Xerius verruimt diensten voor zelfstandigen via overname OkiOki


Kwartaaleinde in zicht? Gedaan met stressen in april, juli, oktober en januari

Antwerpen, 14 juni 2024 - Xerius verwerft het bedrijf achter OkiOki, de online tool die o.a. automatisch je aankoopfacturen in je mailbox verzamelt en koppelt aan betalingen. OkiOki betekent (mentale) “rust” in de Maori- taal en dat is ook het grote voordeel dat nu binnen handbereik ligt van iedere ondernemer en accountant. 33Reasons nv, het bedrijf achter deze oplossing, een door de Nationale Bank van België erkende financiële instelling, startte de ontwikkeling in april 2019 vanuit concrete gebruikersbehoeften en telt al meer dan 7.000 ondernemers en 250 accountancykantoren onder haar klanten.


Je houdt van je onderneming maar je haat administratie?

Veel zelfstandigen herkennen een terugkerende frustratie: een aantal keer per jaar moet je naarstig op zoek naar de financiële documenten voor je boekhouding. Facturen die zich verstoppen in je overladen mailbox of op portalen maken het er niet makkelijker op. Het risico om facturen over het hoofd te zien of te laat te betalen, is groot. Maar dat is nu verleden tijd, toch als je OkiOki bij de hand hebt. Ook voor accountants betekent deze pre-accounting tool enorme tijdwinst.


OkiOki houdt het papierwerk van ondernemers mooi op orde want de tool verzamelt automatisch alle aankoopfacturen en zorgt voor tijdige betalingen via een handige QR-code. Gedaan met aanmaningen en boetes. Bovendien is ook het opmaken en verzenden van verkoopfacturen inbegrepen, net als de opvolging van de betalingen. Zo worden ondernemers ook zelf op tijd betaald.


Bijkomend voordeel: als zelfstandige heb je via OkiOki realtime zicht op je cashflow; je moet niet wachten op de kwartaalverwerking van je accountant.


OkiOki streeft zo naar maximale, slimme automatisatie. En als er toch manuele interventie van de ondernemers nodig is, dan gebeurt dit spelenderwijs via het overzichtelijke takenlijstje. Kortom: OkiOki neemt je bij de hand, schept klaarheid en brengt rust. Gedaan met de stress op het eind van elk kwartaal.


Franky Haesevoets, afgevaardigd bestuurder van Xerius: “Iedereen die OkiOki gebruikt, is meteen enthousiast: het bespaart je meerdere uren per kwartaal en vergemakkelijkt zo het leven van zelfstandigen én accountants. Met de OkiOki-oplossing is digitaliseren een plezier en verzeker je je van een zorgeloos kwartaal. Je hebt op elk moment een accuraat beeld van je financiën.”


Digitale sprong vooruit - klaar voor 2026

“Een op drie ondernemers is vandaag nog niet gestart met het digitaal aanleveren van financiële documenten. We nemen de vlucht vooruit en willen dat minstens onze 238.000 klanten-zelfstandigen versneld klaar zijn voor de verplichte nieuwe cyber-veilige e-facturatie tussen ondernemingen. Binnen 18 maanden is het zover: vanaf 1 januari 2026 zijn alle btw-plichtige ondernemingen in ons land verplicht om aan te sluiten op het Europese Peppol-netwerk. Met OkiOki bieden we onze zelfstandigen én hun accountants een digitaal administratieplatform inclusief een eenvoudige toegang tot Peppol,” vult Franky Haesevoets van Xerius aan.

 

Niet alle zelfstandigen zitten immers al op de digitale trein. Uit online onderzoek van Xerius in maart 2024 bij 2.700 Belgische zelfstandigen en ondernemers blijkt dat een op de drie ondernemers financiële documenten scant en zo doorstuurt naar de accountant.. Iets minder dan een op drie (29%) werkt via een portaal van een boekhoudprogramma. Maar nu komt het: een op de drie zelfstandigen (34%) brengt z’n documenten nog op klassieke analoge wijze binnen; via de zogenaamde ‘schoendoos’, wat wijst op een compleet papieren financiële administratie.


Erik Meylemans, zaakvoerder en medeoprichter van OkiOki: “Niet elke zelfstandige houdt van financiële administratie of is al gestart met digitaliseren. Net daarom hebben we OkiOki zo intuïtief en toegankelijk mogelijk gemaakt. In samenwerking met Xerius kunnen we een grotere groep ondernemers bereiken en verder investeren in een zorgeloze digitale administratie van zowel ondernemers als accountants. Met OkiOki springen ondernemers zorgeloos op de trein van de verplichte e-facturatie en sturen en ontvangen ze straks even gemakkelijk facturen over Peppol als via e-mail.“


Het bedrag van de transactie wordt niet bekendgemaakt. 


Over OkiOki


OkiOki automatiseert de financiële administratie voor ondernemers. Deze digitale tool verzamelt automatisch de facturen (via hun mailbox, leveranciersportalen of Peppol), integreert met bankrekeningen en volgt ook kredietkaartuitgaven op. Deze oplossing geeft de ondernemer niet alleen realtime inzicht in de volledigheid van de administratie maar ook terug controle over de cashflow.


OkiOki is gebouwd voor de ondernemer en geliefd door de accountant. Want de continue aanlevering van documenten, de realtime takenlijstjes en het slimme CODA+ aanbod betekenen voor de accountant minder werk, minder kosten en dus ook minder stress.


OkiOki is een product van 33reasons nv, een Belgische fintech en financiële instelling erkend door de Nationale Bank van België, opgericht in 2019 door Pieter Lambrechts, Vincent Depoortere en Erik Meylemans.


OkiOki voor ondernemers


Over Xerius

Xerius ondersteunt de opstart, wijziging en stopzetting van een onderneming. Dit betekent dat ze onder meer de administratieve stappen voor startende zelfstandigen in orde brengen. Xerius berekent ook de sociale bijdragen in opdracht van de overheid en informeren hen over hun plichten en rechten. Vanuit 12 kantoren neemt Xerius deze taak ter harte, voor meer dan 238.000 zelfstandigen en 140.000 vennootschappen.


De stap naar zelfstandige worden is kleiner dan je denkt - Xerius


Perscontact


Eva De Schryver via 0496 02 67 08

E-mail: xerius-be@teamlewis.com