Stel zelf een succesvol businessplan op

Xerius begeleidt jou van start tot aankomst met praktische tips.




Wat is een businessplan?

Het ondernemingsplan is de handleiding van je bedrijf. Daarin geef je het antwoord op enkele cruciale vragen, zoals:


Wat is je missie?

Of anders gezegd: waarom zet je dit bedrijf op? Waarom heeft de wereld nood aan een zaak zoals de jouwe?


Wat is je strategie?

Wie zijn je klanten? Als je een product aanbiedt, hoe ga je dat produceren? Hoe wil je je aanpak financieren? Waarom zijn jouw keuzes de beste?


Wat is jouw beslissing over “de 4 P’s” van marketinggoeroe Philip Kotler?

P1: hoe positioneer je je zaak? Met andere woorden: waarom zal de doelgroep kiezen voor jouw aanbod, en niet dat van je concurrenten?

P2: welke prijs heb je voor ogen?

P3: op welke plaats is je aanbod te koop of te vinden? Dat kan dus ook het internet zijn.

P4: hoe voer je promotie? Anders gezegd: hoe gaat je doelgroep je bedrijf leren kennen?

Een ondernemingsplan is geen encyclopedie in 24 delen.


Sterke ideeën en strategieën laten zich uitleggen in enkele zinnen. Denk aan de handleidingen van een Apple computer of een Ikea kast: die zijn kort, helder, duidelijk. Begin daarom je businessplan met de ruwe structuur, en vul dat verder in waar nodig. Het Business Model Canvas is daarbij een prima basis.




Heb je wel een businessplan nodig?

Wat mag?

“Het mag, maar het hoeft niet” zei je leerkracht vroeger vast wel eens in de klas. Dat is ook hier het geval. Je moet geen ondernemingsplan opstellen, maar je scoort er goede punten mee bij iedereen die nuttig kan zijn voor jouw zaak, zoals investeerders en eventuele partners. Een prima plan bewijst dat je geen luchtkastelen bouwt, maar goed nadenkt en planmatig werkt.


Zo’n bedrijfshandleiding is bovendien ook handig voor jezelf. Het bevat immers je Missie (let op de hoofdletter). Waarom doe je het allemaal? Welk doel heb je voor ogen? Wat voeg jij toe aan het leven van de mensen die je wil bereiken? Een goed businessplan inspireert en motiveert. Het geeft jou de brandstof en de zuurstof om elke dag het beste van jezelf te geven voor je zaak.


Tip: geen idee van je missie? Laat je inspireren door de uiteenzetting van Simon Sinek over “The Golden Circle”.




Wat moet?

Eén onderdeel van je ondernemingsplan is absoluut noodzakelijk: het financieel plan. Je moet immers vooraf weten hoe je de opstart van je zaak betaalt. Hoeveel denk je te verdienen? Volstaat dat voor de huur van je pand en de aankoop van materiaal? Moet je geld lenen bij een bank of een andere instelling? In dat geval moet je een sluitend financieel plan op tafel leggen.




Op zoek naar een houvast voor je financiële plaatje?

Vooraf je kosten vastleggen is geen makkie. Daarom vind je in Xerius Drive een handig kostenplaatje, dat jou helpt om de inschatting zo precies mogelijk te maken.

Ontdek Xerius Drive

Hoe vat je de koe bij de horens?

Hoe begin je nu aan een ondernemingsplan? Met andere woorden: hoe breng je de kansen, concurrentie en potentiële klanten uitgebreid in kaart? Hoe schets je een concreet plan van aanpak? 


Dat doe je door jezelf de juiste vragen te stellen. Als je de volgende kwesties eerlijk beantwoordt en toelicht, krijg jij – net als je potentiële partners en investeerders – een helder beeld van de haalbaarheid van jouw plannen.


  • Wat wil je precies doen?
    Wat is je hoofdactiviteit? Ben je daardoor afhankelijk van bepaalde seizoenen of periodes in het jaar? Plan je in dat geval ook nevenactiviteiten?
  • Wat is je missie?
    Waarom heeft de wereld nood aan een zaak zoals de jouwe?
  • Hoe positioneer je je zaak, product of dienst?
    Waarom zou de klant voor jou kiezen en niet voor je concurrent? Waarin maak jij het verschil? Wat is jouw meerwaarde?
  • Wie is je klant? Is hij een consument of een professional?
    Waar woont hij, hoe oud is hij, hoeveel verdient hij? Alleenstaand of gezin met kinderen? Langs welke kanalen bereik je hem? Hoe onderhoud je de relatie die je opbouwt?
  • Hoe ziet je financieel plan eruit? Welke middelen heb je nodig?
    Hoe verdien je geld? Met welke kostenposten moet je rekening houden? De aankoop van materiaal? Het loon van personeel? De aanvraag van patenten? Heb je een krediet of lening nodig?

Tip: baseer je businessplan op het Business Model Canvas

 Aan de hand van 9 bouwstenen metsel je het fundament van je onderneming. De gratis Business  Model Canvas video cursus gidst jou steen voor steen naar een plan dat staat als een huis.


Je kan jouw invulling van het Business Model Canvas zelfs online testen  met de Pimento Map. Zo krijg je een objectief beeld van je sterktes en zwaktes, de kwaliteit van je idee en zelfs van je slaagkansen.




Vertrouw op je boekhouder

Een ondernemingsplan opstellen is het werk van de zaakvoerder – en dat ben jij. Vraag het dus niet aan je boekhouder, want niemand kent je plannen beter dan jijzelf.


Je boekhouder is wel een uitstekend klankbord voor de financiële kant van je verhaal. Omdat het over centen gaat, is vertrouwen cruciaal. Zoek daarom een boekhouder of accountant die jou een goed gevoel geeft. Spreek met verschillende partijen, en kies dan de partner die jou het meeste vertrouwen inboezemt.


Tip: zorg ervoor dat je altijd begrijpt wat je boekhouder zegt of doet. Wees niet bang om meer uitleg te vragen. Je boekhouder handelt immers in jouw naam en die van je zaak. Jij draagt dus alle verantwoordelijkheid.


Is alles duidelijk?

Is deze eerste stap naar de opstart van je eigen onderneming duidelijk voor jou? Dan ben je klaar voor de volgende fase. “Een kleine stap voor jou, een grote stap voor je zaak” – om de woorden van een zekere Neil Armstrong te hergebruiken.


Misschien vraag je je dit nog af?

  • Wie kan mij helpen bij mijn businessplan?

    Je staat er echt niet alleen voor. Een massa ondersteuning en tips bij elke stap vind je in Xerius Drive, de superhandige tool ontwikkeld voor startende ondernemers zoals jij. Je maakt bovendien gratis gebruik van deze feilloze gids.


    Andere wegen die je kan bewandelen:

    • doe mee met ideeënwedstrijden voor beginnende ondernemers. Deze worden vaak georganiseerd door banken of door de overheid. Zo krijg je toegang tot hulp en advies om je plan te optimaliseren.
    • snuffel in de databank van Agentschap Ondernemen voor informatie over alle mogelijke vormen van financiering.
    • werk voor je financieel plan samen met je boekhouder of accountant. Dat zal jou veel frustratie en ergernis besparen. Bovendien geniet je de garantie dat je later niet teveel belastingen betaalt. En dat is altijd mooi meegenomen.
  • Waar kan ik meer lezen over het opstarten van mijn onderneming?

    Voor beginnende ondernemers is “De Lean Startup” van Eric Ries warm aanbevolen lectuur. Het boek maakte ophef bij verschijning, omdat het chaotische pad dat een startend bedrijf bewandelt eindelijk wegwijzers kreeg. Dankzij de duidelijke route loopt de ontwikkelingsfase een stuk sneller, waardoor de kostprijs – en dus ook het risico dat je neemt – aanzienlijk verlaagt.


    Deze bestseller is verkrijgbaar in het Nederlands en in het Engels op bol.com. Je kan de titel ook intikken op Google, voor een massa websites, boeken en video’s over het onderwerp.

  • Hoe beperk ik mijn risico bij de opstart?

    Zoals Eric Ries schrijft in zijn boek: door “lean” te starten. Beperk je eerst tot de pure essentie van je product of dienst, het zogenaamde Minimum Viable Product (MVP). Daarmee ga je de markt op met als voornaamste doel: feedback verzamelen van je klanten. Wat kan beter? Wat ontbreekt? Wat is overbodig? Met andere woorden: je test eerst je concept, waardoor je grote investeringen uitstelt en de risico’s verkleint.


    Je kan deze MVP-aanpak altijd toepassen, wat je product of dienst ook is. Als digitale start-up maak je bijvoorbeeld eerst een “kale” versie van je aanbod, dat je via testgebruikers continu bijschaaft tot een gebruiksvriendelijk eindresultaat. Als handelszaak kan je MVP bestaan uit een pop-up winkel, café of restaurant. Zo test je een product of zaak goedkoop uit, zonder dure franjes.