Afbeelding tooltip: Margot Wuillaume CEO & Co-founder eBloom Aangesloten sinds 2022
Afbeelding tooltip: Margot Wuillaume CEO & Co-founder eBloom Aangesloten sinds 2022

Margot, medeoprichter van eBloom: "Feedback is cruciaal"

In 2019 is Margot Wuillaume mede-oprichtster van eBloom, een Belgische start-up met een heldere visie: de relatie tussen bedrijven en hun medewerkers heruitvinden door in te zetten op continu luisteren. Samen met haar partners ontwikkelt ze een eenvoudige en menselijke digitale tool om dialoog te bevorderen, betrokkenheid te versterken en meer verbonden, eerlijke en levendige werkomgevingen te creëren. 

Wat doet eBloom?

Dankzij eBloom kunnen bedrijven op dagelijkse basis beter luisteren naar hun medewerkers. Een SaaS-platform verzamelt continu hun beleving. Het centraliseert de anonieme feedback, meet de betrokkenheid via dynamische dashboards en stelt interactieve tools voor (TeamPulse, ideeënbox, …). Elke functie steunt op een soepele, veilige en schaalbare digitale technologie, ontworpen om de werknemerservaring intelligent en in realtime te sturen. 

Oprechte betrokkenheid creëren

"Ondernemen is geloven dat een idee het dagelijkse leven van duizenden mensen echt kan veranderen én de moed hebben om het concreet vorm te geven", vertelt Margot Wuillaume, medeoprichter van eBloom. Ze is ervan overtuigd dat elke organisatie kan uitgroeien tot een plek waar mensen kunnen openbloeien. Daarom maakte ze van haar universitaire thesis een ondernemersproject met impact. "Bij eBloom willen we veranderen hoe bedrijven naar hun medewerkers luisteren. Feedback moet geen dwang meer zijn, maar een reflex!"

De ambitie? Hen helpen een meer menselijke omgeving te creëren. Dit door eenvoudige, regelmatige en nuttige feedbackmomenten te vergemakkelijken. Zowel onder collega's, als tussen teams en directie. "Veel bedrijven houden nog om de drie tot vijf jaar een enquête. Te lang, te stug. En medewerkers antwoorden, maar zien niet altijd de resultaten."  

eBloom biedt een alternatief: een eenvoudige, ludieke en reactieve tool om week na week de beleving van teams te verzamelen. Het principe: gerichte, anonieme vragen en een geactualiseerd dashboard. "Weg met die formulieren van 120 vragen, we wilden dat het vlot en uitnodigend zou zijn." Resultaat: een hogere participatie, beslissingen die meer op de werkvloer zijn afgestemd en een echte dialoogcultuur die zich in de organisatie nestelt. 

We hadden geen geld, maar veel energie en creativiteit.

Margot Wuillaume CEO & Co-founder eBloom

Van idee tot project, zonder te wachten

Het verhaal van eBloom begint aan de universiteit. Tijdens haar master in ondernemerschap aan de Louvain School of Management werkt Margot samen met drie vrienden aan een scriptie rond welzijn op het werk. "Op dat moment konden we niet coderen, hadden we geen budget, … maar we hadden een idee dat het waard was om voor te vechten. Al snel vonden we de juiste ondersteuning om ons heen."

Twee van de vier studenten kiezen ervoor het avontuur verder te zetten. Op 7 oktober 2019 gaat het team officieel van start. "We hebben maandenlang HR-managers en CEO's ontmoet, geobserveerd en naar hen geluisterd om de behoeften van de werkvloer te begrijpen." Al snel versterkt een developer het project. Het trio is daarmee compleet en klaar om een nuttige en toegankelijke oplossing te ontwerpen die aanspreekt. 

Elke klant is een bron van inspiratie. Door te co-creëren bouw je een echt nuttige tool.

Margot Wuillaume CEO & Co-founder eBloom

Wanneer COVID de motor wordt

Enkele maanden na de start stuurt de covidcrisis alle plannen in de war. Afspraken worden geannuleerd, er heerst onzekerheid. Maar het team kiest ervoor om die crisis als een kans te zien. "Bedrijven waren nog nooit zo losgekoppeld van hun medewerkers. En we hadden net een tool om opnieuw een band te creëren."

In drie weken tijd ontwikkelt het team een MVP (Minimum Viable Product): een eerste versie van de app, eenvoudig maar functioneel. "We hebben dag en nacht gewerkt om voor het einde van de lockdown een versie uit te brengen. Zo konden we medewerkers elke dag via een realtime dashboard één vraag stellen."

Het prototype wordt gratis aangeboden aan bedrijven die het willen testen en genereert veel feedback: over de gebruikerservaring, de impact en het gebruik. "Het was een levend laboratorium." In het najaar van 2020 wordt een van de testers de allereerste klant. "Dat moment veranderde alles. Het gaf ons vertrouwen en vooral het bewijs dat onze tool de teams op het terrein echt kon helpen." 

Hoe vind je je eerste klanten?

Toen Margot met eBloom van start ging, heeft ze eerst geluisterd. Naar de behoeften op het terrein, de feedback, de echte uitdagingen. Van daaruit bedacht ze een nuttige oplossing en vond ze haar eerste klanten. Hoe test je jouw idee zodat het meteen aanslaat? 

Groeien zonder jezelf te verliezen

Na dat eerste succes komt de dynamiek echt op gang. De kansen stapelen zich op, maar Margot blijft met beide voeten op de grond. "Wanneer je start, vraagt iedereen naar je referenties, maar niemand wil de eerste zijn." Het team groeit, verfijnt zijn strategie, test, past aan, leert van zijn eerste fouten. "Onze allereerste aanwerving was geen commercieel profiel, hoewel we dat het meest nodig hadden."

Om de groei te structureren, voorziet eBloom zich van goede tools en haalt het in 2024 kapitaal op, na meerdere jaren van zelf-financiering. "We hebben het zonder externe financiering volgehouden tot onze eerste medewerker. Maar om verder te gaan, hadden we de middelen nodig om onze ambities waar te maken." Met een duidelijke eis betreffende de keuze van de investeerders: "de ziel van het project opofferen was uitgesloten." 

Een duwtje in de rug om je idee vorm te geven?

Margot en haar vennoten lanceerden eBloom zonder budget of developer, maar wél met een goed idee en de juiste steun. Net als zij kun je de beschikbare hefbomen benutten die er zijn: financiële steun, premies, kortingen, begeleiding.

Nooit alleen

Vanaf dag 1 nemen Margot en haar vennoten contact op met ondernemers waar ze naar opkijken. "We hebben altijd geprobeerd ons te omringen met mensen die complementair zijn, geen klonen." Er ontstaat een sterk bestuur, bestaande uit een HR-experte, een impactondernemer, een businesscoach en een SaaS-specialist.  

Margot sluit zich ook aan bij de Brusselse incubator Start.LAB: "Dat was echt een lanceerplatform. Je komt binnen met een idee, je gaat er buiten met klanten."  En al snel wordt de les duidelijk: "Je mag niet wachten tot alles perfect is om je idee te testen in de markt." Deze open en proactieve aanpak wordt een echte troef. "We wisten niets van verkopen. We waren bang van cold calling. Wat ik tegen elke jonge ondernemer zou zeggen: test je idee zo snel mogelijk op het terrein."

Zelfs de boekhouding wordt als strategische hefboom gezien. "Onze accountant heeft ons enorm geholpen met structureren, anticiperen. Hij is een echte partner. En hij beheert ook het contact met Xerius. Hij is superreactief, zodat ik me op de rest kan concentreren." 

Hoe kies je de juiste boekhouder?

Margot steekt het niet onder stoelen of banken: de juiste boekhouder was een echte troef vanaf het begin. Hij nam de administratie in handen, dacht vooruit over verplichtingen en liet hen focussen op wat echt telt. Omring jezelf dus vanaf het begin met een partner waarop je kan vertrouwen. 

Geen sprint, maar een marathon

Zoals elk ondernemersavontuur bestaat het traject van eBloom uit pieken en dalen. "Op een zomer stond onze cashflow op een dieptepunt. We zaten niet meer op één lijn. We moesten snel schakelen." Het team herstructureert, lanceert weer een strategie en vindt opnieuw het evenwicht terug.

Maar die momenten van spanning zorgen er ook voor dat we weer op de essentie kunnen focussen. "Op dit moment ben ik degene die het minst verdient, maar wél het hardst werkt. Maar ik ben precies waar ik moet zijn." Voor Margot is tijd de sleutel. "Ondernemen is een marathon. Je moet naar jezelf luisteren, je energie sparen en vertrouwen op je innerlijke kompas." 

Omring jezelf vanaf het begin met complementaire vaardigheden. Dat is de beste hefboom voor groei.

Margot Wuillaume CEO & Co-founder eBloom

Creativiteit als rode draad

Bij eBloom is creativiteit een reflex. "We hebben altijd geweigerd geld uit te geven om een hypothese te valideren. We hebben ervoor gekozen snel te testen, tegen een lagere kostprijs."  

Tijdens de lockdown lanceert het team een groot nationaal onderzoek naar de impact van telewerk op betrokkenheid. Meer dan 1.000 respondenten en veel aandacht in de pers als resultaat. "We waren nog volop bezig met coderen en werden al in de media genoemd." Deze test wordt een springplank. Een jaar later wordt een tweede editie gelanceerd om de evoluties te meten. De resultaten voeden de content van eBloom en verfijnen de marktvisie.

Ook vandaag groeit het platform in co-creatie met zijn gebruikers. "Elke klant, elke feedback is een bron van inspiratie. Zij helpen ons een tool uit te bouwen die levendig, relevant en diep menselijk blijft. Dat geldt ook voor hun zichtbaarheidsstrategie. "We hadden geen reclamebudget. Dus kozen we voor organische kanalen: enquêtes, content, mond-tot-mondreclame. Met deze oprechte aanpak hebben we een duurzame zichtbaarheid kunnen opbouwen." 

Welke kanalen kies je om je oplossing bekend te maken?

Bij de lancering van eBloom heeft Margot ingezet op luisteren naar het terrein en de kracht van mond-tot-mondreclame. Enquêtes, content en co-creatie: allemaal krachtige kanalen. Aan jou om de kanalen te vinden die jouw toekomstige gebruikers het meest aanspreken.

Doorgeven om te groeien

Parallel met de ontwikkeling van eBloom neemt Margot de tijd om wat ze leert door te geven. In 2023 publiceert ze Leader Next Gen, een boek dat luisteren, oprecht leiderschap en duurzame betrokkenheid verkent. "De arbeidswereld verandert. Leiders moeten mee evolueren."  

Die drang om kennis door te geven staat centraal in haar aanpak. "Wat ik doe, moet zin hebben. En ik moet kunnen bijdragen. Als wat ik heb geleerd nuttig kan zijn voor anderen, dan wil ik het doorgeven." Mentoring, workshops, lezingen: Margot deelt haar inzichten met jonge ondernemers.  

"Wat ik hen wil meegeven? Durf vragen stellen. Durf hulp vragen. En geloof niet dat er maar één weg is om er te geraken." Want eigenlijk begint alles met een eenvoudige overtuiging: "Ondernemerschap is een geweldige manier om impact te maken in de wereld." 

Als wat je hebt geleerd kan dienen voor andere (toekomstige) ondernemers, dan moet je het delen.

Margot Wuillaume CEO & Co-founder eBloom

Wil je ook zelfstandige worden?

Je vindt alle informatie in onze handige, gratis startersgids.

Nog meer inspirerende startersverhalen

“De weg naar succes zit ook in de tegenslagen”

Lees het verhaal van Hilde
Mama ondernemer Phaedra

"Soms afstand nemen van mijn zaak moet kunnen."

Lees het verhaal van Phaedra

"Overstap naar vennootschap gaf nieuw elan na onzekere start"

Lees het verhaal van Olga