Portret van zelfstandige content creator Mohamed Habbal Afbeelding tooltip: Mohamed Habbal Content creator Aangesloten sinds 2024
Portret van zelfstandige content creator Mohamed Habbal Afbeelding tooltip: Mohamed Habbal Content creator Aangesloten sinds 2024

Content creator Mohamed: “Uit je schulp komen en leads opvolgen”

Shortly maakt videocontent voor bedrijven. Student-ondernemer Mohamed Habbal stampte het bedrijf al op zijn 18e uit de grond en merkt dat het ondernemerschap hem al veel heeft geleerd. “Klanten zoeken betekent uit je comfortzone komen. En het is niet omdat ze interesse tonen dat de deal al rond is.”

Verkopen is een groeiproces

“Ik maak video’s voor de website en sociale media van klanten. Met die content willen ze bijvoorbeeld leads genereren, nieuwe collega’s zoeken of hun naamsbekendheid vergroten.”

“Hoewel je met contentcreatie veel kanten uit kan, is het niet eenvoudig om als student-zelfstandige je plaatsje te claimen in de ondernemerswereld. Bij de start van je bedrijf ga je op zoek naar klanten en dan moet je wel wat lawaai maken. Dat vond ik moeilijk in het begin, omdat ik vroeger vrij introvert was. Gelukkig was mijn eerste klant een kennis, dat verlaagde de drempel.” 

Na elk gesprek met een prospect leer je iets bij. Zo ga je met meer vertrouwen naar de volgende lead.

Mohamed Habbal Zaakvoerder Shortly

“Sales is een persoonlijk en professioneel leerproces. Ik merk dat ik prospect na prospect beter word in het commerciële aspect. Zo groeit mijn vertrouwen, al oefen ik mijn salesgesprek nog regelmatig. Natuurlijk gaat het vlotter als je al wat goeie referenties hebt.” 

Deal or no deal?

“Tijdens gesprekken met potentiële klanten kies ik voor een persoonlijke aanpak. Meestal overleg ik met de zaakvoerder zelf, maar er zijn ook leads die al een stevige marketingafdeling hebben uitgebouwd. Daar is het moeilijker om te verkopen, omdat ze al veel expertise in huis hebben. Maar in elk geval is een goeie klik de basis voor een vlotte samenwerking.” 

Om echt gelanceerd te geraken als onderneming, moet je mensen of bedrijven vinden die bereid zijn om voor je product of dienst te betalen.

“Die persoonlijke klik was er ook met een van mijn meest prestigieuze klanten, een verdeler van luxueuze auto’s. Dat is het project waarop ik het meest trots ben. Die klant kreeg regelmatig aanvragen van content creators, maar toch koos hij voor mij. Ik kende hem ook al via mijn netwerk, dat hielp uiteraard.”

“Een nieuwe klant zoals die autoverdeler binnenhalen, het geeft altijd een kick. Al gaat een deal niet altijd even vlot. Dat is soms een harde les. Veel bedrijven zien mijn product als een ‘nice-to-have’ en niet altijd als een ‘must-have’. Daarom is het nodig om regelmatig te bellen en te mailen om leads warm te houden. Het is niet omdat ze geïnteresseerd zijn, dat je eerste factuur een zekerheid is.” 

Net als Mohamed de sprong naar het ondernemerschap wagen?

Analyse en creativiteit mixen

“Om boven het maaiveld uit te steken met mijn video’s, kies ik voor een combinatie van analyses en creativiteit. Voor mij is het belangrijk om eerst de noden en doelen van mijn klanten te leren kennen. Daarna kijk ik wat het bedrijf tof maakt. Dat doe ik door hun website en sociale media uit te pluizen.”

“Die fun factor vinden is de basis voor mijn content en de start van het creatieve proces. Dan werk ik een leuk concept uit dat rekening houdt met de doelen van de klant.” 

Je kennis uitbreiden en trends volgen zijn essentieel om kwaliteit te blijven leveren.

Mohamed Habbal Zaakvoerder Shortly

Trends spotten

“Kwaliteit leveren blijft het belangrijkste criterium voor klanten. Je kennis blijven uitbreiden en inspelen op trends zijn cruciaal om dat te garanderen. Wat handig is: als student Handelswetenschappen kom ik in contact met veel thema’s die relevant zijn voor ondernemers: boekhouding, economie, psychologie … Zo vergroot ik automatisch mijn kennis.” 

Je studies combineren met je eerste stappen als ondernemer?

“Ik ben zelf heel actief op de platforms waarvoor ik content creëer – Instagram, YouTube, TikTok … – om trends te spotten en te zien wat er leeft en scoort bij het publiek. Want die kanalen veranderen razendsnel. In mijn sector is het nu eenmaal een kwestie van aanpassen en innoveren.”

“Artificiële intelligentie is natuurlijk al een tijd een hot topic als het op innovatie aankomt. Ik gebruik AI ook vaak, bijvoorbeeld voor videoscripts, maar ik zie het vooral als een ondersteunende en geen vervangende tool voor creativiteit. De video’s maak ik bijvoorbeeld nog altijd zelf.” 

Artificiële intelligentie is voor mij een ondersteuning voor creativiteit, geen vervanging.

Mohamed Habbal Zaakvoerder Shortly

Een ondernemershandleiding? Die is er niet

“Kijk ik terug op mijn ondernemerspad tot nu toe, dan ben ik trots op de weg die ik heb afgelegd. Aan mensen die een ondernemersdroom hebben, raad ik dan ook aan: probeer het gewoon. Maar je focus moet natuurlijk wel bij je zaak liggen. Dat lukt net iets makkelijker als een partner zoals Xerius je helpt met administratie, sociale bijdragen ... Want daar weet je als starter natuurlijk niet meteen alles van.”

“Terugblikken is goed om te leren uit je ervaringen, maar natuurlijk kijk je als ondernemer ook vooruit. Zo overweeg ik om meer in te zetten op het advertentieluik, want nu ligt de focus op organische content. Strategische keuzes voor je bedrijf maken is niet evident, want er is natuurlijk geen ondernemershandleiding die zegt wat je volgende move hoort te zijn. Maar dat maakt het net zo spannend.” 

Wil je ook zelfstandige worden?

Je vindt alle informatie in onze handige, gratis startersgids.

Nog meer inspirerende startersverhalen

"Coworkingspace is perfecte uitvalsbasis voor startende ondernemer"

Lees het verhaal van Mohamed

"Een jaar afgetast, nu tijd voor uitgewerkte plannen."

Lees het verhaal van Chloé

Karst Vereecken, student-ondernemer

Lees het verhaal van Karst