Afbeelding tooltip: Mariana Mkrtchian Kapster Aangesloten sinds 2007
Afbeelding tooltip: Mariana Mkrtchian Kapster Aangesloten sinds 2007

Kapster Mariana: “Geloof in jezelf, ook als niemand anders dat doet”

In 2007 opende Mariana Mkrtchian haar eigen kapsalon in Tongeren, zonder klantenbestand en ondernemerservaring. Wat ze wel had? Passie voor haar vak en een vastberadenheid om een kapperszaak te starten. Vandaag runt ze Salon Subliem met een volle agenda én geeft ze trainingen aan collega-kappers. 

Laat er geen gras over groeien

"Ik vluchtte op mijn 17e van Armenië naar België met mijn familie. Na mijn studies behaalde ik een diploma bedrijfsbeheer en werkte ik vijf jaar in loondienst bij verschillende kapperszaken, van een grote keten tot een kleine zelfstandige. Maar eerlijk? Nergens kon ik echt werken zoals ik het zelf zag. De focus lag te veel op snelheid en verkoop, en te weinig op de mens achter de klant. Dat strookte gewoon niet met mijn waarden.”

“Toen mijn laatste werkgever de deuren sloot, dacht ik: “dan begin ik er gewoon zelf aan”. De dag erna stond ik in mijn eigen keuken te knippen. Ik wist intussen hoe ik haar moest knippen, maar ondernemen was een volledig nieuwe ervaring. Ik wist niks over prijszetting, over de wetgeving en over hoe een zaak runnen in de praktijk gaat. Maar het voelde juist." 

Met enkel een diploma bedrijfsbeheer op zak startte ik mijn zaak. Planning, concept, marktonderzoek … Dat was allemaal een uitdaging. 

Mariana Mkrtchian Kapster

Klanten vonden vanzelf de weg

"Ik had geen groot netwerk of familie in de buurt, dus ik begon helemaal van nul. Maar het gekke is: vanaf dag één zat mijn agenda vol. De klanten van mijn vorige werkgever kwamen gewoon mee en via mond-tot-mondreclame groeide mijn zaak vanzelf. Mensen voelden zich gewoon welkom, denk ik.”

“Voor mij stopt het ook niet na het kappersbezoek, want ik hecht veel waarde aan feedback achteraf. Bij een nieuwe look, bijvoorbeeld, contacteer ik mijn klanten twee weken later om te luisteren of alles naar wens is. Belgen zijn vaak te bescheiden om te zeggen wat ze écht denken, dus neem ik zelf het initiatief. Daar trek ik elke week bewust een uurtje voor uit." 

Waar vind ik mijn klanten?

Mariana kon vanaf dag 1 rekenen op een volle agenda, maar niet iedereen heeft dat geluk. Hoe pak je het dan aan? 

Loslaten wat niet werkt

“Ondernemen is niet altijd rechtlijnig. Je ambities en doelen veranderen. Zo voelde ik na enkele jaren dat het tijd werd om mijn concept aan te passen. Ik schrapte uit mijn aanbod wat me geen energie meer gaf, zoals heren, kinderen en opsteekwerk. Niet omdat die klanten niet fijn waren, maar het werk paste gewoon niet bij mij. Dat zorgde even voor onzekerheid, want mijn klantenbestand daalde in de eerste maanden na die beslissing. Maar nu heb ik nieuwe klanten die beter bij me passen.” 

In een kleine zaak moet je roeien met de riemen die je hebt. Dat wil ook zeggen: creatief omspringen met je planning, personeel en diensten.

Mariana Mkrtchian Kapster

“De coronacrisis was ook een belangrijk keerpunt voor mij. Pre-covid werkte ik gemakkelijk 80 uur per week, maar tijdens de pandemie had ik plots 24 uur per dag vrij. Gelukkig hoefde ik me financieel geen zorgen te maken door de uitkeringen die ik kreeg. Dat gaf me de ruimte om na te denken over mijn toekomst. Sindsdien werk ik minder dagen, neem ik tijd om achter de schermen te werken aan een trainingsprogramma voor lerende kappers, veranderde ik mijn prijzen en ben ik van pand veranderd. Tabula rasa!” 

Kan je als starter extra, financiële steun gebruiken?

De wil om een zaak te starten is er, maar de centen ontbreken nog. Als startend ondernemer kan je rekenen op extra hulpmiddelen zoals premies, verschillende soorten leningen, kortingen, etc. 

“Ik verdiepte me tijdens de crisis ook in sales. Ik startte met de online verkoop van producten en ging adviesgesprekken aanbieden. Dat was niet om direct winst te maken, maar vooral een nieuwe manier om klanten te bereiken en mijn ondernemersskills aan te scherpen." 

Via welke weg verkoop je jouw product?

Een fysieke winkel is al lang niet het enige verkoopkanaal meer. Er zijn tal van andere kanalen om gemakkelijk een breed publiek te bereiken. Maar via welke weg doe je dat?

Van alleen naar een netwerk

"De beautycommunity in België is niet zo groot. Dat maakt het lastig om een netwerk op te bouwen. Zeker in het begin stond ik er helemaal alleen voor. Toch is het me door de jaren heen gelukt om een netwerk te creëren. Zo kan ik altijd rekenen op twee ondernemende vriendinnen en door de kapperstraining die ik geef heb ik veel connecties gelegd met andere collega-kappers. Als ik ergens geen ervaring mee heb, kan ik bij hen aankloppen.”

“Ook mijn boekhouder is een belangrijke steun. Hoewel ik 80% van mijn boekhouding zelf doe, zorg ik ervoor dat ik een betrouwbare partner heb die me aanvult en altijd eerlijk zegt waar het op staat. Maar als ik zie dat een andere zaak goed draait, dan durf ik wel eens polsen wie daar de boekhouder is." 

Hoe vind je een goede boekhouder?

De juiste boekhouder is goud waard. Die denkt namelijk niet enkel mee over je financiën, maar bespaart je ook een hoop administratie. 

Dromen, durven, doen

"Ik voel me vandaag veel zekerder in mijn ondernemerschap dan vroeger. Mijn zaak loopt goed, ik geef opleidingen én ik droom luidop van een eigen kappersacademie. Misschien zelfs ooit aparte salons, elk met hun eigen specialisatie — eentje voor kinderen, eentje voor mannen …”

“Wat ik zou meegeven aan starters? Begin niet zomaar. Denk eerst goed na over welk leven je wil leiden. Wat is jouw droomleven? En pas daarna: hoe kan je daar een zaak rond bouwen? Laat geld nooit je drijfveer zijn. Doe enkel wat je écht leuk vindt, vraag hulp en aanvaard die dan ook.” 

Wil je ook zelfstandige worden?

Je vindt alle informatie in onze handige, gratis startersgids.

Nog meer inspirerende startersverhalen

"Als je een goed idee hebt, gaat de bal soms vanzelf aan het rollen.”

Lees het verhaal van Clara en Elke

"Een jaar afgetast, nu tijd voor uitgewerkte plannen."

Lees het verhaal van Chloé
Saloua El Moussaoui, ontwerpster

"Het voordeel van een bijberoep is dat je er niet van moet leven."

Lees het verhaal van Saloua