Je klant laten overstappen

Je klanten hangen niet met een scheepsketting vast aan hun sociaal verzekeringsfonds. Zelfstandigen en vennootschappen kunnen probleemloos naar elders overstappen. Welke formaliteiten komen kijken bij die verhuis? En vooral: wanneer beveel je als vertrouwenspersoon deze overstap aan? Dit artikel schept licht in de duisternis.

Wil je na deze lectuur meer informatie over veranderen van sociaal verzekeringsfonds? Dan staat je accountmanager bij Xerius graag tot je dienst.





Nuttig om te onthouden

  1. Je klant kan probleemloos en gratis veranderen van sociaal verzekeringsfonds.
  2. De aanvraag moet gebeuren vóór 30 juni, de overstap gebeurt dan op de eerstvolgende 1ste januari.
  3. Ook als boekhouder pluk je de voordelen van de overstap.




Veranderen van sociaal verzekeringsfonds: gratis en gemakkelijk

Wat zijn de voorwaarden om over te stappen?

Veranderen van sociaal verzekeringsfonds is een fluitje van een cent. Het hele proces kan helemaal online verlopen. Al moet uw klant eerst wel deze twee vakjes kunnen aanvinken:

  • hij is minstens 4 jaar aangesloten bij zijn huidige fonds. In het geval van een vennootschap geldt een termijn van 3 jaar.
  • alle sociale bijdragen zijn netjes betaald.

Is dat allebei het geval? Dan contacteert je klant – of jij, uiteraard – het sociaal verzekeringsfonds waar hij heen wil. Deze partij neemt dan contact op met het huidige fonds om de overstap te regelen.

Overstappen voor zelfstandige
Overstappen voor vennootschap
Overkomsten in bulk >> Neem contact op met je accountmanager



Wanneer vindt de overstap effectief plaats?

Jij of je klant dient de aanvraag in vóór 30 juni. De overstap gebeurt dan op de 1ste januari die daarop volgt. Met andere woorden: klop je aan op 2 januari, dan duurt het nog 364 dagen voor je klant onder dak is bij zijn nieuw sociaal verzekeringsfonds. Doe je de aanvraag in juni, dan moet hij een half jaar geduld oefenen.




Hoeveel kost overstappen naar een ander sociaal verzekeringsfonds?

Niks. Nul. Nada. Noppes. De overstap naar een ander sociaal verzekeringsfonds is helemaal gratis voor jouw klant.





Wanneer is de overstap interessant voor je klant?

Het antwoord is helder als kristal: wanneer hij zich kan verbeteren. Betaalt hij minder werkingskosten bij het nieuwe sociaal verzekeringsfonds? Geniet hij een sterkere ondersteuning?


Beide vragen krijgen een positief antwoord bij een overstap naar Xerius. Met 3,05% behoren onze werkingskosten tot de laagste op de markt. En de ondersteuning die je klant geniet is uniek in de sector.




1. Jouw klant heeft 24 uur op 24 toegang tot zijn dossier.

Iedere zelfstandige die aangesloten is bij Xerius consulteert zijn digitaal dossier wanneer het hem uitkomt. In het midden van de dag of in het holst van de nacht, 24 uur op 24, 365 dagen per jaar kan hij gebruik maken van de handige functies.




2. Als boekhouder heb je direct toegang tot het online dossier van je klant.

Zo volg je zijn evolutie als zelfstandige op de voet. Je advies speelt altijd in op zijn meest actuele situatie.




3. Sociale zekerheid en Groeipakket onder 1 dak

Xerius en MyFamily zijn gevestigd op hetzelfde adres. Jouw klant heeft dus 1 enkel aanspreekpunt voor al zijn vragen over sociale bijdragen of Groeipakket voor zijn gezin. Da’s handig.




4. Xerius ondersteunt in elke fase van de loopbaan, inclusief gratis pensioenberekening.

Onze experts maken gratis een pensioensimulatie – waarde: 338,80 euro – voor je klant. Zo kennen jij en je klant alle kansen en valkuilen. En je geeft pasklaar advies om je klant een welverdiend pensioen te garanderen.





De overstap van je klant naar Xerius is ook interessant voor jou als boekhouder.

In 2017 hield het onafhankelijke onderzoeksbureau Profacts een enquête bij boekhouders en accountants. De vraag: welk sociaal verzekeringsfonds scoort het best op dienstverlening, vakkennis en digitale tools? Xerius kwam als primus uit de bus, en daar zijn we trots op. We doen immers elke dag opnieuw ons uiterste best om jouw professionalisme als boekhouder te ondersteunen.




1. Vaste contactpersonen staan toegewijd tot je dienst.

Door hun jarenlange ervaring beschikken zij over veel expertise. Zij denken actief mee met jou en je klant.




2. Xerius ondersteunt je knowhow.

Je bent van harte welkom op opleidingen en leermomenten die Xerius organiseert. Onze experts komen ook graag langs in je kantoor voor infosessies. 




3. Wij vereenvoudigen je administratie.

Bij Xerius vind je alle diensten onder één dak. Deze one-stop-oplossing bespaart jouw en je klanten veel tijd, werk en administratie. Is je klant aangesloten bij SD Worx? Dan win je nog meer tijd.




4. Meer toegevoegde waarde dankzij proactief advies.

Xerius stelt de nieuwste digitale tools tot jouw beschikking. Deze instrumenten laten je toe om met pasklare aanbevelingen in te spelen op de noden van je klanten. Voor elke klant heb je toegang tot een digitaal dossier, waardoor je ook nog eens meer tijd bespaart.




Overstappen voor zelfstandige
Overstappen voor vennootschap
Overkomsten in bulk >> Neem contact op met je accountmanager