Juiste online gegevens: zo vinden klanten je

De kans dat je hier terechtkwam via een zoekmachine als Google is groot. Als ondernemer zorg je er ook best voor dat klanten je op dezelfde manier online vinden. Juiste gegevens online zetten is voor jou als startende ondernemer dan ook ontzettend belangrijk. Gebruik onze tips en tricks om mogelijke klanten naar jouw zaak te leiden.

Waarom is het zo belangrijk?

Je bent makkelijker vindbaar

Een website wordt tot duizend keer meer bezocht dan de etalage van een fysieke winkel. Veel potentiële kopers dus. En die moeten allemaal de weg vinden naar de juiste verkoper.


Stel, An van drie straten verder is op zoek naar iemand om haar computer te herstellen. Ze googelt even en vindt de dichtstbijzijnde reparateur vijftien kilometer verderop, want jouw gegevens staan niet correct. Wat denk je? Zou ze haar laptop niet liever bij jou binnenbrengen? Tuurlijk wel, maar als de informatie over jouw zaak niet correct online staat, loop je haar mis.




Je straalt vertrouwen uit

Hoe ben jij als klant? Bij welke zaak ga jij langs? De zaak waarvan de website alles duidelijk en helder vermeldt? Of de zaak waar de helft van de gegevens ontbreekt? Wij durven te gokken dat je voor de eerste zaak kiest. Die straalt immers vertrouwen uit.


Je website is dé plek om alle vragen van je klanten weg te nemen. Laat hen bijvoorbeeld niet twijfelen of je winkel open is en vermeld duidelijke openingsuren en sluitingsdagen. Zo neem je drempels weg en zorg je er onbewust voor dat jouw zaak de plek is voor hun volgende aankoop.





Welke gegevens vermeld je?

Sommige zaken moet je absoluut vermelden. Zie het maar als de basis waarbij je altijd werkt met juiste, duidelijke en overzichtelijke termen.


Vink deze checklist af en je kan gerust zijn dat je een stevig fundament hebt.

  • Openingsuren en sluitingsdagen
  • Adresgegevens
  • Contactgegevens zoals telefoonnummer en e-mailadres
  • Reviews
  • Foto’s van je winkel, je merk of je collectie.
  • Een korte ‘over ons’ rubriek. Daarin leg je uit wie jij bent. En je vertelt het verhaal van het hoe en waarom van jouw zaak. Een persoonlijk verhaal met mogelijk een hoek af. Zo kan je je onderscheiden.

Dat lijken logische zaken, toch worden ze vaak vergeten. Terwijl je als consument vaak je beslissing maakt op basis van deze gegevens. Is de winkel open tijdens de middag? Ziet het eten er op de foto goed uit? Besteed hier dus zeker voldoende aandacht aan.


Wil je echt alles halen uit je online verhaal? Kopieer dan de vragen die je stelt bij een fysieke winkel naar je online winkel. Denk na over de angsten die klanten kunnen hebben bij de aankoop van je product of dienst. En werk deze weg door helder te communiceren.


Vragen die je kan beantwoorden:

  • Hoe kan ik contact opnemen?
  • Welke specificaties heeft een product?
  • Hoe werkt dit product?
  • Hoe kan ik iets terugsturen als ik achteraf ontevreden ben?
  • Is dit product op voorraad? En in mijn maat?
  • Hoe krijg ik bevestiging dat mijn pakketje is besteld? Hoe kan ik dit opvolgen?
  • Via welke betaalmethode kan ik betalen?

Heb jij een product dat moeilijker is om online te verkopen? Ook dan kan je twijfels wegnemen. Verkoop je bijvoorbeeld gordijnen? Geef dan de mogelijkheid om een staaltje te bestellen. Zo kan je voor bijna ieder product een creatieve oplossing bedenken die hindernissen wegneemt en jouw klant je product laat kopen.

TIP

Laat iemand uit je doelgroep je website eens opzoeken en nalezen. Vindt hij of zij je makkelijk terug? Is de info die je geeft duidelijk? Zijn er nog vragen? Het levert je een schat aan informatie op.


Jij bent specialist en weet alles over je product. Dat zorgt ervoor dat je zaken vanzelfsprekend vindt die dat misschien helemaal niet zijn. Iemand uit je doelgroep is minder bekend met je business en daarom de ideale spiegel om jouw webpagina helder te maken voor iedereen.

Laat zien wat andere klanten doen en denken

Heb je al meer dan 1.000 volgers op je sociale media? Honderd klanten die al iets bij jou bestelden? Of zeven die een positief bericht achterlieten over jouw dienstverlening? Speel dit uit. Als mensen twijfelen zijn ze geneigd te kijken naar het gedrag van anderen. Laat daarom zien wie er allemaal gelooft in jouw product, dienst of merk. Het is het duwtje in de rug dat veel potentiële klanten nodig hebben. Met een moeilijke term noemen we dat het ‘social proof’-concept.


Recensies zijn het bekendste voorbeeld van social proof. Wil je recensies gebruiken? Vraag er dan actief naar. Klanten zijn immers sneller geneigd om een review achter te laten als je hen dat specifiek vraagt. Vraag het persoonlijk, via e-mail of via een link op je website. Er zijn verschillende mogelijkheden. Aan jou de keuze voor de methode die voor jou het beste werkt.

Een goede voorbereiding is de beste start

Wil je zeker zijn dat je aan alles gedacht hebt bij je start als zelfstandige? Ga dan zeker even langs de overzichtspagina. Daar krijg je een handig draaiboek voor een geruste start.

Naar het overzicht

Waar moet ik dit allemaal in orde brengen?

Het korte antwoord? Op alle kanalen waarop je actief bent.




Je website

Je website is je online etalage. Zoekt iemand info over jou? Zorg er dan voor dat hij of zij antwoorden vindt via zoekmachines. Dat wordt ook wel eens 'SEO' of 'search engine optimization' genoemd. Door met de juiste woorden de vragen van je potentiële klanten te beantwoorden, kom je naar voren in de zoekresultaten. En daar moet je geen cent voor betalen.


Hoe beter je website in orde is, hoe meer kans dat je bovenaan de zoekresultaten staat!




Google Mijn bedrijf

Google My Business of Google Mijn Bedrijf verzamelt alle bedrijfsgegevens, zoals openingsuren, foto’s en contactgegevens. De toepassing presenteert ze in een overzichtelijk kaartje aan al wie op zoek is naar een bepaalde dienst of bedrijf, of er toevallig op stuit.


De kans is groot dat je zelf ook al Google My Business gebruikte. Bijvoorbeeld om een leuk eetplekje te zoeken voor de lunch.


Dit kaartje wordt intussen automatisch ingesteld als een nieuw bedrijf zich binnen een bepaald geografisch gebied vestigt. Maar het is zeker aan te raden om je bedrijf even op te zoeken. Zo weet je zeker dat je bedrijf tevoorschijn komt en de getoonde gegevens kloppen.


Voor starters is het een onmisbare tool om je zaak op de kaart te zetten – letterlijk. Zo helpt Google My Business je zaak vooruit:

  • Je hebt een extra uithangbord. Dat helpt voor je SEO, je online vindbaarheid.
  • Je kan er je gegevens juist zetten: je adres, telefoonnummer, website en openingstijden.
  • Je wekt er de interesse van klanten door je profiel up-to-date te houden met nieuwe foto’s, speciale aanbiedingen en promoties.
  • Je kan reageren op reviews: positief en negatief. Zo toon je dat je begaan bent met je klanten.

Hoe begin je eraan? Eerst en vooral maak je een account aan. Dat is gratis. Hoe je het verder stap voor stap aanpakt, lees je in dit interessante artikel.




Sociale media

Actieve, verzorgde sociale media stralen vertrouwen uit. Bovendien dient het als een extra toegangspoort waardoor klanten eenvoudig hun weg vinden naar jouw website.


Wil je actief zijn op sociale media? Hiervoor werk je best met een communicatieplan. In dat plan bepaal je hoe je welke kanalen je wil gebruiken en waarom. Afhankelijk van de antwoorden op die vragen bepaal je welke gegevens je op welk kanaal vermeldt.



Deze pagina voor jou samengevat:

  • Je online aanwezigheid is je digitale vitrine
  • Zet je gegevens juist en haal twijfels weg, trek de klant over de streep
  • Vraag om getuigenissen. Kopers doen kopen.




Wat je nog kan interesseren

Hoe maak je een slim communicatieplan?

Lees meer

Hoe maak je een sterk logo?

Lees meer

Verkoopkanalen: hoe bereik je je klanten?

Lees meer