Accountants hebben voor hun klanten vooral nog nood aan ondersteuning bij de praktische implementatie van de softwaretool(s) (29%) en bij de integratie met andere systemen (24%). Eén op de vijf accountancykantoren (21%) heeft ook hulp nodig bij het vergelijken van de beschikbare tools. 11% is nog actief op zoek naar een gebruiksvriendelijke tool om e-facturen te versturen en te ontvangen.
Youssef Deconinck van Xerius bevestigt dit: “Sinds het voorjaar zagen we twee gangbare werkwijzen: vooral grotere kantoren met grotere klanten stellen meerdere softwareoplossingen voor zodat de klant kan kiezen. Één op drie accountants schuift dan weer slechts één enkele oplossing naar voren. Naarmate de invoeringsdatum van e-facturatie nadert, lijkt dat de meest aangewezen aanpak. Vooral dan voor ondernemers die zelf weinig digitale tools gebruiken en geen tijd willen of kunnen steken om ze te vergelijken. De accountant maakt een selectie en daar kan de ondernemer dan op vertrouwen.”
Minder problemen verwacht bij de aanbeveling van één tool
Klanten van accountants die één tool aangereikt kregen, zijn over het algemeen beter voorbereid op de invoering van e-facturatie. De accountants verwachten in dat geval ook minder problemen. Belangrijk om te benadrukken: het gaat om de perceptie van de accountants zelf.
“Accountants die één tool aanreiken, geven vaker aan dat hun klanten klaar zijn. Bijna een op vier (23%) van de accountants verwacht weinig problemen, ten opzichte van bijna één op de acht (12%) bij meerdere tools. Bij die laatste groep verwacht zelfs de helft veel problemen. Nu nog meerdere tools aanreiken kan dus een bottleneck creëren bij de invoering van e-facturatie”, waarschuwt professor Maarten Corten van UHasselt.
Meer problemen bij klanten die liefst telefonisch contact hebben
Opvallend: de meeste problemen worden verwacht door accountants die vaak telefonisch contact hebben met hun klanten. Bij deze groep verwacht 61% veel moeilijkheden bij klanten, en 53% ervaart bij hen een slechte tot beperkte voorbereiding. Maarten Corten van UHasselt vult aan: “Het ligt alvast niet aan de digitalisering van deze accountants zelf, maar hun klanten zijn het mogelijk minder gewoon om digitaal te werken. Een andere verklaring is dat dankzij frequent telefonisch contact accountants de vinger nauwer aan de pols kunnen houden en mogelijke problemen beter kunnen inschatten."
Dit laatste wordt bevestigd door het onderzoek bij ondernemers: de meerderheid (66%) zoekt ondersteuning bij hun accountant en de meesten hebben hulp nodig bij de keuze van tools (42%) en de implementatie ervan (26%).
Youssef Deconinck van Xerius geeft als aanbeveling: “Het is belangrijk dat accountants nu al proactief communiceren, om uitstelgedrag bij klanten te vermijden en heldere verwachtingen te scheppen. Anders dreigen ze richting 1 januari een IT-helpdesk te worden. Wij geven alvast tips mee via webinars. Accountants kunnen in de eindejaarperiode geen softwarehelpsdesk spelen, hoe klantgericht ze ook zijn.”