Een webshop starten, hoe begin ik eraan?

Een nieuwe zaak starten zonder een webshop te openen? Dat is vandaag zo ondenkbaar als een café zonder bier. Gelukkig is het geen heksentoer om een goede webwinkel op poten te zetten. Sterker nog: met de tips in dit artikel maximaliseer je jouw kansen op succes.


Waarom een webshop starten?

10 miljard euro – dat is een 1 met 10 nullen erachter. Zoveel besteedde de consument het voorbije jaar aan online shoppen. Met je eigen webshop kan je daar een mooi graantje van meepikken. Twijfelen is echt niet nodig, want:

  • je webshop maken is goedkoop en makkelijk
  • je winkel zorgt 24 uur op 24, 7 dagen op 7 voor inkomsten
  • je webshop draait automatisch, er hoeft niemand achter de toonbank te staan
  • klanten naar je winkel trekken is makkelijker online dan in het echt
  • last but not least: je ondernemingsloket helpt jou graag op weg!



Je webshop maken: hoe begin je eraan?

Goed voorbereid is half gewonnen

Stap 1: stel een businessplan op

Dat is veel makkelijker dan het klinkt. Het komt er simpelweg op neer dat je de onderstaande vragen beantwoordt:

  • wat is het huidige aanbod op het internet? Wie zijn mijn concurrenten?
  • hoe onderscheid ik me van de anderen?
  • naar welke markt richt ik me? Vlaanderen, Nederlandstaligen of de hele wereld?
  • welke prijs vraag ik? Hoeveel winst maak ik daarop?
  • welke vaste kosten maak ik, zoals voor leveranciers en IT?

Op het internet sprokkel je al deze antwoorden bij elkaar. Zoek vooral uitgebreid genoeg, ook in het Engels. Want misschien wordt jouw product al verkocht in een Amerikaanse webwinkel, en gaan Belgische consumenten daar heel voordelig shoppen.



Stap 2: zoek de juiste leveranciers

Net als bij een fysieke winkel zijn goede en betrouwbare leveranciers cruciaal. Ook hierover vind je heel wat info op het wereld wijde web. Vind geschikte leveranciers voor elke stap in het proces. Dus niet alleen voor het materiaal om je product te maken, maar ook om het te verpakken.



Stap 3: vind de geschikte verzenddienst

De eerste vraag daarbij is: verstuur je enkel binnen België? In dat geval kan bpost volstaan. Kijk je over de landsgrenzen? Dan kan je met de grote jongens werken – zoals UPS, FedEx, DPD of DHL – waar je één aanspreekpunt hebt. Je kan ook kiezen voor het goedkopere tarief van verschillende postbedrijven, als je het meer omslachtige proces voor lief neemt.


Een interessant alternatief is SendCloud. Deze partij werkt zonder vast contract of verplicht aantal pakjes per maand. Dat is ideaal wanneer je relatief weinig zendingen verstuurt.


Een tweede kwestie die op je bord ligt: de snelheid van levering. Hoe snel willen jouw klanten hun pakket ontvangen? Is levering binnen een dag echt nodig? En moet dat ook in het weekend? In de sprint zijn particuliere koerierdiensten onklopbaar, maar er hangt een hoger prijskaartje aan vast. Over de prijs gesproken: hou ook rekening met het gewicht. Voor zware pakketten betaal je al snel een smak geld meer.



Stap 4: neem een aanloop naar je bestaan als zelfstandige

Zelfstandige worden doe je niet van vandaag op morgen. Je doorzwemt veel administratieve watertjes en hakt heel wat knopen door. Start je bijvoorbeeld als eenmanszaak of vennootschap? Doe je dat in hoofd- of in bijberoep?


Een pasklaar antwoord ligt niet altijd voor het grijpen. Daarom ontwikkelde Xerius Ondernemingsloket een handig instrument: Xerius Drive. Op basis van eenvoudige vragen doorloop je alle stappen op weg naar een eigen zaak. Dat biedt jou de geruststelling dat je in optima forma aan de start komt.

Laat je begeleiden bij je voorbereiding







De grote stap: ga online met je webshop

Welke (domein)naam kies je?

Het spreekt voor zich dat je de naam uitkiest met de grootste zorg. Daarbij zijn drie criteria van belang: catchy, onderscheidend en vooral duidelijk. Zo heeft een beschrijvende naam – denk bijvoorbeeld aan “slagroomtaartendirk.be” – twee doorslaggevende voordelen:

  • makkelijk te onthouden, wat een rol speelt bij mond-tot-mondreclame;
  • een hogere ranking in Google als iemand “slagroomtaarten” zoekt.

Een prima naam gevonden? Ga dan eerst en vooral na of de domeinnaam nog vrij is. Controleer ook of er geen concurrent bestaat met een gelijkaardige naam. Dat kan bijvoorbeeld op een website zoals eurodns.be.


Kijk bij de keuze van je naam ook verder dan vandaag. Ga je in de toekomst – naast slagroomtaarten – ook chocoladekoeken verkopen? Of wil je de Franse markt veroveren? Hou daar allemaal rekening mee wanneer je het kind een naam geeft.



Welke webshop gebruik je...

Ben je zo’n beetje wegwijs op het web, dan kan je zelf je webshop maken. Voor een eenvoudige winkel kom je met Wordpress al een heel eind ver. Je kiest uit honderden lay-outs, waar je een “voorgebouwde” winkel – zoals WP eCommerce en Wooocommerce – aan koppelt als plug-in. Ga je voor het grotere werk? Kies dan voor Magento, Virtuemart of Hikashop, die complexere betaalmethodes mogelijk maken.


Je bent helemaal geen webheld? Dan is het beter om een webbureau onder de arm te nemen. Contacteer verschillende partijen en vergelijk de offertes. Hou daarbij het prijskaartje goed in het oog. Bouw je een relatief eenvoudige webshop, dan hoeft je leverancier geen indrukwekkend e-commercesysteem te ontwikkelen. Je bent dan beter af met gratis software of een huurformule. Anders betaal je je blauw aan functionaliteiten die je zelden of nooit gebruikt.



...en welk betaalsysteem hoort daarbij?

Een klant die zijn favoriete betaalsysteem niet ziet, haakt hoogstwaarschijnlijk af. Daarom kan je meteen alle betaalmogelijkheden voorstellen, van Bancontact over Maestro, Visa en Mastercard tot Paypal. Maar daar hangt – hoe raad je het – een prijskaartje aan vast. In een eerste fase kunnen Paypal en online overschrijvingen misschien volstaan.



Mooi om naar te kijken, makkelijk te gebruiken

Ondanks het succes van online winkelen bestaat er nog veel drempelvrees bij de consument. Zorg er daarom voor dat je webshop vertrouwen uitstraalt, zodat je klant zonder achterdocht zijn portemonnee bovenhaalt. Geef beeld en tekst meer klasse door een professionele designer en copywriter in te schakelen. Die investering betaalt zich gegarandeerd terug.


Ook belangrijk om te weten: de consument heeft centen, maar geen geduld. Maak je webshop overzichtelijk in één oogopslag. En geef je bezoeker met één klik van de muis toegang tot je populairste aanbod.




Nu ben je klaar voor de start

Lanceer jezelf als zelfstandige

Staat je winkel in de steigers? Dan is het nu jouw beurt. Zonder zelfstandig statuut mag je immers geen eurocent verkopen. Bijgevolg staan de volgende stappen op jouw programma:

  • je ondernemingsnummer aanvragen
  • het nummer laten activeren bij de btw
  • aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds
Starten als zelfstandige

Reken je btw aan?

Blijf je actief binnen België, dan is het makkelijk: het “normale” btw-tarief van 21% is meestal van toepassing.


Verkoop je ook in andere EU-landen, dan wordt het al wat complexer. Je rekent dan ook btw aan, behalve wanneer je verkoopt aan bedrijven. In dat geval wordt de btw “verlegd” naar je koper. Is de hele wereld klant, dan krijg je te maken met douanekosten. Klop dan zeker aan bij een boekhouder, want in dit fiscale labyrint vindt een kat haar jongen niet terug.



Hou rekening met de wettelijke verplichtingen

Lap onderstaande regels niet aan je laars, want er staan behoorlijk strenge straffen op. Je webshop zou dus wel eens met een behoorlijke sisser kunnen aflopen.

  • Herroepingsrecht: je klant heeft 14 dagen de tijd om zich te bedenken. Stuurt hij je product terug, dan moet jij zijn geld binnen de 14 dagen terugbetalen. Dit engagement moet je bovendien duidelijk vermelden op je website.
  • Informatieplicht: vermeld duidelijk je contactgegevens en btw-nummer op je website en in elke e-mail die je verstuurt. Voorzie elk product van een heldere prijs, inclusief (verzend)kosten en btw. Al deze informatie (product, prijs, levering …) bevestig je nog eens via e-mail na de bestelling.
  • Levertermijn: bezorg je product binnen de 30 dagen bij je klant.
  • Algemene voorwaarden: dit is alle nuttige informatie over de levertermijn en eventuele garanties. Algemene voorwaarden vermelden is niet verplicht, maar wel warm aanbevolen. Sterker nog: je zet deze beter ook nog eens in je bevestigingsmails, voor alle zekerheid.
  • Reclame en marketing: het is streng verboden om vakjes vooraf aan te vinken op je formulieren. Je klant moet altijd zelf toestemming geven, bijvoorbeeld om jouw e-mails te ontvangen.





Hoe zet je jouw webshop in de kijker?

Prima uitvalsbasissen voor de promotie van je webshop moet je niet ver zoeken. Met je vriendenkring, je contacten op social media en mond-tot-mond-reclame scoor je al behoorlijk wat impact.


Toch is het belangrijk om ook verder te kijken dan je eigen straat. Online marketing is onmisbaar om een versnelling hoger te schakelen. Optimaliseer je site voor zoektermen in Google. Gebruik Google AdWords. Start een boeiende blog. Zet een aparte Facebookpagina op. De mogelijkheden zijn eindeloos.


Tip: wil je de klant extra vertrouwen geven in je webwinkel? Probeer dan het BeCommerce-label op de kop te tikken. Dat kan door lid te worden van de BeCommerce-vereniging en een gedragscode te volgen. Dit betekent dat je – naast de wettelijke bepalingen, uiteraard – een tandje bijsteekt op het vlak van privacybescherming, betaling en bestelling, dienst na verkoop en oplossen van klachten.


Ook safeshops.be reikt een kwaliteitslabel uit om het vertrouwen in webshops te doen groeien. Stel jezelf wel de vraag of deze labels de investering waard zijn. Er hangt immers altijd een prijskaartje aan vast.






Hoeveel kost je webshop?

De regel is simpel: hoe ambitieuzer je plannen, hoe groter het prijskaartje. Heb je een creatieve hobby, en wil je die verzilveren door wat spullen online te verkopen? Dan kan je de kosten onder controle houden door zelf een webshop in elkaar te steken. Je komt dan vaak rond met een budget kleiner dan 1.000 euro.


Droom je ervan om uit te groeien tot de nieuwe Amazon of Zalando? Reken dan al gauw enkele duizenden euro voor het uitwerken van je webwinkel. Ook je hostingkosten liggen dan een pak hoger dan bij een eenvoudig exemplaar.


Altijd belangrijk om in je achterhoofd te houden: de verzendkosten. Reken op een tarief tussen 4 en 5 euro per pakje. Een tip: neem zeker de moeite om te vergelijken. Een euro verschil per pakje scheelt al snel een flinke duit.


Tot zover de werkingskosten van je webshop. Daar blijft het niet bij. Zelfstandig worden op zich brengt ook enkele rekeningen met zich mee.

  • Voor de aanvraag van je ondernemings- en btw-nummer betaal je eenmalig 155 euro.
  • Doe beroep op een boekhouder of accountant voor je btw-aangiften en de rest van je boekhouding. Ook hier luidt het credo: eerst partijen vergelijken, dan de knoop doorhakken.
  • Als zelfstandige betaal je elk kwartaal sociale bijdragen.
Maak gratis je kostenplaatje in Xerius Drive



10 gouden tips voor een webwinkel uit duizend.

  1. Zet je website in de kijker. Marketing is absoluut noodzakelijk, en dat hoeft echt geen stukken van mensen te kosten. Gebruik social media, goochel met de juiste zoektermen, hou een blog bij en doe aan e-mailmarketing. Kortom, maak dat je klanten je vinden. En dat ze terugkeren.
  2. Zorg dat je webshop werkt. Consumenten haken af wanneer je pagina teveel tijd vraagt om te laden. Consumenten hebben geen geduld, en Google verbant jou naar het kerkhof van het internet: pagina 2 van de zoekresultaten.
  3. Wees duidelijk. Gebruik heldere taal. Neem wantrouwen weg door te anticiperen op vragen waar je klanten mogelijk mee worstelen.
  4. Schep overzicht. Op een duidelijk gestructureerde, overzichtelijke webpagina is het aangenaam winkelen. Zorg dat je klanten meteen vinden wat ze zoeken. Presenteer je product zo aantrekkelijk mogelijk.
  5. Geef je klanten een veilig gevoel, zeker wanneer zij hun portemonnee moeten bovenhalen. Maak duidelijk dat zij op een beveiligde pagina terechtkomen, waar zij betalen zonder risico’s. Een gouden tip: voorzie een (beperkte) klantendienst, die de vragen van je klanten beantwoordt.
  6. Maak het makkelijk voor je klanten. Beperk het invullen van gegevens tot het absoluut noodzakelijke. Consumenten hebben geen geduld, weet je nog?
  7. Vind partners waarop je kan bouwen. Beloof je een levertijd van 3 dagen, en maakt je verzenddienst daar een maand van? Dan heeft jouw webshop een probleem.
  8. Denk goed na over je voorraadbeheer, zodat je niet met een hoop overschot zit. Je hangt beter een keer het bordje “uitverkocht” omhoog dan een stock bij te houden die jou geld kost.
  9. Hou altijd je cijfers in het oog. Ook al werk je met een prima boekhouder, hij is wel met jouw centen aan de slag.
  10. Doe niet alles alleen. Delegeren brengt kosten met zich mee, maar ook minder stress en meer plezier. En reken maar dat jouw klanten dat merken.