E-facturatie verplicht vanaf 2026: één op zeven ondernemers vreest grote problemen
Nieuws – gepubliceerd op 21/06/2025
Nieuws – gepubliceerd op 21/06/2025
Vanaf 1 januari 2026 wordt e-facturatie verplicht bij B2B-transacties in België. Maar uit een grootschalige bevraging van Xerius en Universiteit Hasselt blijkt dat nog lang niet elke ondernemer zich klaar voelt. Vooral eenmanszaken en ondernemers met weinig facturen per maand lopen achterop.
Het goede nieuws? Eén op drie ondernemers in Vlaanderen is (zo goed als) klaar om over te stappen naar e-facturatie. Eén op vijf onder hen zegt zelfs helemaal in orde te zijn. Tegelijk geeft één op zeven (15%) aan grote problemen te verwachten bij de overstap.
De studie, afgenomen bij bijna 2.000 ondernemers tussen eind februari en eind april 2025, wijst uit dat leeftijd geen doorslaggevende rol speelt. Het zijn ook niet de ondernemers met een groot aantal uitgaande facturen per jaar, die het meest problemen verwachten. Integendeel: bij de groep die het meest problemen verwacht, heeft 75% minder dan 100 facturen per jaar. 40% stuurt er zelfs maar twee of minder per maand.
Binnen de groep die zich niet klaar voelt en veel problemen verwacht, zijn vooral eenmanszaken (64%) vertegenwoordigd. Ook de dienstensector is sterk vertegenwoordigd (49%), gevolgd door de bouwsector (16%).
Veel van deze ondernemers werken zonder externe accountant, wat de kans vergroot dat ze de overgang missen of te laat de juiste informatie krijgen.
Wat ondernemers nodig hebben? Een gebruiksvriendelijke tool (42%) en vooral: begeleiding bij het kiezen en installeren van die tool. Ze rekenen daarvoor op hun externe accountant of ondernemingsloket.
De drempels zijn duidelijk: gebrek aan technische kennis (25%), de kosten voor software (24%) en uitstelgedrag omdat het nog geen 2026 is (37%). Ook leeft er onzekerheid over de regelgeving: hoe zit het met boetes, uitzonderingen of het gebruik van data door derden?
Volgens prof. Maarten Corten (UHasselt) is vooral de kloof tussen digitaal vaardige en minder digitale ondernemers een aandachtspunt: “Voor wie weinig met technologie werkt, blijft e-facturatie een drempel. Daar ligt een belangrijke rol voor begeleiders, zoals accountants.”
Helemaal niet. Met OkiOki ben je in een vingerknip klaar voor de verplichte e-facturatie via het Peppol-netwerk.
OkiOki verzamelt je facturen automatisch uit je mailbox, je klantenportalen én via Peppol, bewaart ze veilig en bezorgt ze realtime aan je accountant.
Ook dat valt goed mee. Je probeert OkiOki nu helemaal gratis – zo ontdek je meteen hoe eenvoudig jij je in regel stelt.