Je eigen zaak starten: welke kosten hangen eraan vast ?

Een loontrekkende of ambtenaar hoeft geen rekenwonder te zijn – de baas rekent alles uit. Als zelfstandige ligt dat even anders. Dan sla je continu zelf aan het tellen om je omzet, opbrengsten en kosten te kennen. Haal je telraam maar boven, want we spreken onze wiskundeknobbel aan voor één van de belangrijkste berekeningen die je kan maken: hoeveel kost een eenmanszaak oprichten? Wat kost een eigen bedrijf starten?

De belangrijkste kostenposten als zelfstandige

Jouw situatie als zelfstandige is uniek, dus zijn je kosten om een eigen zaak te starten dat ook. Toch krijg jij als starter met dezelfde kostenposten te maken als je collega’s:

  1. opstartkosten
  2. kosten om je zaak te doen draaien
  3. kosten om klanten te werven




Je opstartkosten

1. De kosten voor je wettelijke inschrijving

Om je zaak te starten in België moet je officieel inschrijven bij een Ondernemingsloket. Nu je hier toch bent: dat kan perfect bij Xerius.


€156,05 (btw-inclusief)


De kosten voor de opstart van je eenmanszaak hebben te maken met de wettelijke inschrijving. Deze wettelijke verplichtingen bestaan uit:

  1. inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen, zodat je een ondernemingsnummer krijgt;
  2. dit ondernemingsnummer activeren als btw-nummer; 
  3. je aansluiting als zelfstandige bij een sociaal verzekeringsfonds zoals Xerius. Zo ben je verzekerd van sociale bescherming;
  4. ondersteuning met andere opstartformaliteiten, zoals de aanvraag van eventuele vergunningen.

Een eenmanszaak oprichten is simpel, een vennootschap niet.


Voor je eenmanszaak stap je gewoon naar een ondernemingsloket. Een week later kan je al de deuren openen. Dat ligt bij een vennootschap wel even anders. Voor je het Xerius ondernemingsloket binnenwandelt, dien je eerst die vennootschap op te richten. Daarvoor moet je onder meer langsgaan bij een notaris en een financieel plan opstellen. Er komt dus meer tijd en moeite kijken bij de opstart, en bijgevolg ook meer centen. Reken zeker op een goeie 1.500 euro – die je meteen moet neertellen.

2. De juiste boekhouder aanklampen

Welke boekhouder past het best bij jou? Dat hangt af van heel wat factoren. In welke sector zal je actief zijn als zelfstandige? Is dat in hoofdberoep of in bijberoep? Doe je zelf ook papierwerk of laat je de boekhouder alles doen?


Los van deze criteria zijn er ook verschillende formules mogelijk. Zo kan je werken met een jaar- of kwartaalforfait of een uurtarief betalen. In dat laatste geval mag je rekenen op minimum zo’n 75 euro per uur.


Dat is niet goedkoop, inderdaad. Maar hou altijd in je achterhoofd: een goede boekhouder verdient zichzelf dubbel en dwars terug. Bovendien zijn boekhoudkosten 100% fiscaal aftrekbaar als beroepskost.

Zo kies je een boekhouder

TIP

Vraag een duidelijke offerte wanneer je boekhouders wikt en weegt. Laat daarin alle taken opnemen die je aan de boekhouder wil toevertrouwen, zoals bijvoorbeeld je facturen invoeren, de btw-aangifte indienen, je belastingaangifte opstellen en de jaarafsluiting verzorgen.

3. Je verzekeringen als startende zelfstandige

Vrijheid, blijheid – dat is het credo van menig zelfstandige. Je hebt geen baas boven je, en hakt zelf de knopen door. Daarom is het cruciaal om die vrijheid zorgvuldig te beschermen. En dat doe je met de juiste verzekeringen.


Sommige van deze dekkingen zijn verplicht. Zo wil de overheid vermijden dat jij in financiële ademnood raakt wanneer er iets misgaat. Het meest bekende voorbeeld is wellicht de brandverzekering voor je bedrijfspand. Ook de verzekering beroepsaansprakelijkheid doet vast een belletje rinkelen.


Naast de verplichte verzekeringen dien je ook te denken aan je sociale bescherming. Welk pensioen krijg je later? Is dat voldoende? Waarvan ga je leven als je langdurig arbeidsongeschikt wordt? Het is geen overbodige luxe om daar even bij stil te staan, want het overkomt 50% van alle werkende Vlamingen gedurende hun loopbaan.

Ontdek welke verzekeringen jij nodig hebt

Kosten om je zaak te doen draaien

Dit is natuurlijk een bijzonder divers lijstje, want de kosten hangen af van je plannen. Wil je precies weten welk prijskaartje vasthangt aan jouw project? Op Xerius Drive vul je dat financiële plaatje helemaal in. Zo heb je meteen een stevige basis voor een realistisch financieel plan.

Naar Xerius Drive


1. Welk kapitaal heb je nodig om je eigen zaak te starten?

Ben je een freelancer, een consultant of een andere zelfstandige die geen zware investeringen nodig heeft? Of hoef je geen beroep te doen op leveranciers? Dan kan je van start zonder zware uitgaven en is een startkapitaal niet echt nodig.


Is dat wel het geval? Sta dan zeker stil bij wat je allemaal nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • gereedschap, beroepskledij en kantoormateriaal
  • machines en toestellen (aankoop, huur, onderhoud)
  • software, hardware, telefonie 
  • rollend materieel (voertuigen, brandstof, belastingen, parking, …)
  • grondstoffen, handelsgoederen en voorraad



2. Waar ga je aan de slag?

Wordt je garage het zenuwcentrum van je bedrijf, zoals Apple en Amazon ooit begonnen? Of is het nodig om te investeren in een pand? Indien dat zo is: heb je enkel plaats nodig voor een bureau en je laptop? Of moet er een Belaz 75710 in passen, de grootste truck ter wereld van 20 meter lang, 8 meter hoog en 10 meter breed? Het speelt allemaal een rol. Bovendien dien je bij de huur of aankoop van een werkruimte ook rekening te houden met andere kostenposten.

  • huurprijs, huurwaarborg of aankoopprijs, onroerende voorheffing
  • energie
  • telecom
  • water
  • meubilair
  • decoratie
  • onderhoud (zowel schoonmaken als herstellingen)
  • verzekeringen
  • Sabam en billijke vergoeding. Deze laatste is verplicht als je klanten ontvangt in een ruimte waar je ook muziek afspeelt.
  • provincie- en gemeentebelasting. Deze jaarlijkse kost hangt af van onder meer de oppervlakte van je bedrijf en de provincie waarin je actief bent. Het bedrag tarief varieert van 62 tot 125 euro.

TIP

Start met een webshop wanneer je producten wil verkopen. Je vaste kosten zijn veel lager dan bij een fysieke winkel. Bovendien kan je op een voordelige manier uitvissen welke producten beter verkopen. Voor sommige producten – zoals boeken of kledij – hoef je zelfs geen voorraad aan te kopen. Je werkt dan met een leverancier tegen commissie.

3. Werk je alleen of met personeel?

In het eerste geval krijg je te maken met de volgende terugkerende kostenposten:


Ga je van start met personeel of een andere freelancer? Dan wordt het lijstje nog wat langer:

  • maandelijkse totaalprijs freelancer
  • loonkosten personeel
  • verzekeringen personeel
  • toegekende voordelen aan je werknemers, zoals maaltijdcheques, ecocheques en fietsvergoeding
  • kosten eigen aan de werkgever, zoals verplaatsingsvergoeding en telefoonkosten
  • opleidingen voor je medewerkers
  • sociaal secretariaat (hulp bij de loonberekening)

Wil je een idee van het totale kostenplaatje? Daarvoor kan je terecht bij onze partner SD Worx.


Kosten om klanten te werven

Helaas, mensen kan je niet lokken met een fluitje, zoals de rattenvanger van Hamelen deed. Je moet zelf op zoek gaan naar je publiek, door je zaak bekend te maken. Daar dien je dus ook een budget voor opzij te leggen. Dat gaat dan bijvoorbeeld om de volgende zaken:

  • ontwikkeling van je huisstijl en website
  • kosten voor het domein van je website, de hosting en het onderhoud
  • publiciteit en reclame, zowel online als offline
  • sponsoring
  • PR en representatie
  • inrichting van je etalage en je showroom
  • verpakking
  • relatiegeschenken
  • conferenties en events
  • abonnementen en lidgelden van netwerken
  • restaurantkosten en business lunches
  • reis- en verblijfkosten

Vind je de lijst aan de lange kant? Focus je dan bij de start op de beste publiciteit van allemaal: mond-tot-mondreclame. Een klant die tevreden is over jou vertelt dat met plezier verder aan familie, vrienden, kennissen en collega’s.





Conclusie: de kosten om je eigen zaak te starten hangen af van je plannen

De kosten bij het starten van een eigen zaak of eenmanszaak hangen af van wat je wil doen. Dat heeft ook een voordeel: door bescheiden te starten hou je die kosten binnen de perken. Ben je ambitieus en wil je meteen door de grote poort naar binnen? Dan zal je meer kostenposten moeten aanvinken.


Tot slot nog een gouden tip: als zelfstandige hou je zo’n 40 tot 50% over van wat er binnenkomt. Daarom is een realistische inschatting van je inkomsten en kosten zo belangrijk. Het geeft jou een klare kijk op de haalbaarheid van je plannen. Op Xerius Drive maak je die inschatting makkelijk zelf.