Maatregelen voor zelfstandigen die gevolgen ondervinden van de coronacrisis

De coronacrisis is inmiddels uitgeroepen tot een pandemie en brengt ook in ons land zelfstandigen in moeilijkheden. De overheid heeft een aantal maatregelen uitgewerkt en hulpprocedures versoepeld die jou als zelfstandige kunnen helpen. 


De overheid werkt constant aan nieuwe maatregelen en verfijningen. Zodra we nieuws hebben, lees je het hier.

Een overzicht van de maatregelen

Het zijn uitzonderlijke tijden. Tijden die vragen om uitzonderlijke initiatieven. Kom je als zelfstandige in moeilijkheden door de uitbraak van het virus, dan kan je rekenen op een aantal maatregelen. We zetten ze voor je op een rijtje.


1. Overbruggingsrecht

Een vervangingsinkomen wanneer je je zelfstandige activiteit niet meer kunt uitoefenen.


2. Hinderpremie

Ben je door de maatregelen van de overheid verplicht je zaak of winkel te sluiten? Dan helpt de hinderpremie je om je vaste kosten te dekken. Als je niet verplicht bent om te sluiten, maar wel omzetverlies lijdt, kan je rekenen op een compensatiepremie.


3. Uitstel van betaling sociale bijdragen

Stel de betaling van je sociale bijdragen even uit, totdat de storm is gaan liggen. Dat helpt je om eerst je collega-zelfstandigen, zoals je leveranciers, te betalen.


4. Vrijstelling sociale bijdragen

Bevind je je als zelfstandige tijdelijk in moeilijke financiële omstandigheden? Dan kan je een vrijstelling aanvragen.


5. Ziekte-uitkering

Voor wanneer je zelf getroffen wordt door het coronavirus.


En weet je, het is perfect mogelijk dat je als zelfstandige beroep doet op meerdere maatregelen. Maar spring niet te lichtzinnig om met je aanvraag. Kan je je activiteiten blijven uitoefenen? Doe het dan zeker. Laat de steunmaatregelen aan je collega-zelfstandigen die het echt nodig hebben. Bovendien vermijd je zo dat je bij een controle een onterecht gekregen uitkering moet terugbetalen.


Heb je zelf nog een vraag over de maatregelen? Xerius staat tot je dienst! Ga zeker eens kijken naar de meest gestelde vragen of geef een belletje naar één van onze medewerkers.

Meest gestelde vragen

Coronacrisis: uitbetaling overbruggingsrecht maart

Op 8 april betaalt Xerius voor haar klanten het overbruggingsrecht van de maand maart uit. Sommige aanvragen vergen bijkomend onderzoek en worden iets later uitbetaald.

Maatregel 1: het overbruggingsrecht

Moet je als zelfstandige je activiteiten onderbreken? Verplicht, door de maatregelen van de overheid. Of door de omstandigheden, omdat er geen klanten meer komen of te veel van je werknemers afwezig zijn. Reken dan op het overbruggingsrecht.


Ben je verplicht de deuren te sluiten, dan heb je na één dag onderbreking al recht op een uitkering. Schort je omwille van een ander reden je activiteiten tijdelijk op? Dan krijg je een uitkering nadat je 7 opeenvolgende dagen geen activiteiten uitoefent.




Waaruit bestaat het overbruggingsrecht?

Je krijgt een uitkering van 1.291,69 euro (of 1.614,10 euro als je een persoon ten laste hebt bij je ziekenfonds). Ofwel krijg je de uitkering voor maart, ofwel voor april, afhankelijk van in welke maand je je activiteiten onderbreekt. Onderbreek je je activiteiten in beide maanden? Dan krijg je zowel in maart als in april een uitkering overbruggingsrecht.




Wie kan het aanvragen?

Je bent als zelfstandige aangesloten:

  • in hoofdberoep (éénmanszaken, werkende vennoten en bedrijfsleiders) of als meewerkende echtgenoten, ook zij die na 1 januari 2020 startten, of vroeger zelfstandige in bijberoep waren, of zelfstandigen die nog onbetaalde bijdragen hebben.
  • in bijberoep en betaalt minstens de minimumbijdrage van een zelfstandige in hoofdberoep (739,05 euro). Je moet jezelf dan wel al een gevestigde zelfstandige mogen noemen. Dat wil zeggen dat de bijdrage die je betaalt gebaseerd is op je inkomen van drie jaar geleden. Starters in bijberoep komen dus niet in aanmerking.

En:

  • je bent door de overheid gedwongen je zaak minstens één dag te sluiten. Je bent met andere woorden actief in de horeca, of je oefent andere activiteiten uit die zijn opgenomen in het ministerieel besluit van 13 maart 2020. Ook als je je zaak niet helemaal sluit en bijvoorbeeld nog afhaalmaaltijden aanbiedt.
  • je werkt in een andere sector, en je beslist je onderneming minstens 7 opeenvolgende dagen volledig te sluiten. Bijvoorbeeld uit voorzorg, of omdat je weinig klanten hebt.

Eén uitzondering: startte jij je zaak na 10 maart? Dan val je uit de boot voor de steunmaatregelen rond het coronavirus.



Hoe vraag je het overbruggingsrecht aan?

Ben je als zelfstandige aangesloten bij Xerius? Gebruik dan het webformulier om je aanvraag snel en eenvoudig in te dienen.


Weet dat je je overbruggingsrecht aanvraagt bij je eigen sociaal verzekeringsfonds. Ben je niet zeker bij welk fonds je je sociale bijdragen betaalt? Kijk dan even op je laatste afrekening.


Als je niet bent aangesloten bij Xerius, helpen ze jou op een van deze adressen zeker verder: AcertaGroup SLiantisPartenaSecurex IncozinaMultipenSteunt elkander, UCMNationale hulpkas.


Via het webformulier komt jouw aanvraag automatisch bij het juiste kantoor terecht. Zie je een bedankt-bericht nadat je op verzenden hebt geklikt? Dan verwerken we je aanvraag en volgt er zeker nog een bevestiging via e-mail. Check daarvoor ook even je map met ongewenste mails.


Om je aanvraag geen onnodige vertraging te laten oplopen, vragen we om het rekeningnummer op te geven waarmee je jouw laatste sociale bijdragen betaalde. Gebruik je een ander rekeningnummer? Dan zijn wij verplicht om documenten bij je op te vragen om te controleren of het rekeningnummer wel van jou is.

Technisch probleem 

We stellen een probleem vast bij het gebruik van Safari (iPad, iPhone, MacBook), waarbij de verzendknop dienst weigert. Gebruik daarom Google Chrome als webbrowser voor het invullen van het formulier, dat geeft het beste resultaat.

Werk je liever niet via het webformulier? Vul dan dit formulier in en stuur het per post naar Xerius, Brouwersvliet 4 bus 2, 2000 Antwerpen. Je aanvraag wordt dan ook zo spoedig mogelijk verwerkt, maar de aanvragen via het webformulier veel sneller verwerkt worden.


Zit je nog met een vraag over het overbruggingsrecht? Neem zeker een kijkje op de pagina waar we de meest gestelde vragen voor je verzamelen.

Naar de meest gestelde vragen

Aanvraag overbruggingsrecht

Ieder sociaal verzekeringsfonds kan enkel het overbrugginsrecht voor zijn eigen klanten in orde brengen. Vraag daarom je overbruggingsrecht aan bij het sociaal verzekeringsfonds waar je bent aangesloten. Geen idee welk dat is? Dat vind je op je laatste afrekening.





Maatregel 2: corona hinderpremie uitgekeerd door VLAIO

Door de coronamaatregelen worden sommige bedrijven verplicht de deuren te sluiten. Om hen financieel te ondersteunen en de kosten te verlichten die een vaste locatie met zich meebrengen, werd de corona hinderpremie in het leven geroepen.


Om recht te hebben op de premie moet je:

  • onderneming actief zijn
  • met een vestiging in Vlaanderen
  • en verplicht worden tot sluiting door de maatregelen die de overheid uitvaardigde.

De premie bedraagt 4.000 euro. Moet je de deuren langer dan 21 dagen sluiten, dan wordt er per bijkomende dag een premie van 160 euro voorzien. Hier vind je alle info over de hinderpremie van VLAIO.


De corona hinderpremie kan je enkel online aanvragen via VLAIO. Je hebt tijd tot en met 19 mei 2020 om je aanvraag in te dienen.

Hinderpremie aanvragen

Heb je een vestiging in Brussel? Ook dan kan je een éénmalige premie van 4.000 euro aanvragen. Daarvoor kan je terecht bij de Gewestelijke Overheidsdienst Economie en Werkgelegenheid. Voor ondernemingen in Brussel is er voorlopig nog geen sprake van een extra vergoeding na de eerste 21 dagen verplichte sluiting.




Compensatiepremie Vlaamse overheid voor bedrijven die niet verplicht moeten sluiten

Handelszaken die niet moesten sluiten van de overheid, maar toch hun omzet grondig zien teruglopen, kunnen een compensatiepremie aanvragen. Het gaat over een verlies van meer dan 60 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Ondernemers uit verschillende sectoren komen in aanmerking:

  • evenementensector,
  • freelancesector,
  • (para-)medische beroepen,
  • dierenpensions,
  • landbouwsector,
  • dienstenleveranciers
  • gespecialiseerde voedings- en drankenwinkels zoals een pralinewinkel of wijnhandel

Hoeveel bedraagt de premie?

  • 3.000 euro, als je zelfstandige in hoofdberoep bent of zelfstandige in bijberoep en door de hoogte van je inkomen sociale bijdragen betaalt als een zelfstandige in hoofdberoep.
  • 1.500 euro,
    • als je als zelfstandige in bijberoep een inkomen hebt tussen 6.996,89 euro en 13.993,78 euro.
    • voor zelfstandigen in bijberoep die verplicht moeten sluiten.

Komen niet in aanmerking voor de premie: zelfstandigen in bijberoep die dit combineren met een job als werknemer van 80% of meer.


De premie aanvragen kan binnenkort online aanvragen via VLAIO.


Onbeantwoorde vragen over de hinder- of compensatiepremie? Misschien biedt onze pagina met veel gestelde vragen je een antwoord.

Naar de veelgestelde vragen




Maatregel 3: uitstel van betaling sociale bijdragen

Je inkomsten dalen of je kan je zelfstandige activiteit niet langer uitoefenen door de coronacrisis. En je lopende rekeningen, die moeten wel nog betaald worden.


Om je hiermee te helpen kan je beroep doen op het uitstel van betaling van je sociale bijdragen. Zo kan je eerst je leveranciers betalen, en andere dringende facturen. Die sociale bijdragen kunnen later. Weet wel, uitstel is geen afstel.




Voor wie?

Dit geldt voor iedere zelfstandige, gelijk in welke bijdragecategorie hij of zij is aangesloten. Ook als je bijvoorbeeld in bijberoep bent aangesloten, kan je uitstel aanvragen.




Over welke sociale bijdragen gaat het exact?

Betalingsuitstel kan je aanvragen voor de volgende periodes:

  • Voor het eerste kwartaal van 2020. Je krijgt dan uitstel van betaling tot 31 maart 2021.
  • Voor het tweede kwartaal van 2020, dat je dan moet betalen voor 30 juni 2021.
  • Voor een regularisatiebericht over het bijdragejaar 2018. Dat is een herberekening die je nu krijgt van je sociale bijdragen die je in 2018 betaalde. Deze herberekening gebeurt op basis van het inkomen dat we nu van de fiscus doorkrijgen. Wanneer je door deze herberekening en bedrag moet betalen voor 31 maart of 30 juni krijg je 1 jaar extra tijd om ze te betalen. Voor een regularisatie die je voor 30 september 2020 moet betalen, krijg je tijd tot 30 juni 2021.

Voor ieder betalingsuitstel dien je je aanvraag in vóór 15 juni 2020.



Hoe aanvragen?

Ben je aangesloten bij Xerius? Vraag dan betalingsuitstel aan via het webformulier hiernaast.


Elders aangesloten? Dan stel je de vraag aan je eigen sociaal verzekeringsfonds. Weet je niet zeker bij welk fonds je je sociale bijdragen betaalt? Kijk dan even op je laatste afrekening.


Op een van deze adressen helpen ze je zeker verder: AcertaGroup SLiantisPartenaSecurex, IncozinaMultipenSteunt elkander, UCMNationale hulpkas.


Via het webformulier komt jouw aanvraag komt automatisch bij het juiste kantoor terecht. Je krijgt altijd een bevestiging via e-mail als je je aanvraag correct indient. Zie je een bedankt-bericht nadat je op verzenden hebt geklikt? Dan verwerken we je aanvraag en volgt er zeker nog een bevestiging. Check daarvoor ook even je map met ongewenste mails.


Is je aanvraag volledig? Dan krijg je één jaar uitstel om je bijdragen te betalen. Xerius Sociaal Verzekeringsfonds houdt je op de hoogte welk bedrag je tegen wanneer verschuldigd bent.


Hou er ten slotte rekening mee dat deze maatregel niet telt voor kwartalen die je al betaalde. Ook voor kwartalen uit het verleden die al betaald hadden moeten zijn, kan je geen uitstel vragen.


Technisch probleem 

We stellen een probleem vast bij het gebruik van Safari (iPad, iPhone, MacBook), waarbij de verzendknop dienst weigert. Gebruik daarom Google Chrome als webbrowser voor het invullen van het formulier, dat geeft het beste resultaat.

Ben je nog op zoek naar antwoorden over het uitstel van betaling? Op onze pagina met veelgestelde vragen vind je vast wat je zoekt.

Naar de meest gestelde vragen

Aanvraag uitstel betaling ingevolge het coronavirus

Ieder sociaal verzekeringsfonds kan enkel de aanvraag uitstel betaling voor zijn eigen klanten in orde brengen. Vraag daarom je uitstel van betaling aan bij het sociaal verzekeringsfonds waar je bent aangesloten. Geen idee welk dat is? Dat vind je op je laatste afrekening.




Maatregel 4: aanvraag tot vrijstelling van bijdragen

Als je je als zelfstandige tijdelijk in moeilijke financiële omstandigheden bevindt, kan je een vrijstelling van je sociale bijdragen aanvragen.


Deze vrijstelling vraag je bij Xerius aan via dit formulier. Het volledig ingevulde formulier stuur je per e-mail naar jouw kantoor of via post naar Brouwersvliet 4, bus 2, 2000 Antwerpen. Je kan de vrijstelling ook rechtstreeks aanvragen via de portaalsite van de overheid

Je wacht best met je aanvraag tot je je afrekening van het tweede kwartaal krijgt. Zo dien je meteen een globale aanvraag voor de eerste twee kwartalen in.


Ben je niet bij Xerius aangesloten? En wil je je aanvraag per post of e-mail doen? Stuur dan je aanvraag naar je eigen sociaal verzekeringsfonds. Hier vind je alle adressen op een rijtje .

TIP 

Bij je aanvraag moet je bewijzen uploaden. De gemakkelijkste manier is gewoon op een Word-document te verwijzen naar de Coronacrisis. Vraag je een vrijstelling van bijdragen online aan bij de overheid, dan meld je dit best ook via mailbox-dvr@rsvz-inasti.fgov.be voor een snellere behandeling van je dossier.


Het RSVZ zal je aanvraag bekijken en beslissen of de vrijstelling wordt toegekend.



Maatregel 5: ziekte-uitkering

Het is uiteraard niet uitgesloten dat jij als zelfstandige zelf het coronavirus oploopt. In dat geval ben je arbeidsongeschikt. Ben je langer dan 8 dagen arbeidsongeschikt, dan heb je vanaf de eerste dag recht op een uitkering van het ziekenfonds.


Ben je ziek? Contacteer dan zo snel mogelijk je arts en je ziekenfonds. Want de uitkering van het ziekenfonds wordt ten vroegste uitbetaald vanaf de datum waarop je arts je getuigschrift van arbeidsongeschiktheid uitschrijft.


Omdat het niet evident is om je huisarts te bezoeken tijdens de coronacrisis, werd er een nieuw tijdelijk getuigschrift van arbeidsongeschiktheid opgesteld dat enkel kan gebruikt worden als je arbeidsongeschikt wordt door het coronavirus. Het gaat om een simpelere versie van het normale getuigschrift. Artsen kunnen dit afleveren na telefonisch advies. De arts zal je dit via post of e-mail bezorgen, zodat jij dit aan je ziekenfonds kan bezorgen.





Op zoek naar nog meer informatie?

We verzamelden een heleboel antwoorden die je helpen om alle maatregelen te begrijpen.

Lees ze hier