wereld zagen ooit het licht als een combinatielogo. Twintig jaar geleden adverteerde McDonald’s de beroemde “M” nooit zonder de merknaam. Eens de “brand awareness” door het dak ging, kon de naam steeds vaker achterwege blijven. Voor jouw zaak is dat nog toekomstmuziek. Maar door logo en merknaam te combineren zet je alvast een verstandige eerste stap naar een grotere naamsbekendheid.




Stap 3: een goed logo herkennen

Laat ons beginnen met drie open deuren in te trappen. Je logo moet...

  1. steek houden;
  2. aantrekkelijk zijn;
  3. de aandacht van je doelgroep trekken.

Een complex of ingenieus logo is uit den boze. Integendeel zelfs, een goed logo spreekt voor zich. Het maakt meteen duidelijk voor welke producten of diensten men bij jou kan aankloppen.


Een actief logo, waar wat beweging in zit, is altijd een plus. Aan welk voorbeeld denk je nu? Inderdaad, de swoosh van Nike. Vergelijk ook eens de olifant van Côte d’Or met het exemplaar van vroeger? De huidige dikhuid beweegt.


Hou ook rekening met de kleur. Kleuren brengen altijd gevoelens met zich mee. Geel is geluk, groen is natuur, blauw is betrouwbaarheid, wit is kalmte. Tenminste, hier bij ons. In Japan is wit de kleur van de dood. Moraal van het verhaal: zelfs de keuze van een kleur moet je zorgvuldig afwegen, zeker als je internationale ambities koestert.


Wat ook een belangrijke rol speelt bij de keuze van je logo: zorg ervoor dat het als gegoten zit op alle mogelijke communicatiedragers. Je logo moet niet alleen knallen in je etalage, maar ook op je offertes, facturen en eventuele relatiegeschenken.




Stap 4: je logo laten ontwerpen

Ook al heb je het als startende ondernemer niet breed, leg toch wat budget opzij voor je grafische identiteit. Een gouden raad: plikplok niet zelf je logo in elkaar. Je stopt er veel tijd in en de kans is bijzonder groot dat je de mist ingaat bij je publiek. Vergeet niet dat je logo een afspiegeling is van je identiteit. Gebrekkige kwaliteit, onbetrouwbaar, ouderwets – consumenten maken deze associaties dikwijls onbewust, in enkele seconden, op basis van een eerste indruk. En die komt vaak van je logo.



Klein budget? Laat je logo ontwerpen, schakel een freelancer in

Je hoeft de loterij niet te winnen om professionele hulp te kunnen betalen. Er zijn altijd startende designers op de markt, wiens vraagprijs vaak omgekeerd evenredig is aan hun talent. Je vindt deze witte raven op websites zoals freelancer.be, of op sociale media zoals Pinterest. Slalom er door het werk dat je ziet en contacteer de graficus die het meest in jouw smaak valt. Als het klikt tussen jullie en de prijs is interessant, dan kan je logo vorm krijgen.


Toets de ideeën van je graficus kritisch af. Welk gevoel krijg je bij het voorstel? Weerspiegelt het je identiteit? Geef zo precies mogelijk feedback, want met commentaar als “ik voel het niet” kan je graficus weinig aanvangen. Vraag ook de mening van anderen. Als jij dag in dag uit met het logo bezig bent, zie je door de bomen het bos niet meer. Maar hou er altijd rekening mee dat je logo niet de hele wereld kan plezieren. Jouw eigen mening weegt altijd het zwaarst.



Heb je een groter budget? Klop dan aan bij een agency

Aan gespecialiseerde agentschappen zoals Today of OnlyHumans hangt natuurlijk een groter prijskaartje. Maar je krijgt er meer voor in de plaats. Een agency kan bijvoorbeeld ook nadenken over je huisstijl en merkidentiteit. Bovendien hoef je zelf amper de handen uit de mouwen te steken, behalve om een kop koffie te drinken tijdens de meetings.


Zo kan je agentschap jou ook vertellen:

  1. welke thema’s je doelgroep belangrijk vindt, en waarover je kan communiceren;
  2. wat een unieke, onderscheidende identiteit kan zijn, en hoe deze moet evolueren in de toekomst;
  3. via welke kanalen je de doelgroep kan bereiken;
  4. hoe je jouw zaak kan promoten en een webshop kan uitbouwen;

Moraal van het verhaal: heb je er de centen voor, dan is het een goed idee om een agency in te schakelen. Zij zorgen ervoor dat je product of dienst, waar jij al je latijn in stopt, op de boodschappenlijst van je doelgroep staat.




Weinig logo’s zijn futureproof

Je onderneming evolueert, en je logo moet gelijke tred houden. Hou je merk regelmatig tegen het licht, want ook logo’s en huisstijlen kunnen stof verzamelen. Zelfs de sterkste logo’s ter wereld krijgen regelmatig een update. Tik op Google eens in “evolution logo Coca-Cola”, en je ziet een stuk designgeschiedenis op je scherm.


Hou altijd in je achterhoofd dat je logo je identiteit weerspiegelt. En je wil toch niet dat je doelgroep denkt, bij een blik op jouw exemplaar: “nice try, boomer. Maar ik zoek wel even verder”.