Betaal je sociale bijdragen hoe jij wilt

Jouw sociale bijdragen als zelfstandige of de jaarlijkse vennootschapsbijdrage? Die moet je nu eenmaal betalen. Daar kunnen we niets aan veranderen. En leuker kunnen we het ook niet maken, wel gemakkelijker. Ontdek de verschillende mogelijkheden om jouw sociale bijdragen in orde te brengen.

4 mogelijkheden voor je sociale bijdragen

De klassieker: via je overschrijvingsformulier

Ieder kwartaal krijg je een afrekening voor je sociale bijdragen toegestuurd. Op papier of digitaal. 


Kies je ervoor om via overschrijving te betalen? Denk dan zeker aan de gestructureerde mededeling. Zo komt jouw betaling vast en zeker juist terecht.




Kies voor zekerheid met een domiciliëring

Of je je afrekening nu krijgt per post of via e-mail. De betaling gebeurt altijd automatisch. Geen werk meer voor jou dus. Bovendien betaal je zo altijd op tijd en vermijd je boetes.


Zorg wel voor voldoende provisie op je rekening. Zeker zo’n twee weken voor het einde van ieder kwartaal. En wees gerust. Je eigen bank regelt de betaling. Wil je je betaling weigeren, blokkeren of terugvragen? Dat kan allemaal.

Aanvraagformulier domiciliëring

Bezorg het formulier ingevuld en ondertekend terug aan Xerius. Dan brengen wij alles in orde met je bank. Je krijgt een bevestiging zodra de domiciliëring actief is. Denk eraan om je bijdragen wel nog zelf te betalen tot je de bevestiging krijgt.




Win tijd, betaal je factuur via POM

Krijg jij je afrekening via e-mail? Dan kan je kiezen om te betalen via POM. 


POM staat voor “Peace Of Mind”, en dat is niet gelogen. Met deze handige betaalknop in de e-mail die je van Xerius krijgt, regel je snel, eenvoudig en in alle veiligheid de afrekeningen van je sociale bijdragen. 


Je betaalgegevens zijn vooraf ingevuld, en je voert de transactie uit met één vingerklik. De betaling gebeurt bovendien pas op de vervaldatum, zodat het geld zo lang mogelijk op je eigen rekening blijft staan. 


Het grote voordeel van betalen met POM is dat je de betaalopdracht geeft wanneer je de afrekening krijgt, en de betaling toch pas uitgevoerd wordt op de vervaldag. Je hoeft daarvoor geen aparte betaalopdracht in te geven via je bank: je klikt gewoon op de POM-knop in de e-mail en kiest om de betaling eenmalig op vervaldatum te laten uitvoeren.

sociale bijdragen met pom betalen

Let op: verhoog je je bijdragen? Kijk dan je betaling even na!


Als je je bijdragen verhoogt, houdt POM hier namelijk geen rekening mee. Je moet er in dat geval zelf voor zorgen dat je het verschil bijbetaalt.


Als je je bijdragen vermindert, houdt POM hier wel rekening mee.


De automatische herinneringsmail die POM stuurt enkele dagen voordat het geld van je rekening gaat, vermeldt wel altijd het oorspronkelijke (en soms dus foutieve) bedrag.





Laat Zoomit uw factuur klaarzetten in uw online bank

Zoomit is een gratis dienst die jouw afrekeningen klaarzet in je online bank, waar je ze in één muisklik betaalt. Telkens er een nieuwe afrekening beschikbaar is, krijg je een e-mail van Zoomit. 


Let wel: kies je voor Zoomit, dan krijg je geen papieren afrekening of afrekening per mail meer.


Zoomit activeer je makkelijk via de app van je bank. Wil je je afrekeningen niet langer betalen via Zoomit? Dan geef je Xerius een seintje en zorgen wij ervoor dat je kan overschakelen naar een andere betaalmethode.

Vennootschapsbijdrage

Enkel mogelijk via overschrijving of Zoomit

Om de jaarlijkse vennootschapsbijdrage te betalen zijn de mogelijkheden minder uitgebreid.


Je kan gebruik maken van het overschrijvingsformulier dat je ieder jaar ontvangt in of rond mei. Of je betaalt via Zoomit. In dat geval vind je de afrekening in je online bank.


Betalen via domiciliëring of via POM is niet mogelijk voor de jaarlijkse vennootschapsbijdrage.


Xerius adviseert en helpt

Vragen over je sociale bijdragen? Contacteer onze adviseurs.

Xerius contacteren




Misschien vraag je je dit nog af?

  • Ik betaal via Zoomit en wil mijn bankrekeningnummer wijzigen. Hoe doe ik dat?

    Informeer Xerius dat je een nieuw bankrekeningnummer hebt. Dat doe je eenvoudig via “mijn dossier”. Het heeft geen zin om Zoomit hierover te contacteren. Xerius moet deze wijziging voor je uitvoeren.


    Let wel: documenten die je al hebt gekregen in Zoomit, kan je niet mee overzetten naar je nieuwe bankrekeningnummer. Bewaar ze daarom op je computer.

  • Hoe pas ik een bestaande domiciliëring aan?

    Dat doe je door Xerius een nieuw aanvraagformulier domiciliëring te bezorgen. Simpelweg een e-mail sturen met je nieuwe bankrekeningnummer volstaat helaas niet.