Betaal je sociale bijdragen hoe jij wilt

Jouw sociale bijdragen als zelfstandige of de jaarlijkse vennootschapsbijdrage? Die moet je nu eenmaal betalen. Daar kunnen we niets aan veranderen. En leuker kunnen we het ook niet maken, wel gemakkelijker. Ontdek de verschillende mogelijkheden om jouw sociale bijdragen in orde te brengen.

5 mogelijkheden voor je sociale bijdragen

1. De klassieker: via overschrijving

Ieder kwartaal krijg je een afrekening voor je sociale bijdragen toegestuurd. Op papier of digitaal. Waarbij digitaal wil zeggen dat je een melding krijgt wanneer je nieuwe afrekening klaar staat in My Xerius.

Kies je ervoor om via overschrijving te betalen? Denk dan zeker aan de gestructureerde mededeling. Zo komt jouw betaling vast en zeker juist terecht.

 

Tip: lees hier hoe je je beschermt tegen frauduleuze berichten en op welke bankrekeningnummers je veilig je bijdragen betaalt.


 

2. Kies voor zekerheid met een domiciliëring

Of je je afrekening nu krijgt per post of via e-mail. De betaling gebeurt altijd automatisch. Geen werk meer voor jou dus. Bovendien betaal je zo altijd op tijd en vermijd je boetes.


Zorg wel voor voldoende provisie op je rekening. Zeker zo’n twee weken voor het einde van ieder kwartaal. En wees gerust. Je eigen bank regelt de betaling. Wil je je betaling weigeren, blokkeren of terugvragen? Dat kan allemaal.

Aanvraagformulier domiciliëring

Bezorg het formulier ingevuld en ondertekend terug aan Xerius. Dan brengen wij alles in orde met je bank. Je krijgt een bevestiging zodra de domiciliëring actief is. Denk eraan om je bijdragen wel nog zelf te betalen tot je de bevestiging krijgt.


3. Win tijd, betaal je factuur via POM

Krijg jij je afrekening via e-mail? Dan kan je kiezen om te betalen via POM.

 

POM staat voor “Peace Of Mind”, en dat is niet gelogen. Met deze handige betaalknop in de e-mail die je van Xerius krijgt, regel je snel, eenvoudig en in alle veiligheid de afrekeningen van je sociale bijdragen.

 

Je betaalgegevens zijn vooraf ingevuld, en je voert de transactie uit met één vingerklik. De betaling gebeurt bovendien pas op de vervaldatum, zodat het geld zo lang mogelijk op je eigen rekening blijft staan.

 

Het grote voordeel van betalen met POM is dat je de betaalopdracht geeft wanneer je de afrekening krijgt, en de betaling toch pas uitgevoerd wordt op de vervaldag. Je hoeft daarvoor geen aparte betaalopdracht in te geven via je bank: je klikt gewoon op de POM-knop in de e-mail en kiest om de betaling eenmalig op vervaldatum te laten uitvoeren.


Sociale bijdragen? Handel ze af met POM en win tijd.

Kan je het filmpje niet afspelen? Dat komt door cookies waarvoor je geen toestemming gaf. Wil je het niet missen? Klik hier en bekijk het filmpje op ons YouTube-kanaal.

Let op: verhoog je je bijdragen? Kijk dan je betaling even na!


Als je je bijdragen verhoogt, houdt POM hier namelijk geen rekening mee. Je moet er in dat geval zelf voor zorgen dat je het verschil bijbetaalt.


Als je je bijdragen vermindert, houdt POM hier wel rekening mee.


De automatische herinneringsmail die POM stuurt enkele dagen voordat het geld van je rekening gaat, vermeldt wel altijd het oorspronkelijke (en soms dus foutieve) bedrag.

4. Laat Zoomit jouw factuur klaarzetten in je online bank

Zoomit is een gratis dienst die jouw afrekeningen klaarzet in je online bank, waar je ze in één muisklik betaalt. Telkens er een nieuwe afrekening beschikbaar is, krijg je een e-mail van Zoomit.

 

Let wel: kies je voor Zoomit, dan krijg je niet langer een papieren afrekening of afrekening per mail.

 

Zoomit activeer je makkelijk via de app van je bank. Wil je je afrekeningen niet langer betalen via Zoomit? Dan geef je Xerius een seintje en zorgen wij ervoor dat je kan overschakelen naar een andere betaalmethode.


5. Centraliseer je betalingen via Doccle

Een vlotte, efficiënte en milieubewuste manier om je administratie te verwerken is het gratis administratieplatform Doccle.

 

Gebruik je Doccle al? Voeg Xerius dan toe aan je account via het menu verbindingen. Je ontvangt je volgende afrekening dan meteen in Doccle. Zij laten je ook via e-mail weten wanneer er een nieuw document beschikbaar is.

Let wel je krijgt dan geen afrekening meer per post of per e-mail.

 

Nog geen account bij Doccle? Zo maak je eenvoudig je account aan.


Vennootschapsbijdrage

Enkel mogelijk via overschrijving of Zoomit

Om de jaarlijkse vennootschapsbijdrage te betalen zijn de mogelijkheden minder uitgebreid.


Je kan gebruik maken van het overschrijvingsformulier dat je ieder jaar ontvangt in of rond november. Of je betaalt via Zoomit. In dat geval vind je de afrekening in je online bank.


Betalen via domiciliëring of via POM is niet mogelijk voor de jaarlijkse vennootschapsbijdrage.


Xerius adviseert en helpt

Vragen over je sociale bijdragen? Contacteer onze adviseurs.

Xerius contacteren

Misschien vraag je je dit nog af?

  • Ik betaal via Zoomit en wil mijn bankrekeningnummer wijzigen. Hoe doe ik dat?

    Informeer Xerius dat je een nieuw bankrekeningnummer hebt. Dat doe je eenvoudig via “My Xerius”. Het heeft geen zin om Zoomit hierover te contacteren. Xerius moet deze wijziging voor je uitvoeren.


    Let wel: documenten die je al hebt gekregen in Zoomit, kan je niet mee overzetten naar je nieuwe bankrekeningnummer. Bewaar ze daarom op je computer.

  • Hoe pas ik een bestaande domiciliëring aan?

    Dat doe je door Xerius een nieuw aanvraagformulier domiciliëring te bezorgen. Simpelweg een e-mail sturen met je nieuwe bankrekeningnummer volstaat helaas niet.

  • Hoe zet ik Doccle stop?

    De verbinding met Xerius stopzetten doe je via Doccle zelf. Xerius kan dit niet voor jou regelen. Lees hoe je de betaling van je bijdragen via Doccle stopzet.

  • Welke bankrekeningnummers behoren toe aan Xerius Sociaal Verzekeringsfonds?

    Ontvang je een betaalaanvraag of factuur van Xerius Sociaal verzekeringsfonds, toets dan het vermelde bankrekeningnummer nog eens af met onze officiële bankrekeningnummers:

    • • BE36 4100 4034 8181: sociale bijdragen
    • • BE15 0682 1587 3830: sociale bijdragen
    • • BE86 6300 3299 8550: sociale bijdragen
    • • BE13 4100 6416 7139: vennootschapsbijdrage
    • • BE72 4264 0749 1116: VAPZ

Wat vind je op deze pagina?