Handelaar Hiram: "Vroeg gesprongen, met studies als vangnet"

In de reeks ‘Spring verder’ lees je de verhalen van onze ‘Verspringers’: starters die recent een eigen zaak oprichtten en graag met jou hun eerste ervaringen delen. Hiram Bonheur (22) wist al snel dat hij voorbestemd was voor een carrière als zelfstandige en startte in 2022 zijn eigen conceptstore: Rosemary Antwerp. Hoe verging het de jonge ondernemer in zijn eerste jaar als winkeluitbater?

Kan je het filmpje niet afspelen? Dat komt door cookies waarvoor je geen toestemming gaf. Wil je het niet missen? Klik hier en bekijk het filmpje op ons YouTube-kanaal.

Zo jong mogelijk starten

“Heel wat van mijn familieleden zijn ondernemers. Dat maakt dat ik van jongs af aan ook al zelfstandige wou worden. Elke dag uit bed stappen om iets te doen wat je graag doet, vind ik veel belangrijker dan een 9-to-5-job uitvoeren waarmee je misschien wel veel geld verdient, maar niet per se gelukkig bent.”

“Jong starten schrok me niet af. Integendeel: op mijn leeftijd barst je van de energie en heb je nog niet al te veel om rekening mee te houden. Ik heb nog geen huis af te betalen of nog geen kinderen om voor te zorgen. Je kan dus beter zo vroeg mogelijk springen en zien hoe het loopt. Lukt het toch niet, dan kan je altijd een stap terugzetten. Daarom wil ik intussen ook mijn studies interieurvormgeving afwerken. Zo heb ik altijd een vangnet.”

 

 

“Elke dag opstaan om iets te doen wat je graag doet, vind ik veel belangrijker dan een 9-to-5-job uitoefenen waarmee je misschien wel veel geld verdient, maar niet per se gelukkig bent.”

Meer dan een conceptstore

“Voor ik Rosemary Antwerp startte, werkte ik als student al in enkele retailzaken en was ik ook een jaar student-zelfstandige. Als creative consultant hielp ik bedrijven en artiesten bij hun marketingacties. Zo zette ik mijn eerste stappen als ondernemer, ontwikkelde ik mijn eigen creativiteit en legde ik vooral veel contacten met modemerken en interessante mensen in de cultuursector. Ik ben nog altijd consultant, maar de focus ligt nu even op mijn winkel.”

 

 

“Rosemary Antwerp is voorlopig een conceptstore met voornamelijk kledij, maar ik wil mijn zaak graag uitbouwen tot een creatieve hub om de Antwerpse jeugd in contact te brengen met cultuur. Veel jongeren bruisen van de creatieve ideeën, maar weten niet waar ze die kwijt kunnen. Via Rosemary Antwerp wil ik hen in contact brengen met bijvoorbeeld culturele centra en musea. Zo organiseerden we vorige zomer al panelgesprekken over onder meer NFT’s, grafisch design en het vernieuwde KMSKA, dat vlak bij de conceptstore ligt.”


Jaar gesleuteld aan businessplan

“Een neef die in Parijs woont, hielp me bij de opstart en stapte mee in de vennootschap. Hij heeft ervaring met dit soort ondernemingen én heeft veel contacten in de modesector. Wel werd het moeilijk om vanuit Parijs mee te blijven besturen. Daarom is hij intussen aandeelhouder af en neem ik nu vrijwel alleen de grote beslissingen. Een vriendin, Jana, staat nu wel mee in de winkel en werkt zich gaandeweg meer in.”

 

“Mijn neef hielp me in het begin vooral bij mijn businessplan. We sleutelden er bijna een jaar aan. Een businessplan maken is zeker niet het plezantste aspect van je opstart als zelfstandige. Het was voor mij het moment dat de stress toesloeg. Maar het is nu eenmaal enorm belangrijk voor de toekomst van je zaak.”

In de kijker: kosten en verzekeringen

Als startende handelaar heb je een aantal specifieke kosten. Maar er bestaan ook enkele verzekeringen waarmee je je optimaal indekt. Hiram vertelt je er meer over in een extra mailreeks.


Schrijf je gratis in

 

 

Pand op droomlocatie

“De buurt van de Kloosterstraat was altijd de gedroomde locatie voor mijn conceptstore. Op en rond de Meir zitten vooral grote commerciële ketens, terwijl de Kloosterstraat het kruispunt is van de Antwerpse mode- en kunstwereld. En dat past perfect bij het bredere concept van Rosemary Antwerp. De stad is deze buurt ook volledig aan het opwaarderen. Dit wordt binnenkort de culturele hotspot van Antwerpen.”


“Ik wandelde hier regelmatig voorbij en zei nog tegen mijn vriendin dat dit pand ideaal zou zijn voor de zaak. Toevallig kwam ik te weten dat de ouders van een kennis de eigenaars van het pand waren, maar ze dachten nog niet aan verhuren. Sneller dan verwacht besloten ze het toch te doen en ik ben er dan ook meteen voor gegaan. Dat was al in oktober 2021, maar we kwamen overeen dat het contract pas op 1 januari 2022 zou ingaan. Zo had ik nog wat tijd om mijn businessplan te finetunen.”

“Onze eigen merch is vooral een manier om naamsbekendheid te genereren, al is de winst mooi meegenomen.”

 

 

Eerst bekender worden

“We volgen de verkoopprijzen die onze leveranciers adviseren. Daarvan afwijken doe je niet, want dan riskeer je dat het merk de samenwerking stopzet. Met een eigen collectie kan je als kledingzaak wel een grotere winstmarge nemen, maar voor Rosemary Antwerp is dat niet meteen een belangrijk deel van het businessplan. Ik zie onze merch vooral als een manier om naamsbekendheid te genereren, al is de winst mooi meegenomen.”


Hoe zet je je zaak in de markt?

Je op prijs onderscheiden is moeilijk met een kledingzaak. Hoe maak je dan als startende handelaar wél het verschil? Hiram vertelt je in een extra mailreeks hoe hij zijn marketing aanpakt.

 

Schrijf je in voor de mails van Hiram

 

 

Veel tijd naar administratie

“Sinds mijn neef niet meer mee bestuurt, merk ik pas echt hoeveel tijd er in een eigen zaak kruipt. Ik ben er 24/7 mee bezig. Gelukkig heb ik nu de steun van Jana. De winkel is misschien maar vijf dagen per week open, maar daarnaast hebben we ook afspraken met leveranciers, nemen we deel aan culturele events en werken we verder aan ons langetermijnconcept.”

 

“Daarnaast is er natuurlijk nog de administratie. Ik zit zo’n twee keer per week aan mijn bureau om mijn papieren in orde te brengen. En vier keer per jaar breng ik alles in orde voor de btw-kwartaalaangifte. Die doet de boekhouder, maar ik moet hem wel alle documenten bezorgen. Ook dat neemt heel wat tijd in beslag. Papierwerk is niet de leukste taak, maar het is noodzakelijk om je zaak financieel gezond te houden.”

 

 

 

Baby grootbrengen

“Een eigen zaak starten betekent vooral hard werken. Ook als werknemer in loondienst kan je heel veel tijd aan je job spenderen, maar als zelfstandige komt er zoveel meer bij kijken. Start je iets voor jezelf, dan doe je er ook alles aan om de juiste beslissingen te nemen. Maar ik haal er persoonlijk enorm veel voldoening uit. Het is alsof je een baby grootbrengt. Al heb ik daar nog geen concrete ervaring mee (lacht).”

Meer starterstips van Hiram?

Dat kan! In een reeks van drie mails deelt Hiram nog enkele exclusieve tips en ervaringen met jou.

 


  • Mail 1: gemoedsrust met verzekeringen.
  • Mail 2: de marketingaanpak van Hiram.
  • Mail 3: 5 ultieme tips als uitsmijter.

Na die drie mails ben je helemaal klaar om even ver te springen als Hiram! 

 


Benieuwd naar de verhalen van de andere Verspringers?

Verspringer Chloé

Chloé Hoornaert, vakvrouw

Lees meer
Verspringer Igor

Igor Comeyne, cateraar

Lees meer
Karst

Karst Vereecken, student-ondernemer

Lees meer
Verspringer Mohamed

Mohamed Lamkoref, consultant

Lees meer
Verspringer Olga

Olga De Jong, vrijeberoeper

Lees meer
Mama ondernemer Phaedra

Phaedra Lybaert, horeca-uitbater en mama

Lees meer